Chrisbl Skrevet 9. august 2010 Skrevet 9. august 2010 Hei, jeg forsøker å sette opp en lokal backupstasjon. Ideen er å ha en maskin som kjører windows 7 med ghost prog. Jeg skal da ta backup av flere hardisker som er SCSI basert og kjører unix os. SCSI hardiskene vil bli koblet fra og flyttet til denne lokale backupstasjonen. Tanken er ta en kopi av hele disken sektor for sektor slik at dersom en disk kræsjer kan jeg bare plassere image på en ny harddisk eventuelt. Har noen spørsmål angående denne løsningen. 1. Hvilket backup program bør jeg velge som kan kjøre på windows og ta backup av en harddisk som kjører unix? 2. Må SCSI hdd'n kjøre på en maskin for at backup skal være mulig? Eller trenger jeg kun tilkobling til backupstasjonen og strøm til disken? 3. Er det gjennomførbart? Flere problemer jeg ikke har forutsett? Ideer og svar mottas med takk : )
xcomiii Skrevet 10. august 2010 Skrevet 10. august 2010 Lite software på Windows plattform som støtter Unix direkte, eneste jeg kommer på i farten er Netbackup fra Symantec og IBM's Tivoli, begge svært dyre produkter. Ellers har jo Unix innebygd støtte for sektorkopi med kommandoen dd. Må vel være mye enklere å ta backup via nettverket vel? Forutsatt at du har minimum 1 Gb nettverk eller at det er overkommelige datamengder. Da kan du f.eks bruke BackupExec og bare innstallere Unix-agenter. Kommer også litt an på hvilket filsystem som er brukt her, ext2/3 er kurrant i de fleste tilfeller, verre med de litt mer spesialiserte filsystemene i Unix.
Chrisbl Skrevet 11. august 2010 Forfatter Skrevet 11. august 2010 Problemet er at det ikke er noe nettverk, men dagens backupprosess med tape tar meget lang tid hvor vi må koble oss inn på loopen av hw. Nye tape er jo heller ikke mulig å få kjøpt. Vi trenger derfor en stand-alone backupstasjon. Så tanken var å ta ut harddisken fra de ulike maskinene, plassere de i en skuff på backupstasjonen og kjøre image av de. Jeg tror vi egentlig bare trenger et hovedkort som kan tilkobles disse hdd'ene via scsi og strøm. Er det ikke programmer som da bare tar en rå kopi av den tilkoblede disken, uten å tenke på os på den? Vi tenkte oss da en server på backupstasjonen som kjører RAID for lagring av image fra serveren. Takk for svar.
Varj Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 fins mengder med programmer som rått kopierer image av en disk, dd er nevnt over, og fungerer ypperlig. men spesielt smidig blir jo løsningen ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå