Gå til innhold

Satt opp handleliste - noe jeg bør endre?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet inn 18K i sommer, og jeg bestemte meg for å bruke de på noe jeg kommer til å ha stor glede av og som kan vare lenge. Min trofaste partner tok sitt siste sukk for litt over en måned siden. Jeg har nå sørget, kommet over tapet og er på utkikk etter en ny partner som forhåpentligvis kan stå ved min side i tre nye år.

Jeg ble introdusert til dette forumet for fire dager siden og jeg føler jeg har fått et mye større innblikk i hva jeg bør se etter. Jeg har kikket litt rundt på komplett.no etter deler, samt lest Maccans guide og anbefalinger til andre som lurer på det samme som meg, og jeg kom frem til DENNE HANDLELISTEN.

Operativsystem: Windows 7 Professional eller Home Premium 64-bit.

Maskinen kommer til å bli brukt til bilderedigering (på skolenivå, ikke profesjonelt), men mest spilling av WoW og MW2 + evt. spill som kan komme de nærmeste årene. Disse skal altså kjøres flytende på så godt som full grafikk med 1920x1200 som valgt oppløsning på min BenQ 24".

I stedet for at dere skal spørre, vil jeg grunngi valget på enkelte komponenter.

12GB RAM: Jeg synes 12GB høres veldig mye ut. Jeg har allikevel valgt disse brikkene fordi det er en pakke på 6 brikker til en grei pris. Da har jeg nok minne så jeg ikke trenger å bytte brikker etter et år eller to. Jeg vil også legge til at jeg ikke er helt klar over hva "stramme timings" er, gjør og viktigheten i det.

1000W Strømforsyning: Grei pris i forhold til en på 750W. Slipper å bytte.

SSD: Som dere ser, er det en kanskje billig en, rett og slett bare for å ha en mens vi venter på neste generasjon som skal, har jeg lest på forumet, være både bedre og billigere enn de som er på markedet nå.

Vifte V8: Har aldri overklokket før, men har tenkt å prøve nå. Denne er da blitt anbefalt av mange.

Et par kjappe spørsmål til slutt: Det har vært mye snakk om hva man bør velge av Intel og AMD - og jeg er helt blank på det emnet. Jeg vil helst ikke måtte bytte ut alt av deler etter ett og et halvt år, så hvis det er en av delene som kan være bedre i fremtiden, foretrekker jeg det.

Er det noe jeg bør fjerne / legge til i handlekurven?

Hvordan tror dere det blir med viftestøy? Er ingen støyallergiker, men det finnes såklart grenser.

Trenger IKKE: Mus, Tastatur, Skjerm osv.

Dagen for innkjøp: 12. September

Budsjett: 17500 NOK.

Håper jeg ikke har stilt spørsmål jeg lett kunne funnet ut etter tre minutter på egen hånd, og at jeg får svar.

Jeg vil også gi ros til dere som tar dere god tid og gir gode, utfyllende svar til de som svarer. Ser det er noen gjengangere her, og dere vet nok hvem dere er selv.

Endret av Andoon
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

6 GB holder i lange baner

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590445

12 september så er nok den demo ramen solgt...

Intel sin 80 GB er et bedre valg.

Legg det du sparer i bedre skjermkort feks. GTX470

eller behold GTX 460 og bruk pengene på noe annet..

Du endar da opp på 17.659kr med GTX 470

Du kan nok spare en del 100 lapper på å handle en annen plass enn komplett og..

Endret av taz
Skrevet

Ja, jeg er klar over at 12GB er fullstendig overkill og mer enn det. Hvis jeg skulle valgt noen andre, skulle jeg da tatt 6 eller 8 GB?

Når det gjelder SSD, har jeg valgt en av de billigste jeg fant, bare så jeg har en til den nesten generasjonen kommer ut. (Hørte rykter om like etter jul)

Er forskjellen fra GTX 460 til 470 stor nok til at det er verdt en tusenlapp? Kjører SLI.

And the major question still stands: Intel eller AMD?

Ellers vil jeg legge til at jeg synes selv at Komplett har den peneste handlelista, og det er Komplett jeg har brukt tidligere. Hvor jeg handler ifra, har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Må nesten vite helt sikkert hvilke deler jeg skal ha.

Skrevet (endret)

460 GTX er et mye bedre kort enn 470 by default siden det støyer mindre, lavere temperaturer og trekker mindre strøm :)

Dessuten mye mer ytelse per krone.

Jeg klarer ikke se Komplett listen din

Endret av Maccan
Skrevet

i7 930-oppsett (satt opp hos Netshop) med GTX460 i SLI, liten og rask SSD, stort kabinett med gode termiske egenskaper og støvfiltre, god cpu-luftkjøler og 6GB RAM:

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103SJ Spinpoint F3

Intel Core i7 930 Quad 2,8Ghz 8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec

OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1600MHz, Kit med 3x 2048 MB, CL 8-8-8-24

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s, opp til 355MB/75MB sec

ASUS Rampage III Extreme, X58

MIST 1000W avtagbare kabler, rev. 2

Microsoft Windows 7 Home Premium Full, Norsk Retail pakke, DVD

Noctua NH-U12P SE2 CPU-vifte

ASUS GeForce GTX 460 1GB GDDR5 DIRECTCU x2 SLI

Cooler Master HAF X 942, Fulltower

Sony DVD Recorder 24x SATA

Totalt 16 773,-

Får heller ikke sett handlelisten din.

Skrevet (endret)

Takk for at du tar deg tid til å lage et oppsett for meg. Skal sjekke det ut.

Endret av Andoon
Skrevet (endret)

Har nå fikset link til HANDLELISTEN.

Er det noe jeg kan spare en lapp eller to på og fremdeles få så og si samme ytelse? Har fremdeles et budsjett på 17500, men foretrekker såklart å spare en lapp uten at det går ut over kvaliteten på produktet jeg kjøper.

Og hvordan er det med Intel og AMD? Jeg satte opp et liknende oppsett bare med AMD Phenom II X6 1090T BE og Asus Crosshair IV, og da sparte jeg omtrent 2K.

Og er det noen fler som anbefaler oppsettet til C64C? Er ikke det at jeg tviler på at det er bra, men er alltid best å høre flere synspunkter. Kan jo være at noe bare er smaksak. :)

Endret av Andoon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...