Gå til innhold

Hvor enkelt er det å skifte PSU i Chieftec?


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bytte ut den originale PSU'n i Chieftec kabinettet mitt (340W). Men jeg har aldri gjort noe sånt før...er det vanskelig eller er det bare å skru ut og inn og vips?

 

Videre tenkte jeg å kjøpe en Q-Tec Strømforsyning ATX 550W Dual Fan. Er denne helt grei? Den er jo meget billig (436,- kr) for en såpass kraftig PSU. Er den f.eks. like bra som den originale Chieftec'en?

 

Grunnen til at jeg skal skifte er at jeg skal ha 2 nye hdd'er og ett R9800 Pro kort inn i maskina (har fra før 4 hdd'er og CD-RW/DVD/CD-ROM, 5 kabinettvifter, P4, osv. så jeg tror 340W begynner å bli liten...eller?).

 

Tenkte også jeg skulle kjøpe meg en Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 mus, siden jeg vil ha en god mus til å spille med. Den pakka som Komplett har, med Icemat, er den noe å kjøpe? (hvis ikke tenkte jeg å kjøpe med en func musmatte istedet!)

 

 

PS: ser at støynivå er angitt til 33 dB eller lavere, er dette akseptabelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv byttet strømforsyning på et slikt kabinett og det er IKKENO' problem :), ingenting overhodet å bekymre seg over, annet enn å se til at spenninga står på 230V :)

Enjoy :)

 

Explorer 3.0 musa er ypperlig til gaming, og har kun erfaringer fra fUNC 1030 matta, den er RÅ!

 

33 dB kan bli litt mye, 20 er såvidt hørbart hvis du har noe bakgrunnstøy.

 

Og sist men ikke minst, den Q-tec strømforsyning burde dekke dine behov for en liten stund fremover :)

Lenke til kommentar

Hadde ikke tenkt å bruke særlig mer enn max 6-800,- på en strømforsyning (i utgangspunktet).

 

Hvordan er Topower eller Levicom? Ser at Databutikken har de 2 merkene til forholdsvis greie priser. F.eks en Topower 470W koster 847,- mens en Levicom 550W koster 791,- kroner. Er noen av disse bedre enn Q-tec eller andre nevnte PSU'er her?

 

Fordelen med å handle der, er at de har både func matter og musa. Så slipper jeg å handle masse forskjellige steder (og betale masse ekstra i frakt!).

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært borti et pa Q-Tec PSUer. Man skal være klar over at de oppgir "peak" ytelse, ikke maks ytelse. Tallene ligger da typisk 20-30% over tallene andre produsenter oppgir. Det betyr ikke at PSUene er dårligere, men at 550W mer kan sammenlignes med andre PSUer på 350W.

 

Om Q-Tec støyer - ja - de jeg har hatt har støyet helt inntil de har blitt 7V moddet. Hvis du ikke er fortrolig med dette, så hvorfor ikke kjøpe Fortron 350W, den har en 12cm vifte og er meget støysvak. Ev. kan du kjøpe lillebroren på 300W og spare et par hundrelapper.

Lenke til kommentar

Jeg har også en Chieftec 340W. Jeg har XP2100+, ATI Radeon 8500, DVD og CD-brenner, samt 4 harddisker. Har aldri merket noe på PSU, skjønt jeg er ikke sikker på hva jeg ser etter. Jeg har også 4 kabinettvifter, samt lydkort, nettverkskort osv.

 

Tror dere PSU sliter?

Lenke til kommentar

Normalt sett skal din 340W holde til det du har, men du kan regne dette ut hvis du vet spec'en på PSU'en din når det gjelder 12V, 5V, 3,3V. Da vil du se hvor mye kraft du trekker.

Det er også avhengig (dog i mindre grad) av om du har printere, scannere osv tilkoplet maskinen din. Men uansett så er det lite disse trekker i og med at de jo ikke står på og trekker kraft hele tiden......

Lenke til kommentar

Ok, da har Microplex fått en bestilling fra meg.

 

Etter alle råd her, etter å ha lest den guiden på firingsquad og regnet litt på det, så ble det Enermax 431W.

Så nå kommer Enermax'en og func'en i løpet av neste uke.

 

Hvor burde jeg kjøpe Intellimouse 3.0 musa da? Kanskje like gjerne gå på Elkjøp og kjøpe den der (men den koster 499,- der da).

Lenke til kommentar
Ok, da har Microplex fått en bestilling fra meg.

 

Etter alle råd her, etter å ha lest den guiden på firingsquad og regnet litt på det, så ble det Enermax 431W.

Så nå kommer Enermax'en og func'en i løpet av neste uke.

 

Hvor burde jeg kjøpe Intellimouse 3.0 musa da? Kanskje like gjerne gå på Elkjøp og kjøpe den der (men den koster 499,- der da).

 

Da er det billigere å kjøpe musa bulk på komplett+frakt. Blir enda ikke 499kr.

Prisen hos de fleste webshops+frakt blir ikke 499kr, så du kan spare litt ved å kjøpe fra nettet.

Lenke til kommentar

Denne her så jo veldig allreit ut da :woot:

har hørt at qtec er veldig bråkete av en kar som jobber på digital impuls og viftene er vist ikke av beste kvalitet(blir ødelagt har jeg hørt)

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=FSP35060PN

 

du får det du betaler for :wink:

 

edit: så ikke at du trengte en større strømforsyning.. du kan jo prøve med chieftecen før du kjøper ny da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...