Gå til innhold

Boks til boks VPN for hjemme nett..


Bowman

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vurderer å sette opp VPN mellom meg og flere venner.

Det vil være ca 5 lokasjoner som skal knyttes sammen. IP ommeråder kan setter opp som f.eks. 10.47.1.XX, 10.47.2.xx osv

Jeg vil helst bruke egene bokser (eventuelt gamle pcer) til dette isteden for å kjøre sw på alle pcene, for å kunne få tilgang med alle typer nettverks utstyr.

 

Det hadde vert et stort pluss om jeg også kunne koblet til VPN fra telefonen (iPhone støtter følgende VPN typer)

 

Noen som har kjennskap til rimelige og gode løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OpenVPN kan køyre på det meste av operativsystem, så det burde fungere. Det går òg an å bruke OpenVPN på Iphone.

 

Kva skal dette VPN-et brukast til?

 

Takk! skal sjekke ut open VPN..

 

For meg vil det mest brukes for å få tilgang til printer, filer, administrasjon av hjemme server mm utenifra. men mellom nettverkene vil det kunne brukes til: filer, streaming, spill, og andre nettverks tjenester fra de andre lokasjonene..

 

For OpenVPN.. må jeg ha en server på en av lokasjonene og så klienter på alle pcer, eller kan jeg sette opp en "boks" på hvert sted som automatisk ruter trafikken til riktig sted?

Lenke til kommentar

Om du set opp ein boks på kvar lokasjon kan den binde saman alle nettverksenhetar på lokasjonen til VPN-et. Det krev at du kan eller les deg litt opp på oppsett av statiske ruter, men det er fullt mogleg.

 

OpenVPN har to nettverksmodusar å operere i, bridge og routing. Routing er det som yter best, men det krev litt meir av deg når du set det opp, for å få tilgang til ting som SMB (Windows-fil- og skrivardeling), som i utgangspunktet kun er laga for å fungere innanfor eit lokalnettverk, og ikkje på kryss av nettverk. Bridge er enklare å sette opp, men yter dårlegare. Med få klientar går det greit, men det er litt vanskeleg å vurdere utan å prøve det. Det vil særleg vere eit problem om internettlinjene har dårleg uthastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...