Gå til innhold

Riktig fremgangsmåte for studielån med konvertering til stipend?


SSGXD

Anbefalte innlegg

Nå som studietiden nærmer seg har jeg flyttet hjemmefra. Før jeg flyttet søkte jeg studielån og siden jeg ikke skulle bo hos foreldrene mine skrev jeg inn adresse til stedet jeg skulle bo under utdannelsen i feltet for dette i søknaden. Nå har jeg flyttet ut. Jeg har meldt flytting til folkeregisteret og har også endret adressen på mine sider på lånekassen. Jeg har også gitt beskjed om at jeg har flyttet ut og endret adresse for å være på den sikre siden.

 

Blir dette riktig i forhold til å få omgjort noe av lånet senere til stipend? Endret folkeregistrert adresse slik at de ikke kan komme å si at jeg har bodd med foreldrene mine for det er jo kun jeg som bor på og er registrert på denne adressen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som studietiden nærmer seg har jeg flyttet hjemmefra. Før jeg flyttet søkte jeg studielån og siden jeg ikke skulle bo hos foreldrene mine skrev jeg inn adresse til stedet jeg skulle bo under utdannelsen i feltet for dette i søknaden. Nå har jeg flyttet ut. Jeg har meldt flytting til folkeregisteret og har også endret adressen på mine sider på lånekassen. Jeg har også gitt beskjed om at jeg har flyttet ut og endret adresse for å være på den sikre siden.

 

Blir dette riktig i forhold til å få omgjort noe av lånet senere til stipend? Endret folkeregistrert adresse slik at de ikke kan komme å si at jeg har bodd med foreldrene mine for det er jo kun jeg som bor på og er registrert på denne adressen.

 

En kamerat av meg fikk et styr med å sende ny søknad fordi han hadde endret den folkeregistrerte adressen sin. Han fikk altså ikke stipend når han bodde på det han registrerte som sin folkeregistrerte adresse.

 

Jeg har hatt folkeregistrert adresse hos mine foreldre, og bostedsadresse der jeg bor i studietiden. Det har fungert helt fint.

Lenke til kommentar

Nå som studietiden nærmer seg har jeg flyttet hjemmefra. Før jeg flyttet søkte jeg studielån og siden jeg ikke skulle bo hos foreldrene mine skrev jeg inn adresse til stedet jeg skulle bo under utdannelsen i feltet for dette i søknaden. Nå har jeg flyttet ut. Jeg har meldt flytting til folkeregisteret og har også endret adressen på mine sider på lånekassen. Jeg har også gitt beskjed om at jeg har flyttet ut og endret adresse for å være på den sikre siden.

 

Blir dette riktig i forhold til å få omgjort noe av lånet senere til stipend? Endret folkeregistrert adresse slik at de ikke kan komme å si at jeg har bodd med foreldrene mine for det er jo kun jeg som bor på og er registrert på denne adressen.

 

I fjor endret jeg ikke adresse hos folkeregisteret, det ble kun automatisk registrert av Lånekassen at jeg var borteboer, og derfor ble automatisk lånet omgjort til stipend da jeg bestod eksamen. Nå var det ganske åpenlyst at jeg ikke bodde hjemme ettersom jeg var langt fra min folkeregistrerte adresse. Fikk tilsendt gjeldsbrevet til semesteradressen, og gjorde ingenting mer. I år har jeg også søkt stipend og fått tilsendt brevet til min nye folkeregistrerte adresse, og kommer ikke til å gjøre mer. Er ikke noe å stresse veldig for, og ja, du har gjort det riktige. Egentlig mer enn hva du hadde trengt.

Lenke til kommentar

Nå som studietiden nærmer seg har jeg flyttet hjemmefra. Før jeg flyttet søkte jeg studielån og siden jeg ikke skulle bo hos foreldrene mine skrev jeg inn adresse til stedet jeg skulle bo under utdannelsen i feltet for dette i søknaden. Nå har jeg flyttet ut. Jeg har meldt flytting til folkeregisteret og har også endret adressen på mine sider på lånekassen. Jeg har også gitt beskjed om at jeg har flyttet ut og endret adresse for å være på den sikre siden.

 

Blir dette riktig i forhold til å få omgjort noe av lånet senere til stipend? Endret folkeregistrert adresse slik at de ikke kan komme å si at jeg har bodd med foreldrene mine for det er jo kun jeg som bor på og er registrert på denne adressen.

 

Det å endre folkeregistrert adresse er egentlig ikke lurt (forutsett at det her blir ditt første år som borteboer). Du får ikke reisestipend og du må ha egen innboforsikring (hvis folkeregistrert adresse er hos foreldrene dine kan du "bruke" deres innboforsikring i ca 2 år).

Lenke til kommentar

så du sier at vis du ikke bor med foreldrene dine så får du stipend isteden for lån? :dribble: det du sier er at vis du består eksamen så får omgjort hele lånet om til stipend? eller er det halvparten av lånet? jeg kjenner ikke reglene til lånekassen var alltid rådgiveren som fiksa det når jeg var i vgs.

enyways om jeg kunne få tilbakemelding hadde vært kjempe greit!

forresten hvor mye er reise stipendet på, jeg bor i asker og skal til uio fakings lang vei.

Lenke til kommentar

så du sier at vis du ikke bor med foreldrene dine så får du stipend isteden for lån? :dribble: det du sier er at vis du består eksamen så får omgjort hele lånet om til stipend? eller er det halvparten av lånet? jeg kjenner ikke reglene til lånekassen var alltid rådgiveren som fiksa det når jeg var i vgs.

enyways om jeg kunne få tilbakemelding hadde vært kjempe greit!

forresten hvor mye er reise stipendet på, jeg bor i asker og skal til uio fakings lang vei.

 

Hvis du bor med foreldrene dine blir alt lån, du får ikke noe stipend. Hvis du er borteboer blir 40% av lånet omgjort til stipend dersom du består eksamen. Det stod vel at det var 17800 per semester, tror jeg. Består du færre enn 30 studiepoeng per semester blir det du består omgjort, og du blir beregnet som forsinket. Du kan ikke ligge mer enn 60 studiepoeng i minus (et studieår) - da kuttes støtten fra lånekassen.

 

Du får ingenting i reisestipend dersom du bor i Asker og skal gå på UiO, det er ikke så "fuckings" lang vei som du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

åssen søker man reisestipend og bøkerstipend?

du hak ikke svart på mitt forrige spørsmål også.

 

Jo, jeg svarte. Asker er for nærme UiO til at du vil motta reisestipend. Bokstipend er heller ingenting. Man søker lån for hele studieåret - er vel på rundt 88500,- per studieår, og 40% av dette kan bli omgjort til stipend dersom man består eksamen (30 studiepoeng per semester, består du færre studiepoeng blir som sagt kun det du består omgjort, og du blir regnet som forsinket i utdannelsen din. Som nevnt kan du kun ligge 60 studiepoeng i minus (et studieår), går du over mister du retten til studiestøtte). Bøker må du betale av studielånet du mottar.

 

Du søker gjennom Lånekassen - www.lanekassen.no.

Lenke til kommentar

takk mann dette ga meg klart bilde, student billeten der er ikke så dyrt uansett, men jeg ikke ha noe lån så får vel klare meg selv.

 

Hvis du bor hjemme og ikke vil ha lån, så må du jo ikke finne på å søke om studiestøtte fra lånekassen. Lønner seg alltids å ikke ta opp lån, hvis en ikke behøver, men det skal nevnes at det er et rimelig gunstig lån å ta opp.

 

Er ingen mann.

Lenke til kommentar

Jeg hopper inn her jeg.

 

Hvis min folkeregistrerte addresse er hos mine foreldre (Bergen) og jeg bor mesteparten av tiden hos min kjæreste (Bergen) mens jeg går på UiB, dette uten å betale leie/være leietaker, kan jeg fortsatt søke om borteboerstipend?

 

Du må registrere borteboer-adressen din hos Lånekassen for å få borteboer-stipend. Vet ikke hvor detaljerte undersøkelsene til Lånekassen er, men å bo gratis hos dama/typen som bor i samme byen er nok i gråsoneland.

Lenke til kommentar

Jeg hopper inn her jeg.

 

Hvis min folkeregistrerte addresse er hos mine foreldre (Bergen) og jeg bor mesteparten av tiden hos min kjæreste (Bergen) mens jeg går på UiB, dette uten å betale leie/være leietaker, kan jeg fortsatt søke om borteboerstipend?

 

Du må registrere borteboer-adressen din hos Lånekassen for å få borteboer-stipend. Vet ikke hvor detaljerte undersøkelsene til Lånekassen er, men å bo gratis hos dama/typen som bor i samme byen er nok i gråsoneland.

Nettopp. Derfor må jeg vite om det er legit eller ikke. :whistle:

 

Burde jo være i orden imo.

Lenke til kommentar

Jeg hopper inn her jeg.

 

Hvis min folkeregistrerte addresse er hos mine foreldre (Bergen) og jeg bor mesteparten av tiden hos min kjæreste (Bergen) mens jeg går på UiB, dette uten å betale leie/være leietaker, kan jeg fortsatt søke om borteboerstipend?

 

Du må registrere borteboer-adressen din hos Lånekassen for å få borteboer-stipend. Vet ikke hvor detaljerte undersøkelsene til Lånekassen er, men å bo gratis hos dama/typen som bor i samme byen er nok i gråsoneland.

Nettopp. Derfor må jeg vite om det er legit eller ikke. :whistle:

 

Burde jo være i orden imo.

 

Need halp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...