Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prøveskilter med knust sidespeil + knust baklys?


djrack

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har nå endelig funnet en russebil vi vil kjøpe, og vi skal dra og prøvekjøre den så fort vi har muligheten.

Det vi planlegger er da å kjøre russebilen på prøveskilter hjem til der den skal mekkes på, MEN; bilen har "defekt"/knust sidespeil og knust baklys på venstre side så vidt jeg vet.

 

Har vi da lov til å kjøre denne i det hele tatt?

 

På Vegvesenet sine sider står følgende:

Det er førerens ansvar at et kjøretøyet er i forsvarlig stand når det brukes med prøvekjennemerker.

 

Er den i forsvarlig stand? Om ikke vi kan kjøre den kun med prøveskilter, er det mulig å ta kontakt med Vegvesenet/politiet og be om tillatelse til å kjøre den?

 

Vi skal fikse både speil og baklys, men det må vi gjøre her vi bor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er ikke i forsvarlig stand dessverre.. Det er gjerne ikke de mest alvorlige feilene en bil kan ha, men skulle det skje noe på veien og feilene kommer for en dag kan det føre til redusert erstatning. Jeg ville ha tatt med meg en brukt/ny baklykt til der dere skal hente bilen var jeg dere, det er som regel en kjapp og enkel jobb å fikse. Baklykter selges billig både hos huggeren og dyrere hos andre bedrifter som driver med bildeler. Hvis dere i tillegg stikker innom Feiltema eller en annen bilrekvisita på veien får dere tak i klippbart speilglass. Da kan dere ganske enkelt klippe til og lime disse på de ødelagte speilene.

 

Andre eventuelle feil som dere ikke har mulighet for å vite (godt skjulte feil med drivverk, rust i skjulte bærende konstruksjoner, osv) kan de ikke ta dere på, da "vanlige" folk ikke har spesialkunnskapene til å avdekke slike feil ved bruktbilkjøp. Men med åpenbare feil som defekte baklys og knuste speil er det større sjanse for at øvrighetene reagerer negativt.

Endret av hakkannen
Lenke til kommentar

Takk for et fint svar, Hakkannen.

 

Jeg spurte samme spørsmålet på bilforumet.no litt tidligere, men fikk ikke noe svar før nå.

Der sier de at det bare er å kjøre med bilen i den tilstanden den er i nå uten å skifte noe på forhånd. Vi får høre med trafikkstasjonen på mandag for å få fasitsvaret på dette :).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du må også huske på at det er forskjell på forsvarlig stand og forskriftsmessig stand. Ergo, om du har en knust baklykt vil det være forsvarlig å kjøre den hjem på dagtid, selv om den ikke er i forskriftsmessig stand. Men, du gir litt lite informasjon om hva "knust baklys" vil si. Er hele lykta knust, inkludert pærer til andre lys? Dersom f.eks. blinklys ikke fungerer må du være obs på dette, og handle deretter (ikke bremse brått for å så svinge og sånt).

 

Sidespeil bør du uansett fikse, ettersom det er ganske viktig.

 

EDIT: Glemte å nevne det, men det sier seg egentlig selv: Blir du stoppet i kontroll vil du jo uansett få en bot for at bilen ikke er i forskriftsmessig stand, så det er jo en risiko du må ta.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...