Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Insulinpumpe for diabetiker


Gjest diabetesgutt 22

Anbefalte innlegg

Gjest diabetesgutt 22

Hei, jeg er nå 22 år og har hatt diabetes i 2 år. Jeg begynner å bli rimelig lei av å stikke meg flere ganger om dagen både for å måle blodsukker og for å injisere insulin. Jeg har også masse stikkemerker på fingrene pga målinga av blodsukker.

 

Hva er det som skal til for at jeg skal få insulinpumpe? Finnes det pumper som også automatisk kan måle blodsukkeret mitt?

 

Hvilke blodsukkerpumper er aktuelle på det norske markedet, samt hva må til for at jeg skal få ei slik pumpe på blå resept? Det skal nevnes at jeg har en meget god hba1c-verdi på 6.1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, 15 åring med diabetes her. Jeg trur ikke det skal noe som helst til å få pumpe, jeg har det. Flere tusen andre har det. Det funker sinnsykt godt. Og til målingen vil jeg anbefale å stikke i armen, funker bra. Og du får ikke så såre fingertupper.

Det finnes pumper som kan måle blodsukker men den kan du bare få under spesielle omstendigheter trur jeg.

 

Flott HBA1C !

Lenke til kommentar

Hvilken pumpe har du? Hvor lenge varer forresten ei slik pumpe før den må byttes ut? Egenandel på anskaffelse? Fikk du også pumpa til å begynne med, eller måtte du bruke penn lenge i forvegen?

 

Flott om du kunne si litt om den daglige bruken av pumpa, hvordan pumpa er i forhold til andre metoder, slik som insulinpenner..

Trengte du opplæring også? Altså, måtte du være på sjukehuset i flere dager?

Lenke til kommentar

Jeg bruker også insulinpumpe, har hatt det rundt 6 år nå. Det er nok bare å si til legen din at du ønsker å prøve insulinpumpe så blir nok det ordnet. En skal ha noen dagers opplæring i pumpen på sykehuset. Jeg husker dette var fryktelig kjedelig, men skjønte greia så tidlig at jeg slapp ut noen dager før jeg egentlig skulle. Nå bruker jeg "Accu-Chek Spirit" og er ganske fornøyd med den. Hadde "Accu-Chek D-TRONpluss" før. Den hadde den fordelen at jeg kunne sette inn vanlige insulin ampuller slik at jeg kunne kjøpe den insulinen jeg trengte på apoteket,men de tålte ikke så mye. Derfor har jeg gått over til spirit som tåler mye mer, men har noen spesielle ampuller som en må få tilsendt fra apotek 1 i Sotra. Ellers kan man kjøpe tomme ampuller fra sykehuset som gir deg pumpen for å så manuelt fylle dem opp.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Hvor lang tid tar det i disse ferietider da? Jeg har ferie i ei uke til, før jeg fortsetter på jobb. Da dette er en min første jobb, vil jeg helst unngå å være borte fra den.

 

Så; dersom jeg ringer diabeteslegen på mandag, når vil jeg da kunne få pumpa?

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det i disse ferietider da? Jeg har ferie i ei uke til, før jeg fortsetter på jobb. Da dette er en min første jobb, vil jeg helst unngå å være borte fra den.

 

Så; dersom jeg ringer diabeteslegen på mandag, når vil jeg da kunne få pumpa?

 

Jeg har sagt i fra at jeg vil ha det.. har vært på en venteliste i 3 måneder ca nå, så det tar nok en stund ;)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Den HbA1c-en der skulle jeg ønske jeg hadde, selv om min og er innenfor området.

 

Brukt pumpe i ti år, meget godt fornøyd med det på mange punkter jeg kunne skrevet utrolig mye om. Har vært igjennom mange modeller. Nå er jeg en av de første som har Animas 2020 - fordi den har amoled fargedisplay og jeg er synshemmet (ikke pga diabetes). Den er ok, men det tok lang tid å bli helt venn med den. Det jeg har hatt lengst er Accu-Chek Spirit - som jeg mener er en meget god pumpe som vil tilfredsstille de flestes behov. Å måle blodsukker er jeg redd du må leve med selv om de stadig forsker på måter å gjøre det på uten nålestikk.

 

Den pumpa jeg tror du kommer til å få heter MiniMed Paradigm. Dette kommer av at NAV mener den er prisgusntig og hensiktsmessig for de fleste pumpebrukeres behov. Ønske man en annen pumpe, må man ha en eller annen sær grunn for å få bytte har ejg inntrykk av. Jeg kjenner dessverre lite til denne pumpa.

 

Man ser mye mer hva insulinpumper gjør med livskvaliteten og hvordan det bedreer blodsukkerkontroll. Derfor er det nok veldig mye lettere å få det nå enn bare for ti år siden. Husker da jeg fikk diabetes i 96, da bare nevnte diabetessykepleieren insulinpumpe som en skikkelig sær ting som var noe underutviklet skitt... Fire og et halvt år seinere var jeg på kurs på Norsk Diabetikersenter og koblet meg til min første pumpe. Det skal sis at jeg hadde flytta og kommet i kontakt med veldig anerledes og mye mer oppdatert helsepersonell. En i klassen jeg begynte i viste seg å være pumpebruker, så da falt det meg naturlig å spørre legen fordi jeg virkelig sleit med blodsukkeret mitt. Det ble ikke noe stor sak utav det, bare en ordre om å tenke over det og komme tilbake med hva jeg hadde bestemt. Den avgjørelsen var for meg ikke det granne vanskelig.

 

Jaja, nok pjatt om meg! Men jeg ønsker deg virkelig lykke til, og håper du får pumpe etter hvert!

Lenke til kommentar

Det høres jo ut som pumpe er veldig fordelaktig, litt rart egentlig at de da skulle ha meg på manuell injisering istedet for pumpe.

 

Jeg tar nå en morgen- og kveldsdose med middels langtidsvirkende insulin pluss en dose hurtigvirkende insulun for hvert måltid.Problemet mitt har til nå vært at jeg lett får føling om jeg skulle finne på å være fysisk aktiv midt på dagen på grunn av dette. Hvordan blir det med pumpe? Jeg regner med det er bare hurtigvirkende insulin i pumpa? Alle trenger vel mindre insulin ved fysisk aktivitet, så jeg regner med en kan be pumpe injisere mindre insulin i slike tilfeller?

 

Dere andre som har samme sykdom; hvor ofte er dere inne på kontroll til diabeteslege? Det er over 1 år siden jeg sist var der, og jeg har ikke fått noen innkalling etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...