Gå til innhold

Problemer med on-board lydkort


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Nå har jeg hatt mandrake 9.1 i en uke, og lærer nye ting hver dag :)

Men det er et problem som irriterer meg litt, og det er lyden. Den kommer alltid 500millisekunder etter at den egenlig skal komme, og varer 500ms lengre også. Det er sabla irriterende i spill og slikt, så jeg bestemte meg for å finne noen skikkelige drivere. Og jo da, her ligger akkurat den driveren jeg trenger. Så pakket jeg ut, og gjorde slik som står i den medfølgende README filen. probemene begynte etter at jeg rebootet. For det første var det nå flere fil og linjer som jeg ikke skjønner noe av i loading-sekvensen (eller hva det kalles)og når jeg kom inn i X kom det en feilmelding angående lyden. Siden da har den ikke virket i hele tatt, og jeg får heller ikke stillt det slik det var før.

Typen lydkort er on-board Realtek AC'97 ACL650 på MSI KT3-Ultra.

Om dere trenger noe mer nødvendig informasjon er det bare å spørre. Jeg har en viss følelse av at det er noe feil i /etc/modules.conf filen men jeg vet sannelig ikke.

Slik står det i README at den skal se ut:


alias parport_lowlevel parport_pc

alias usb-controller usb-uhci

#alias sound-slot-0 via82cxxx_audio	//remark this line, this is default audio driver



#====== added those lines =============

alias char-major-116 snd

options snd snd_major=116 snd_cards_limit=1

#--- Intel 8x0  and SiS 7012 ----------

alias snd-card-0 snd-intel8x0

options snd-intel8x0 snd_index=0 snd_id="ICH"

#--- Via8233  -------------------------------

#alias snd-card-0 snd-via8233

#options snd-via8233 snd_index=0 snd_id="Via8233"

#--- Via686A (B) ---------------------------

#alias snd-card-0 snd-via686a

#options snd-via686a snd_index=0 snd_id="Via686"

#-----------------------------------------------

alias char-major-14 soundcore

alias sound-slot-0 snd-card-0

alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss

alias sound-service-0-1 snd-seq-oss

alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss

alias sound-service-0-8 snd-seq-oss

alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

#=================================

post-install sound-slot-0 /bin/aumix-minimal -f /etc/.aumixrc -L >/dev/null 2>&1 || :

pre-remove sound-slot-0 /bin/aumix-minimal -f /etc/.aumixrc -S >/dev/null 2>&1 || :

 

Hilsen en litt forvirret linux-frelst bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også MSI-KT3-Ultra, har ikke fått lyden til å virke i verken RedHat, Mandrake eller IcePack (ikke spør :D)

 

Hadde prøvd å installere ALSA (www.alsa-project.org) på alle sammen, men det fungerte IKKE.

 

En solskinnsdag jeg var innom www.linux-iso.org fikk jeg øye på Lycoris Linux. Det skulle etter hvert bli redningen :woot:

Jeg lasta ned cd'ene og installerte systemet.

Uten noe spesielt håp installerte jeg ALSA igjen, og sendte modprobe kommandoene. Det var da jeg så at XMMS endelig faktisk klarte å sende lydsignaler!

Deretter, med skjelvende hender, åpna jeg mixeren og skrudde opp lydnivået.... Jammen var det ikke Linuxsangen som strømmet ut av høyttalerne! Jeg fikk umiddelbart gåsehud (av det gode, varme slaget :D)

 

Jommen virket det til slutt, takket være Lycoris Linux.

ANBEFALES :yes:

 

^ distro-propaganda :D;)

 

Neida. Jeg vil ikke få deg til å skifte distro hvis det ikke er helt nødvendig ;)

Menneh, hvis du ikke har noe installert og bare vil få lyden til å virke, anbefales Lycoris. Det er en veldig bra multimedia-distro.

 

Takk for meg.. 8)

 

Edit: jeg har faktisk MSI KT3-Ultra 2, men onboard-lydchip'en er den samme.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...