Gå til innhold

Ny hagle, tips


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter ny hagle. Snart fuglejakt så må ha utstyr som er i orden.

 

Jeg har sett litt på halvautomat hagler og prisen varierer veldig, men vil ha ei hagle som ligger rundt 5000 og opptil 9000kr.

 

Har funnet denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/weatherby-sa-08-synthetic-12-76-66cm-1059548

 

Men den er gassdrevet, hva har dette og si? Må jeg fylle opp med gass?

 

også trenger jeg tips til hagler hvis noen har erfaring med benelli eller frenchi osv så bare spytt ut :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snart er det fulgle jakt, ja. Gleder meg til rypejakta!

 

Før du kjøper ei automathagle er det et par-tre ting du bør ha i bakhodet:

 

Halvauto hagler kommer med to forskjellige mekanismer, Gass drevet og Kinetisk. En gass drevet hagle bruker kruttgassen til å trekke slutstykket tilbake, mens en Kinetisk halvauto bruker den kinetiske energien som oppstår når du brenner av et skudd, dvs. Rekylen. Fordelen med dette er at når du skyter så slår sluttstykket tilbake så fort at den motvirker kraften i rekylen, og du får et våpen med svært lite rekyl. Begge disse typene sliter med lett-ladede patroner, dvs. Leirdue ammo.

 

Og om dette er et våpen du primært skal bruke til jakt, skal du vite at det kun er lov med ett skudd i kammeret og ett i magsinet til jakt. Jeg er usikker på om magasinet må være plombert i tilegg.

 

Vedlikehold er viktig med slike hagler, de har flere deler og mekanismer for å omlade automatisk, dette gjør at det er en større mulighet for at de går i stykker, og at pussing og oljing blir viktig. De har også en mulighet for å "jamme" seg opp på andreskuddet.

 

Kjøper du hagle på grunnlag av funksjonalitet i Norske jaktområder går du på en kjempe smell, Siden en vanlig over-under hagle skyter raskere, koster mindre, og tåler mer.

 

Men om du liker å se ut som en action helt på jaktbildene + er litt ømfintlig for rekyl, og synes det er greit med litt ekstra pussing på god-gunnern så kjør på! :)

Lenke til kommentar

Snart er det fulgle jakt, ja. Gleder meg til rypejakta!

 

Før du kjøper ei automathagle er det et par-tre ting du bør ha i bakhodet:

 

Halvauto hagler kommer med to forskjellige mekanismer, Gass drevet og Kinetisk. En gass drevet hagle bruker kruttgassen til å trekke slutstykket tilbake, mens en Kinetisk halvauto bruker den kinetiske energien som oppstår når du brenner av et skudd, dvs. Rekylen. Fordelen med dette er at når du skyter så slår sluttstykket tilbake så fort at den motvirker kraften i rekylen, og du får et våpen med svært lite rekyl. Begge disse typene sliter med lett-ladede patroner, dvs. Leirdue ammo.

 

Og om dette er et våpen du primært skal bruke til jakt, skal du vite at det kun er lov med ett skudd i kammeret og ett i magsinet til jakt. Jeg er usikker på om magasinet må være plombert i tilegg.

 

Vedlikehold er viktig med slike hagler, de har flere deler og mekanismer for å omlade automatisk, dette gjør at det er en større mulighet for at de går i stykker, og at pussing og oljing blir viktig. De har også en mulighet for å "jamme" seg opp på andreskuddet.

 

Kjøper du hagle på grunnlag av funksjonalitet i Norske jaktområder går du på en kjempe smell, Siden en vanlig over-under hagle skyter raskere, koster mindre, og tåler mer.

 

Men om du liker å se ut som en action helt på jaktbildene + er litt ømfintlig for rekyl, og synes det er greit med litt ekstra pussing på god-gunnern så kjør på! :)

Takk for veldig utfyllende svar.

 

Men pusse og ordne er noe jeg liker å drive med, nesten som en liten "hobby".

 

Men hva mener du med at OU-hagler skyter raskere enn autohagler?

Lenke til kommentar

Jeg har full forstålese for at ikke alle ser på et våpen slik som jeg gjør - et verktøy.

Og om du liker å pusse å styre, og er av typen som virkelig har omsorg for våpenet sitt.. da får du det helt sikkert fint.

 

Når jeg sier en OU-hagle skyter raskere, sikter jeg til at med en slik hagle har du begge patronene lagret i kammeret, og de kan praktisktalt skytes på likt. I en jaktsituasjon selvfølgelig.

Endret av GIsken
Lenke til kommentar

Altså OU er over under, en hagle med løp både over og under :)

 

personlig ville jeg verken valge Over/under eller halvauto. OU er rett og slett fordi jeg ikke føler meg komfortabel med en OU det passer ikke helt for meg, men det er jo helt opp til hver enkel skuler.

 

Halvauto er fordi du får bare bruke 2 skudd i børsa under jakt og Børsa (noen vel og merke) har lett for å jamme seg som sagt tidligere. Jeg er veldig fan av pumpehagler, billigere enn halvauto og du skyter de to skuddene i pumpehagla like fort som i en halvauto. begge skudda er ute før den første hylsa treffer bakken.

Den hagla jeg har er fra 1977 og har ikke jamma seg en gang.

 

Vet ikke om du er åpen for pumpehagler men jeg ville foreslått denne: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=937

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg har helt åpen for pumpehagler, jeg har forsvidt åpen for alle typer unntatt sidebyside hagler, syns dem er ekle å skyte med av en eller annen grunn :)

 

Likte designet på pumpehagla Boss ;) Veldig billig også :)

 

Jepp, har hatt OU hagle snart i 10 år tror jeg, og den er nesten som ny. Pusser haglen min hver Torsdag, pga jeg skyter på Onsdager. På jakt pusser jeg den etter jeg er ferdig med jakta.

 

Har noen erfaring med denne: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=931

Lenke til kommentar

Har hørt ganske mye godt om den, untatt en jeg kjenner, den han hadde var det noe galt med, bare 50% av gangene gikk skuddet av, men det var vel sikkert bare en feil på det enkelte våpnet for av alle andre og av alle steder jeg har lest har jeg fått med meg at det er en god hagle med en "lett" mekanisme.

 

Har personlig ingen erfaring med denne hagla :/

Lenke til kommentar

Har hørt ganske mye godt om den, untatt en jeg kjenner, den han hadde var det noe galt med, bare 50% av gangene gikk skuddet av, men det var vel sikkert bare en feil på det enkelte våpnet for av alle andre og av alle steder jeg har lest har jeg fått med meg at det er en god hagle med en "lett" mekanisme.

 

Har personlig ingen erfaring med denne hagla :/

Da tipper jeg kompisen din var veldig uheldig :/

 

Tror ikke det er noe common problem.

Lenke til kommentar

Dra til en god børsemaker og PRØV, det er det aller viktigste med hagle. Jeg så lenge på en Beretta 686 til rundt 16 000,- og var ikke langt unna å kjøpe den, helt til jeg dro til en meget erfaren børsemaker som frarådet meg den fullt og helt, den passet ikke i det heletatt. Endte til slutt opp med en spesialtilpasset Lanber til 9000,- og treffer alt jeg skyter på :)

Lenke til kommentar

Hagler lønner seg ikke å kjøpe på nettet, i og med at det er ekstremt viktig at de er tilpasset kroppen din. Som Christer sier, du bør prøve hagla før du kjøper. Finn ei hagle som passer deg, isteden for å se på hva andre syns om den.

Nei nei, er ikke mulig å bestille fra nettet uansett pga politi greier å slike ting.

 

Men jeg ville bare ha anbefalinger av hagle leveranddører.

 

Hvis dere anbefalte meg en Benelli nova, ville jeg ha dratt til en børsemaker og tilpasset en benelli nova til meg :)

 

Takk for gode svar alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...