Gå til innhold

Oppdatering av AMD Opteron 165 med Ati 5850, budsjett ca 9000


Anbefalte innlegg

Hei

 

Da er tiden inne for en litt større oppgradering, har oppdatert litt og litt tidligere men nå ser jeg det ikke fungerer med lappesakene lengre.

 

Har tenkt å ta med fra min nåværende PC:

Skjermkort, Ati 5850

Hardisk, WD 750

 

Ellers er dette snakk om en 4 år gammel PC, Opteron 165, 2 GB minne og Mist 500 Watt PSU. PSU har blitt merkbart mer støyende og kabinettet er bare skrap så ønsker ikke å beholde de delene med videre.

 

Jeg bruker PCen til surfing, filmer (avspilling og encoding) og spilling (SC2, HoN, NFS). Kraft og stillhet er like viktige så jeg håper jeg har funnet komponenter som balanserer dette i forhold til budsjett.

 

https://prisguiden.no/profil/lister/117076

 

Kort begrunnelse for komponentene:

 

AMD cpu er valgt av delvis religiøse grunner, 6 kjerner da det virker fremtidsrettet.

 

Hovedkort, veldig usikker på dette og hadde tenkt Gigabyte GA-870A-UD3 men fant det ikke i Prisguiden.

 

Minne tok jeg noe som hadde litt å gå på til klokking (ddr3-1600) og var billige.

 

Kabinett, bra omtale her på HW.no :)

 

SSD, bra omtale på HW.no tror jeg det var.

 

PSU, bra omtale her på HW.no :)

 

DVD-brenner: Virker helt OK og er billig.

 

Tastatur, mulighet for makroer.

 

Mus, lyst til å prøve en Razor.

 

Win7 Pro 64 bit lisens har jeg.

 

Det jeg lurer på er f.eks:

Passer komponentene sammen?

Er oppsettet balansert med tanke på både kraft og stillhet

ønske om både kraft og stillhet?

Er det noen komponenter som burde byttes?

 

På forhånd takk til den som tar seg tid til å gi meg svar.

 

Mvh

Peder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Da er tiden inne for en litt større oppgradering, har oppdatert litt og litt tidligere men nå ser jeg det ikke fungerer med lappesakene lengre.

 

Har tenkt å ta med fra min nåværende PC:

Skjermkort, Ati 5850

Hardisk, WD 750

 

Ellers er dette snakk om en 4 år gammel PC, Opteron 165, 2 GB minne og Mist 500 Watt PSU. PSU har blitt merkbart mer støyende og kabinettet er bare skrap så ønsker ikke å beholde de delene med videre.

 

Jeg bruker PCen til surfing, filmer (avspilling og encoding) og spilling (SC2, HoN, NFS). Kraft og stillhet er like viktige så jeg håper jeg har funnet komponenter som balanserer dette i forhold til budsjett.

 

https://prisguiden.no/profil/lister/117076

 

Kort begrunnelse for komponentene:

 

AMD cpu er valgt av delvis religiøse grunner, 6 kjerner da det virker fremtidsrettet.

 

Hovedkort, veldig usikker på dette og hadde tenkt Gigabyte GA-870A-UD3 men fant det ikke i Prisguiden.

 

Minne tok jeg noe som hadde litt å gå på til klokking (ddr3-1600) og var billige.

 

Kabinett, bra omtale her på HW.no :)

 

SSD, bra omtale på HW.no tror jeg det var.

 

PSU, bra omtale her på HW.no :)

 

DVD-brenner: Virker helt OK og er billig.

 

Tastatur, mulighet for makroer.

 

Mus, lyst til å prøve en Razor.

 

Win7 Pro 64 bit lisens har jeg.

 

Det jeg lurer på er f.eks:

Passer komponentene sammen?

Er oppsettet balansert med tanke på både kraft og stillhet

ønske om både kraft og stillhet?

Er det noen komponenter som burde byttes?

 

På forhånd takk til den som tar seg tid til å gi meg svar.

 

Mvh

Peder

 

Oppsettet ser greit ut. Alt skal passe sammen. Det er selvfølgelig et spørsmål hvor nødvendig det er med 6-kjerner i dag, spesielt for spilling. Videoencoding er typisk et området der dette allikevel kan komme til nytte umidelbart og slikt sett er det bare å kjøre på. Alt ettersom hvor mye støy du tåler kan du vurdere å anskaffe en tredjeparts prosessorkjøler. Men det kan evt. kjøpes i ettertid

 

Hovedkortet støtter alle nødvendige standarder med mindre du har crossfire-aspirasjoner. Onboard grafikkort kan enkelt slåes av i bios.

 

Kabinett og psu kan anbefales som per anmeldelser

 

Selv om ikke minne står eksplisitt oppført i kompabilitetslisten til hovedkortet skal det virke ettersom det kjører på normal volt og ikke har massive varmespredere etc. Det er også rimelig priset, mengden (4GB) er også passe.

 

------------------

Selv har jeg forøvrig en phenom II X4 955, gigabyte 890gpa, 4 GB (DDR3-1600) minne og en 5850. Kjører fint SC2 på ultra-kvalitet (1900x1200). Alt sammen inne i en fractal design R2.

 

 

 

Mus/tastatur/ssd skal jeg ikke uttale meg om...

Lenke til kommentar

Takk for svar, da har jeg bestilt.

 

Jeg endret cpu, hovedkort og SSD i siste øyeblikk da jeg fant ut at etter mange år med AMD var det tid for å gi Intel en sjanse igjen.

 

Handlelista er oppdatert.

 

Cpu kjøler skal jeg kjøpe ekstra hvis den som følger med viser seg å ikke være noe tess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...