Gå til innhold

Telenor/NetCom har ulik dekning selv om senderne står på samme plass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kan ikke sende i ulike retninger, antennene er rundstrålende.

Det er kanskje sendestyrken på mastene?

Vel, det benyttes stort sett retningsantenner (panelantenner) fordi man ønsker å konsentrere effekten mot enkelte områder. Disse antennene har typisk en horisontal åpning på 60 grader (+/- 3dB). Bare noen få siter har rundtstråleantenner. F.eks. Turtagrø i Sogn, som har fjell på alle kanter. For andre nett, slik som nødnettet, er det noe annet. Da kan det se ut til å være mer bruk av rundstråle.

 

Forskjellen mellom Telenor og Netcom fra samme site er somregel enten forskjellig antenne-retning. Effektforskjeller kan også forekomme, men ikke i samme grad (mest i tilefeller der den ene operatøren har en egen celle i hver retning, og den andre bare har en celle som er delt på flere antenneretninger)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

I gjennomsnitt har Telenor flere sendere enn NetCom, og hver NC-sender dekker derfor et større område enn TN-sender, og derfor ofte lengre avstand mellom base og terminal. For å korrigere dette har NC i noen tilfeller høyere effekt, men bare på kontrollkanalene. Dette er den effekten som vises på telefonen din. Denne effekten har ingen betydning for den samtalekvaliteten du opplever, fordi systemet søreger for at både basen og terminalen til en hver holder lavest mulig effekt, for å unngå interferenser.

Lenke til kommentar

For det første sender de neppe på samme frekvens (les kanal). De sender nok på samme frekvensbånd, men kanalene er garantert ulike.

 

For det andre hadde det vært interessant å vite hvordan du måler dette. Sammenlignerer du streker på telefonen, eller bruker du programvare for å lese ut den faktiske sendestyrken som rapporteres? Førstnevnte vil ikke si deg noe som helt, mens sistnevnte vil gi deg en ganske god indikasjon.

 

For det tredje stemmer det Tom sier, nemlig at Netcom ofte sender med høyere styrke på kontrollkanalene siden de jevnt over bruker større sites.

 

For det fjerde. Er du sikker på at antennene stråler i samme retning. Selv om antennene står på samme mast, kan det godt tenkes at de peker i litt ulike retninger.

 

For det femte så kan det at man bruker ulike signaliseringskanaler faktisk ha noe å si. Radiosignaler er underlige greier, og det skal ikke store variasjoner i frekvens til før man opplever helt annen nettverkstopografi og ulikt behov for sendestyrke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

For det andre hadde det vært interessant å vite hvordan du måler dette. Sammenlignerer du streker på telefonen, eller bruker du programvare for å lese ut den faktiske sendestyrken som rapporteres? Førstnevnte vil ikke si deg noe som helt, mens sistnevnte vil gi deg en ganske god indikasjon.

Er ikke helt enig i det der. Signalstyrkeindikatoren på mine HTC fyker opp og ned hele tida, uansett hvor jeg er i landet.

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig i det der. Signalstyrkeindikatoren på mine HTC fyker opp og ned hele tida, uansett hvor jeg er i landet.

Fyker opp og ned gjør den ja. Men hva sier det deg egentlig? Strekene er bare grovinndelinger av signalstyrke. Hvor mange streker som finnes, og hvilket intervall hver strek tilsvarer varierer voldsomt fra merke til merke og modell til modell.

 

Fire streker sier fint lite (annet enn at det er noe annet enn 3 eller 5 streker). -83dBm derimot sier ganske mye.

 

Og en forskjell på en strek på samme telefon kan bety så lite som en forskjell på -1dBm, til en forskjell på i hvertfall -20dBm. Ergo, å sammenligne streker sier faktisk fint lite.

Lenke til kommentar

Får meg til å tenke på samband i militæret, hvor vi hele tiden strevet for å få gode signaler med MRR :) Utrolig hvor store variasjoner det kan være etter hvordan master er satt opp. Effektstyrken har jo også mye å si, og frekvensen varierer jo også. Det varierer vel også ofte om det er 900 eller 1800mhz det sendes på? I såfall kan dette også han innvirkning på signalene. vi skal nå i allefall være glad for at vi ikke sender mobilsignalene på frekvensene til MRR 30 til 80 elns mhz :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er ikke helt enig i det der. Signalstyrkeindikatoren på mine HTC fyker opp og ned hele tida, uansett hvor jeg er i landet.

Fyker opp og ned gjør den ja. Men hva sier det deg egentlig? Strekene er bare grovinndelinger av signalstyrke. Hvor mange streker som finnes, og hvilket intervall hver strek tilsvarer varierer voldsomt fra merke til merke og modell til modell.

 

Fire streker sier fint lite (annet enn at det er noe annet enn 3 eller 5 streker). -83dBm derimot sier ganske mye.

 

Og en forskjell på en strek på samme telefon kan bety så lite som en forskjell på -1dBm, til en forskjell på i hvertfall -20dBm. Ergo, å sammenligne streker sier faktisk fint lite.

 

Jeg bruker ikke strekene. Under "Om telefonen" finnes det en meny som viser denmomentane feltstyrken. Den kan variere med opptil 30-40 dbm i løpet av noen sekunder, også mens jeg befinner meg i samme celle.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke strekene. Under "Om telefonen" finnes det en meny som viser denmomentane feltstyrken. Den kan variere med opptil 30-40 dbm i løpet av noen sekunder, også mens jeg befinner meg i samme celle.

Og det var jo hele poenget mitt helt fra starten av at programvare som viser telefonens reelle mottakerstyrke sier noe fornuftig, mens telefonens sterker ikke gjør det. Les innlegget mitt en gang til ;)

Lenke til kommentar

For det andre hadde det vært interessant å vite hvordan du måler dette. Sammenlignerer du streker på telefonen, eller bruker du programvare for å lese ut den faktiske sendestyrken som rapporteres? Førstnevnte vil ikke si deg noe som helt, mens sistnevnte vil gi deg en ganske god indikasjon.

Merker det i praksis ved at en Telenor-tlf strever med å holde kontakt med nettet (f.eks. feilmeldinger ved sending av SMS), brutte samtaler, etc. Men ser det også på strekene på selve tlf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...