Gå til innhold

Hvilket pulver bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har drevet med styrketrening en liten stund nå å vil prøve ut sånne pulver shaker, men har ikke så veldig mye peiling på dette...

 

Jeg trener for å få en slank og markert kropp, er ikke intressert i å bule ut med muskler, så jeg lurer da på hvilken type pulver jeg bør kjøpe for at jeg ikke skal legge på meg så mye av det... er en person som fort kan legge på seg. Om jeg begynner å bruke protein pulver, vil jeg da legge på meg masse eller hvordan fungerer det?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Proteinpulver er råvaren protein. Hva protein er (det som er i kylling og diverse andre varer) kan du lese om her.

 

Altså.

1) Ja, proteinpulver gir energi som alt annet mat, og derfor, for mye energi (om det er sjokolade eller proteinpulver) = vektoppgang.

2) Nei, proteinpulver er kun proteiner. Ikke noe magisk med det som mange tror. Ikke vær bekymret, du vil ikke legge på deg 10 kilo muskler av proteinpulver.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Takk:D Men hva med fett? Vil jeg legge på meg fettmessig? For eksempel viss jeg ikke trener hardt nok i forhold til den dosen proteinpulver jeg tar?

 

Kanskje sette deg inn i kroppens prosesser rund proteiner, fett og karbohydrater? Da får du ett mye bedre utgangspunkt for å trene slik du vil.. Og har forståelse for hvorfor det er sånn...

 

enkelt forklart:

Du har to "lagere" i kroppen: Glykogen (karbs) og fett. Dette er energikildene dine. Proteiner er byggeklossene som muskler bygges av.

 

Når du trener, vil kroppen din primært benytte seg av glykogenlageret. Når det er "tomt" begynner du å ta av fettlageret, og forbrenner fett. (kroppen benytter begge samtidig, og du kan "lære" kroppen å være flinkere til å benytte fettlageret..)

 

Om jeg ikke husker HELT feil, så omgjøres protein til karbohydrater dersom kroppen trenger det, og man har for mye protein. Eller så tisser man det bare ut..

 

Så.. Teoretisk, så kan du beholde fettlageret lenger ved for mye protein, fordi kroppen gjør overflødig protein om til karbs. Og da må du "bruke opp" glykogenlageret først.

 

Det er ikke så svart/hvitt som dette, men prøvde å gjøre det litt enkelt. Og jeg blir GJERNE rettet på :D

Lenke til kommentar

Takk:D Men hva med fett? Vil jeg legge på meg fettmessig? For eksempel viss jeg ikke trener hardt nok i forhold til den dosen proteinpulver jeg tar?

 

Kanskje sette deg inn i kroppens prosesser rund proteiner, fett og karbohydrater? Da får du ett mye bedre utgangspunkt for å trene slik du vil.. Og har forståelse for hvorfor det er sånn...

 

enkelt forklart:

Du har to "lagere" i kroppen: Glykogen (karbs) og fett. Dette er energikildene dine. Proteiner er byggeklossene som muskler bygges av.

 

Når du trener, vil kroppen din primært benytte seg av glykogenlageret. Når det er "tomt" begynner du å ta av fettlageret, og forbrenner fett. (kroppen benytter begge samtidig, og du kan "lære" kroppen å være flinkere til å benytte fettlageret..)

 

Om jeg ikke husker HELT feil, så omgjøres protein til karbohydrater dersom kroppen trenger det, og man har for mye protein. Eller så tisser man det bare ut..

 

Så.. Teoretisk, så kan du beholde fettlageret lenger ved for mye protein, fordi kroppen gjør overflødig protein om til karbs. Og da må du "bruke opp" glykogenlageret først.

 

Det er ikke så svart/hvitt som dette, men prøvde å gjøre det litt enkelt. Og jeg blir GJERNE rettet på :D

 

Tusen takk! :D Ett siste spørsmål bare: Vil den ekstra proteinen hjelpe meg å bygge muskler forterre? eller vil den bare gi meg mer energi nå jeg trener slik at jeg kan trene hardere? Dette er sikkert et veeeldig domt spørsmål, menmen bedre å spørre enn å lure^^ haha

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...