Gå til innhold

Hjelp til valg av pc. Sony Vaio F-serien?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å kjøpe meg ny pc. Har sett litt på F-serien til sony.(dei to med best spec) Er det noen som har erfaring med den pcen? Jeg bruker den mest til film, bildebehandling og litt spill. Blueray, god skjerm, lav vekt er et krav. Er det noen andre pcer som er er et godt alternativ i den klassen jeg har sikta meg inn på?

 

Takker for svar

Endret av janrune80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt alternativ i samme prisklasse er HP Envy 17". Se diskusjon her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1237225

 

Link til produsentens nettside.

 

Skal du bruke pc til spill vil jeg anbefale HP, pga bedre skjermkort (Dx 11 og ATI HD 5850 > Dx 10.1 og Nvidia 330M).

 

PC til video- og bildebehandling vil jeg anbefale den dyreste til Sony, pga skjerm som er 100% Adobe RGB. Sony har dessuten noe bedre CPU (i7 740 > i7 720), litt mer RAM (6Gb > 4Gb), og blueray som standard.

 

Samtidig har HP mulighet for 2 harddisker (f.eks. 1 SSD + 1 SATA), noe Sony ikke har funnet plass til.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig F12S-modellen fra Elkjøp, men leverte den tilbake etter to dager.

Selgeren på Elkjøp Forus hadde nylig vært på Vaio-kurs hos Sony, men det viste seg at han hadde null kunnskap om maskinen.

 

Flaskehalsen for meg ble skjermen som på denne modellen er den svakeste utgaven av Vaios tre skjermtyper: Vaio Display, Vaio Display Plus og Vaio Display Premium.

 

Jeg redigerer litt bilder og er generelt småkresen på skjermkvalitet, denne skjermen ble for svak både mtp kontrast og innsynsvinkel. En måtte se rett på skjermen og fikk et såkalt "sweet spot", dvs en konsentrert samling på skjermen som så bra ut. Hvis en beveget hodet litt fikk skjermen et brunaktig skjær. Meget, meget skuffende, spesielt når denne idioten av en selger lovte Premium Display og Adobes RGB "garanti".

Må selv ta litt selvkritikk for dårlig og forhastet research, ble for fristet av Vaioens vrede...

 

Ellers var også viften et problem, den gikk opp og ned uten noe mening eller sammenheng med forbruk. Nokså plagsomt, men ble litt vant med det etterhvert. Hvis en holdt inne en knapp på tastaturet, sluttet viften å gå... Visstnok et typisk Vaio-issue ifølge diverse forum. Skal visstnok ikke være farlig for temperatur eller kjøling.

 

Plasseringen av hodetlf-utgang er malplassert på høyre hjørneside. Jeg har et par Sennheiser HD555 med 'kabeladapter', noe som gjorde det vanskelig å få plass til hånd og mus da kabelen stikker for langt ut. Bruker en derimot mer vanlige hodetlfer som f.eks. Koss er ikke dette et problem.

 

Utenom dette var maskinen veldig bra. Byggekvalitet og funksjonalitet i særklasse. Tastaturet er det beste jeg har vært borti.

 

Gjør deg selv en tjeneste og gå for F12Z-modellen, den koster et par tusen mer, men da får du også den beste skjermen og 2 gb ram mer. Ser Sony Center har den til kr. 14.990,-

Jeg kommer til å enten kjøpe denne eller hoppe opp til Z-serien.

 

Vaio-brosjyren til Sony Center finnes her: Min lenke

 

Lykke til :thumbup:

Endret av Vargtassen
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bestilt en av F12S pga motiverende ord fra selger om at denne hadde Full HD VAIO Display Premium. De hadde 2 pcer på display, der den ene var F12M og den andre var F12S. Det var veldig lett å se at F12S hadde en mye, mye bedre skjerm enn F12M, og dette var i følge selgeren (som hadde vært på Sony konferanse) pga at skjermtypen var bedre i F12S enn i F12M.

 

Av brosjyren til Sony går det imidlertid klart frem at kun F12Z har Premium skjerm, mens F12S og F12M skal ha samme vanlige skjermtype Full HD VAIO Display. Da jeg påpekte dette overfor selger ble han bare overrasket, og garanterte at pcen skulle ha Premium-skjerm.

 

Er det noe sted på pcen man kan se at det står Premium-skjerm, evt. om det er en typebetegnelse som viser at det er Premium/vanlig skjerm?

Lenke til kommentar
Er det noe sted på pcen man kan se at det står Premium-skjerm, evt. om det er en typebetegnelse som viser at det er Premium/vanlig skjerm?

 

Har prøvd å finne noe bastant dokumentasjon på dette, men utenom Sonys egen brosjyre finner jeg lite om de europeiske standardversjonene.

 

Det + mine egne øyer, da jeg så klart forskjell på F12Z som sto utstilt i Sony Center Stavanger. Prøvde mange forskjellige innsynsvinkler, og det var klar forskjell fra den jeg hadde kjøpt på Elkjøp. Nå kan det også være jeg har fått et mandagsprodukt, men har sett flere som har klaget på denne type skjerm.

 

Konklusjonen er vel at det er vanskelig å si dette 100% sikkert, men jeg stoler ihvertfall ikke på Elkjøp-selgeren her. Spurte også de ansatte på Sony Center, der var det samme retrograd kunnskap om produktene... Jævlig frustrerende når en går inn i en slik butikk og vet mer om varen enn selgerene selv.

 

Jeg kan forsåvidt kontakte Sony Center imorgen og be de ta direkte kontakt med moderskipet, hadde vært greit å fått et svar :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg stakk en tur innom Sony Center Stavanger i dag og fikk de til å ringe inn. Følgende fasit kom da:

- F12M har vanlig Full HD skjerm

- F12S har Full HD Premium glossy skjerm

- F12Z har Full HD Premium matt skjerm

 

Dvs. at S vil ha refleksjoner mens Z ikke vil ha refleksjoner. Ellers er begge 100% Adobe RGB, og helt klart en forbedring fra M.

 

Andre forskjeller mellom Z og S:

- Bluray brenner vs blueray leser.

- 8Gb vs 6Gb RAM.

 

Tror faktisk ikke det er noen andre forskjeller fra S til Z.

Er det verdt 2000?

Endret av royend
Lenke til kommentar

F12S har ikke glossy skjerm, det er feil. Den er matt. Det samme er F12Z.

 

At begge er Premium stusser jeg litt på, men det er fullt mulig. Personlig så jeg fysisk forskjell, kan altså være tilfelle at jeg fikk et dårlig eksemplar. Noterer også at Sony Sverige opplyser at F12S har Premium skjerm.

 

Angående Adobe RGB så virker det som Sony har gått vekk fra denne betegnelsen, men det blir hauset opp av selgerene. I beste fall opererer nok disse Premium-skjermene med 96% gjengivelse, og etter mitt syn var LED-skjermene til Z-serien klart bedre.

 

Når det gjelder andre forskjeller, utenom minne og bluray-drev, er det vel kun fargen (svart og med skinn-pad). Om det er verdt det? Tja, jeg mener det.

Hvis det dog virkelig er slik at skjermene er identiske, så ville jeg selvsagt kjøpt F12S.

 

Selv kommer jeg trolig til å gå for Z-serien, da jeg sitter igjen litt "skjerm-skremt" av F'ene :roll:

Eneste minus her er mangel på Bluray, og den syke prisen...

Endret av Vargtassen
Lenke til kommentar

For meg er det ganske utrolig at selgere hos Elkjøp og Sony kan gi så forskjellig informasjon, og allikevel ikke gi riktig informasjon om dette. Jeg tok hele saken et steg til videre, og ringte først til produktstøtten for Sony Vaio i Norge. Da fikk jeg snakke med en svensk supportkar som egentlig ikke kunne så mye om hardwaren i pcene, men han kunne fortelle at i følge Sony sine nettsider skulle pcene ha samme skjerm.

 

Siden han kun baserte svaret sitt på Sony.no/com var det ikke så veldig betryggende, og jeg tok derfor saken enda et steg videre og ringt inn til Sony Style Online Shop i Norge (23162446). Da kom jeg til en engelsk-snakkende selger med ansvar for produktstøtte i Europa. Hun kunne fortelle meg at skjermene på F12S og F12Z er identiske, og at den informasjonen jeg hadde fått om forskjell på matt/glossy type skjerm var fullstendig feil. Begge skjermene er i utgangspunktet glossy, men det er lagt på et antirefleksjonslag som gjør at den kan virke matt mtp refleksjoner. Skjermene er altså identiske.

 

For gøy ringte jeg Sony Center (en tilfeldig butikk), og spurte om de kunne hjelpe meg å finne ut av forskjellen på disse to pcene. Også denne personen kunne fortelle at skjermene var identiske (leste fra Sony.no), men at F12Z hadde et skjermkort med 4 600Mb minne, mens F12S kun hadde 3 830Mb minne, og at F12Z derfor ville yte en bedre grafikk (klarere farger etc). Dette er meg bekjent ikke riktig, ettersom dette er minne som deles med det totale minne, og ikke vil ha noe med grafikkytelse direkte å gjøre. Skjermkortet Nvidia GT 330M har 1Gb dedikert minne, mens resten av grafikkminne vil i følge Sony.no være:

"Totalt tilgjengelig grafikkminne viser til Windows®-klassifisering for grafikkminne, noe som varierer avhengig av driftsforholdene, versjon av enhetsdriver og størrelsen på systemminnet."

 

Konklusjon:

Skjermene er like. Kjøp F12S dersom du ikke MÅ ha bluray-brenner og 2Gb ekstra minne, eller ønsker den sortere varianten.

 

En siste ting:

Har hørt at det kun er F12Z som er smidd av japanske smeder som smir samurai-sverd. F12Z skal også kun være laget av kvinner, noe som japanerne skal være spesielt opptatt av. Noe som kan bekrefte/avkrefte noe av dette?

 

Til slutt: Jeg har egentlig ingenting å si på servicen på Sony Center. Selv om selgeren var noe usikker på forskjellene mellom F12S og F12Z var han veldig behjelpelig med å finne frem informasjon. Helt klart bedre enn hva jeg opplevde hos Elkjøp der jeg syns de var litt mer opptatt av å fortelle om Sony-konferansen deres. Usikkerheten om disse spesifikasjonene viser dessuten at det er bra og nødvendig med spesialbutikker.

Lenke til kommentar

For meg er det ganske utrolig at selgere hos Elkjøp og Sony kan gi så forskjellig informasjon, og allikevel ikke gi riktig informasjon om dette. Jeg tok hele saken et steg til videre, og ringte først til produktstøtten for Sony Vaio i Norge. Da fikk jeg snakke med en svensk supportkar som egentlig ikke kunne så mye om hardwaren i pcene, men han kunne fortelle at i følge Sony sine nettsider skulle pcene ha samme skjerm.

 

Siden han kun baserte svaret sitt på Sony.no/com var det ikke så veldig betryggende, og jeg tok derfor saken enda et steg videre og ringt inn til Sony Style Online Shop i Norge (23162446). Da kom jeg til en engelsk-snakkende selger med ansvar for produktstøtte i Europa. Hun kunne fortelle meg at skjermene på F12S og F12Z er identiske, og at den informasjonen jeg hadde fått om forskjell på matt/glossy type skjerm var fullstendig feil. Begge skjermene er i utgangspunktet glossy, men det er lagt på et antirefleksjonslag som gjør at den kan virke matt mtp refleksjoner. Skjermene er altså identiske.

 

For gøy ringte jeg Sony Center (en tilfeldig butikk), og spurte om de kunne hjelpe meg å finne ut av forskjellen på disse to pcene. Også denne personen kunne fortelle at skjermene var identiske (leste fra Sony.no), men at F12Z hadde et skjermkort med 4 600Mb minne, mens F12S kun hadde 3 830Mb minne, og at F12Z derfor ville yte en bedre grafikk (klarere farger etc). Dette er meg bekjent ikke riktig, ettersom dette er minne som deles med det totale minne, og ikke vil ha noe med grafikkytelse direkte å gjøre. Skjermkortet Nvidia GT 330M har 1Gb dedikert minne, mens resten av grafikkminne vil i følge Sony.no være:

"Totalt tilgjengelig grafikkminne viser til Windows®-klassifisering for grafikkminne, noe som varierer avhengig av driftsforholdene, versjon av enhetsdriver og størrelsen på systemminnet."

 

Konklusjon:

Skjermene er like. Kjøp F12S dersom du ikke MÅ ha bluray-brenner og 2Gb ekstra minne, eller ønsker den sortere varianten.

 

En siste ting:

Har hørt at det kun er F12Z som er smidd av japanske smeder som smir samurai-sverd. F12Z skal også kun være laget av kvinner, noe som japanerne skal være spesielt opptatt av. Noe som kan bekrefte/avkrefte noe av dette?

 

Til slutt: Jeg har egentlig ingenting å si på servicen på Sony Center. Selv om selgeren var noe usikker på forskjellene mellom F12S og F12Z var han veldig behjelpelig med å finne frem informasjon. Helt klart bedre enn hva jeg opplevde hos Elkjøp der jeg syns de var litt mer opptatt av å fortelle om Sony-konferansen deres. Usikkerheten om disse spesifikasjonene viser dessuten at det er bra og nødvendig med spesialbutikker.

 

 

Jassså ??

Lenke til kommentar

En siste ting: Har hørt at det kun er F12Z som er smidd av japanske smeder som smir samurai-sverd. F12Z skal også kun være laget av kvinner, noe som japanerne skal være spesielt opptatt av. Noe som kan bekrefte/avkrefte noe av dette?

 

Trodde dette kun var for Z-serien, men uansett er det vel snakk om en metallplate, aluminium ble det sagt.

Husker ikke helt bruksområdet, men Sony påsto også at det var kun kvinner som lagte disse for hånd, ettersom de har mest kjærlighet. Nuvel.

 

 

Til slutt: Jeg har egentlig ingenting å si på servicen på Sony Center. Selv om selgeren var noe usikker på forskjellene mellom F12S og F12Z var han veldig behjelpelig med å finne frem informasjon. Helt klart bedre enn hva jeg opplevde hos Elkjøp der jeg syns de var litt mer opptatt av å fortelle om Sony-konferansen deres. Usikkerheten om disse spesifikasjonene viser dessuten at det er bra og nødvendig med spesialbutikker.

 

Enighet. Elkjøp fremstår mindre kloke på Sony-kunnskap, og selv om det ikke var mer å hente hos Sony Center så gjorde de ihvertfall en innsats på å prøve å finne ut av ting.

Totalt sett er dette veldig lite inspirerende for krevende kunder som meg selv.

 

Til slutt vil jeg nevne at Sony Center kunne opplyse om at det sannsynligvis kommer nye Vaio-modeller i oktober.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...