Gå til innhold

Kombinert HTPC, Fil-server og spill PC. Delanbefalinger?


Anbefalte innlegg

Tanken er å sette sammen en kombinert HTPC og filserver. Den skal også brukes som spillPC av samboeren med jevne mellomrom.

Dermed er målet å få en stillegående, strømgjerrig, fremtidsrettet (varer lenge uten dyre oppgraderinger) PC, som også drar nyere spill helt greit.

TVen som brukes som skjerm er bare HDReady, så det blir ikke de høyeste oppløsningene skjermkortet må sloss med. Da tenker jeg å kjøpe billig kort nå, og heller oppgradere hvis ønsket skulle oppstå. Strømforsyning osv. må dermed takle eventuelt fremtidig kraftigere oppsett. Crossfire ser jeg på som uaktuelt, da ytelsen ikke forsvarer den ekstra støyen og varmen.

 

Jeg har også en Zalman Reserator XT stående. Den kan uten videre brukes for å kjøle CPU.

 

Foreløpig oppsett er:

Kabinett:Fractal Design Define R3 Black Pearl

Hovedkort:Asus M4A89GTD PRO/USB3

Prosessor:AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Skjermkort:Sapphire Radeon HD 5750

Strømforsyning:Corsair HX 650W

OS-ssd:Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s(link til abbo.no)

Fil-HDD:Western Digital Caviar Green 2 TB 64 MB Cache (Flere like når denne fylles)

DVD-brenner: Billig og grei der det passer med resten av kjøpet.

RAM: Billigste sorten DDR3 2x2GB jeg finner.

 

 

Foreløpig totalsum: Drøyt 7000 inkludert frakt.

 

 

Spørsmål:

Kommentarer til de andre delen eller ideer på bedre valg?

 

 

Takk på forhånd.

 

EIDT: Endret PSU til Corsair HX 650W.

EDIT2: Bestemte meg for Asus-hovedkortet.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er to eksempler på PSU'er med god kvalitet, høy virkningsgrad og som er stille. Begge er i tillegg modulær.

 

Corsair HX750 ( 1158,- )

Seasonic X-series 650W (1439,- )

 

Begge disse er _dyre_ sammenlignet med den enheten du har funnet. Personlig ville jeg valgt Seasonic X-series uten å tenke meg om engang. Den har _alle_ kablene modulære, er svært stille (viften stopper faktisk helt opp til du går over 200W trekk), og dette vil mest sannsynlige føre til at viften stopper mens maskinen din idler/surfer/hører på musikk etc. Altså null støy. Den er videre over 90% effektiv eller mer nesten uansett load. Mulig den har 89% eller noe på 50-60W load, men det vil du jo uansett ikke oppleve regner jeg med. Rundt 300-400W har den ~94% virkningsgrad.

 

En god strømforsyning kan du ha i mange, mange år, og er en av de komponentene i en maskin hvor det er viktig å kjøpe kvalitet, i motsetning til f.eks. minne :)

 

Skal du under 1000,- i pris og allikevel ha en modulær PSU med god kvalitet kan det bli litt vanskeligere.

 

EDIT: Corsair HX650 koster dog like under 1000,-

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar og tiden lagt inn i dem.

 

Tror jeg skal gå for Corsair HX650, da den virket helt god nok, og ikke var all verdens dyr.

 

Kan noen vippe valget om hovedkort? Er det kanskje et problem at Gigabyte ikke støttes like godt som Asus? Ubuntu kan bli et alternativ etter hvert. Er det et tredje som tjener formålet mitt bedre? Ytelse og varighet satt opp mot pris. Jeg vil beholde sata6 og USB3.

 

Er DVD-brenneren god nok? Vil den støye unødvendig mye?

 

Burde jeg investere i et par vifter til i kabinettet. F.eks. for å blåse luft ut gjennom toppen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg ser det er en stund siden du la ut denne. Men eg bygde nettopp ein ITX spill-PC, nå når den berbare tok kveld

 

Eg bommet litt på skjermkortet, der eg måtte lage hull i kabinettet på grunn av vifta (krevde 2 slotter), samt eg har montert ei innsugsvifte der som hardisken oprinnelig sko stå, og den lille hardisken fra den berbare er festet i bunn av kabinettet med borrelås, og blir brukt som sikkerhetskopi av viktig data.

Men her er spekken på den.

 

Kabinett: Apex MI008 (Mini ITX) m/250W PSU

Hovedkort: Gigabyte GA-H55N-USB3

Prosessor: Intel Core i5-750

Minne: 2x2GB Corsair XMS DDR3 1333MHz (4GB)

Hardisk 1: 3,5" WD Caviar Green 2TB

Hardisk 2: 2,5" WD Blue 500GB

BD-spiller: Samsung SH-B083L

Skjermkort: Asus Radeon HD5750 1GB DDR5

Opprativsystem: Win 7 Pro

Vifte i siden: Ei eg hadde liggende fra ein tidligere PC. 1500-2500rpm der eg stakk potensiometeret for turtallet ut på bakant av kabinettet.

 

Totalt kom dette på ca 8000,-

 

Når vifta er på tomgang så er den nesten lydløs og den blir brukt hovedsakelig som HTPC på ein HD skjerm.

Men den går og fint og spille på den, men då må eg justera opp turtallet til vifta.

Spilte Bad Company 2 på full grafikk i 3 timer på ein HD-ready skjerm uten problem, CPUen hadde maks 87 grader og strømforbruket var maks 191W i snitt ca 170W. 3D mark 06 = 14500 poeng

 

Har planer om å bytte ut strømforsyninga til ei kraftigere.

Endret av FireWolf
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg ser at oppsettet ditt består av et lite kabinett og intelprossessor. Selv prioriterer jeg støysvakhet, oppgraderingsmuligheten ved amd, og plass til fremtidige pcikort og harddisker.

Jeg skal undersøke noen av delene dine som passer til grunnoppsettet mitt, dog.

Lenke til kommentar

Eg ser det er en stund siden du la ut denne. Men eg bygde nettopp ein ITX spill-PC, nå når den berbare tok kveld

 

Eg bommet litt på skjermkortet, der eg måtte lage hull i kabinettet på grunn av vifta (krevde 2 slotter), samt eg har montert ei innsugsvifte der som hardisken oprinnelig sko stå, og den lille hardisken fra den berbare er festet i bunn av kabinettet med borrelås, og blir brukt som sikkerhetskopi av viktig data.

Men her er spekken på den.

 

Kabinett: Apex MI008 (Mini ITX) m/250W PSU

Hovedkort: Gigabyte GA-H55N-USB3

Prosessor: Intel Core i5-750

Minne: 2x2GB Corsair XMS DDR3 1333MHz (4GB)

Hardisk 1: 3,5" WD Caviar Green 2TB

Hardisk 2: 2,5" WD Blue 500GB

BD-spiller: Samsung SH-B083L

Skjermkort: Asus Radeon HD5750 1GB DDR5

Opprativsystem: Win 7 Pro

Vifte i siden: Ei eg hadde liggende fra ein tidligere PC. 1500-2500rpm der eg stakk potensiometeret for turtallet ut på bakant av kabinettet.

 

Totalt kom dette på ca 8000,-

 

Når vifta er på tomgang så er den nesten lydløs og den blir brukt hovedsakelig som HTPC på ein HD skjerm.

Men den går og fint og spille på den, men då må eg justera opp turtallet til vifta.

Spilte Bad Company 2 på full grafikk i 3 timer på ein HD-ready skjerm uten problem, CPUen hadde maks 87 grader og strømforbruket var maks 191W i snitt ca 170W. 3D mark 06 = 14500 poeng

 

Har planer om å bytte ut strømforsyninga til ei kraftigere.

 

250W PSU?

eerm

mye bedre med MicroATX kabinett, bedre plass for luft, mulighet å bruke vanlig ATX strømforsyning

 

har dere sett på antec fusion kabinett?

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg ser at oppsettet ditt består av et lite kabinett og intelprossessor. Selv prioriterer jeg støysvakhet, oppgraderingsmuligheten ved amd, og plass til fremtidige pcikort og harddisker.

Jeg skal undersøke noen av delene dine som passer til grunnoppsettet mitt, dog.

 

Jeg prøvde på nesten det samme, men lydnivået på harddiskene (Samsumg F1 1TB) ble for høyt til at jeg gidder å ha det på 24/7 i stuen. Kommer til å bytte diskene (til feks WD Green 2TB og en SSD til OS), og/eller bygge en ny maskin som filserver. Skulle bare hatt noen billige Windows 7-lisenser (egentlig helst filmleie og Blu-Ray på Linux)....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er alle delene kjøpt, og kabinettet og DVD-brenneren har annkommet.

 

Grunnet dårlig tilgjengelighet på noen av varene, ble totalprisen et par hundre høyere enn den kunne ha blitt, men det gjør ikke stort.

 

Kjøpte HK/GPU/RAM/HDD fra pixmania, DVD/Kabinett fra NetOnNet, og CPU/SSD/PSU fra abbo.no.

 

Gleder meg veldig til å sette opp nå. Totalpris ca 8200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...