Gå til innhold

ny bærbar til video/fotoredigerering samt vanlig bruk. ( ca. 6000)


Breni

Anbefalte innlegg

hei :)

jeg skal kjøpe meg ny bærbar som jeg skal bruke til foto/videoredigering samt vanlig bruk (Som film, skolebruk osv). Tenkte på prisklasse fra 5000-6500 kroner. vil helst ikke bruke så mye da jeg også skal kjøpe en del programvare.

har ikke veldig peil på pc men noe sier meg at prosessoren er viktig for at den skal takle videoredigering?

takker for alle innspill og forslag.

:cool:

Endret av Breni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessor og RAM er det viktigste ja. Med ditt budsjett må du vel slå fra deg tanken på en Core i7 prosessor, men en i5 burde vel duge. Til videoredigering har skjermkort mindre betydning, men du bør satse på et moderne kort som har god videoakselerasjon innebygget. I tillegg anbefales sterkt å ha en god og stor ekstern skjerm å gjøre arbeidet på - små bærbarskjermer er ikke særlig moro å jobbe på, med denslags.

Lenke til kommentar

det er ikke mange svar du får...

Kampanje ASUS 17.3" HD GL T4500 nvidia GT320M-1024MB 4GB DDR3 500GB DVD Win7HP-64 6cell HD

Spesialpris: kr 4 995,00

den burdte jo funke..ellers burdte du bare sjekke trådene her. Det er jo mange som har spurt om det samme...så lenge du har ram og cpu som er bra nok duger mange typer.. Opplevd dårlig service hos ACER?

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så lett å skulle anbefale én eller to-tre kandidater på dette prisnivået, da de fleste fremstår som temmelig like og av nogenlunde samme kvalitet. Det kommer ofte ned til å velge en maskin man liker utseende og sånt på - i dette prisnivået er det neppe stor forskjell på byggekvalitet mellom de ulike fabrikantene, for eksempel. Men man bør være obs på disse "tilbudene" man ofte ser reklame for, fra de store kjedene - disse maskinene er ofte gårsdagens teknologi, som kjedene skviser prisen på for å bli kvitt lageret. Ikke at slike maskiner ikke kan være "gode nok", men tilbudene er ikke gode nok, etter min mening. Hadde de halvert prisen og vel så det, hadde det vært en annen sak. Just my humble opinion.

 

Sjekk markedet, bruk f.eks. Prisjakt.no og Prisguiden.no - gå for en maskin med:

 

Core i5 prosessor.

 

4Gb RAM

 

Så stor harddisk som mulig - video tar stor plass. Og gjerne en rask 7200 rpm disk. Den beste løsningen er en mindre, men god SSD til å ha OS og programmer, og til å gjøre arbeidet på - og så en større, ekstern snurredisk til å lagre arbeidet på - men dette får ikke plass innenfor budsjettet ditt. En SSD er den komponenten som kan løfte ytelsen i en slik maskin, mest.

 

Skjermkort er ikke så nøye, ettersom du ikke nevner noe om at du skal spille med den. Men velg en som har et nogenlunde nytt, eget kort - eller en integrert løsning. Alle nyere grafiske prosessorer har adekvat støtte for videoavspilling, formater og slikt.

 

Resten er mer en smakssak. Men som sagt; du sparer deg mange ergrelser dersom du finner en ekstern skjerm av god kvalitet å gjøre arbeidet på.

 

Og som nevnt av en annen her; det er en mengde tråder i dette forumet som handler om maskiner innenfor samme budsjett - kan bare anbefale å lese råd og erfaringer i disse.

 

PS. Av de maskinene som allerede har blitt nevnt/lenket til i denne tråden, virker det - på papiret - for meg som den Acer'en Datagnom lenket til er den med de beste "speksa". God i5 prosessor, 640Gb harddisk, 4Gb RAM, ok skjermkort. Førprisen var drøy for en slik maskin synes jeg, tilbudsprisen er ikke mer enn ok.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

takk for veldig gode og utfyllende svar!

Det med at jeg ikke skal ha acer er vel fordi at da jeg kjøpte en acer 5930G for en stund tilbake måtte den på reperasjon 5 ganger på 1 1/2 år. Den siste gangen hadde de den i 4 måneder og 4 måneder uten pc er ikke gøy. det endte med at jeg måtte klage til forbrukerrådet og jeg fikk 8000 kroner og de kastet pc'n. men jeg skal ikke utelukke det, da det kan hende jeg hadde veldig uflaks...

MEN tilbake til kjøpet. jeg tror etter å ha lest en del her inne og andre steder + lest noen tester og slikt at jeg skal gå for denne:

Her!

synes den ser veldig bra ut med tanke på spesifikasjoner pluss at jeg liker den store skjermen og designet. burde jeg slå til?

skal se litt til, skal nok ikke kjøpe før mandag neste uke tror jeg.. :)

takker for innspill :)

veldig informativt og nyttig svar thomit :thumbup:

Lenke til kommentar

Ah, så man har utvidet budsjettet? ;)

Dette ville ha vært en av de jeg ville ha anbefalt dersom jeg hadde visst det. I denne prisklassen kan man begynne å snakke om pris/ytelse/kvalitet på alvor.

 

At du har reservasjoner mot Acer kan jeg forstå - sammen med HP's maskiner i det rimelige "forbruker"-segmentet, virker det som disse er temmelig hyppig nevnt på oversikter over feilraten på bærbare. Asus ligger i den andre enden på kvalitetsstigen, kan det se ut som. Kanskje det har noe å gjøre med at Asus produserer sine bærbare selv, mens de fleste andre merker får levert fra en av de store chassis-produsentene. Compal og MSI er blandt de største av disse, og de fleste bærbare uansett merke er egentlig bygget av en av disse. Men Asus bygger selv. Og leverer også chassis til andre.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...