Gå til innhold

Virtuelle maskiner og elendig nettverksperfomance mot SMB shares...? (vrt win2008r2->dlink dns-323)

wolf5

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har vært borti denne problemstillingen?

Jeg har en Win2008R2 med HYPER-V på og under denne en Win2008R2 Enterprise hvor jeg bla kjører SABNZBD som laster ned fra nett og pakker ut på mitt NAS (D-Link DNS-323) som benytter SMB som fildeling (linux os).

NASet har en normal skrivehastighet på mellom 10-18Mb/s.

Ved å stå på min egen maskin og kopiere fra Virtuell Server til NAS, så går det helt fint.

Om jeg derimot står på den virtuelle serveren og prøver å skrive direkte til NASet så går det treigt. 400-500Kb/s.

Har putlet litt med Jumbo Frames på den virtuelle serveren (siden NAS hadde 7K frames) men dette resulterte i omtrent null-hastighet (testet også å slå av jumbo frames på nas).

Noen som vet om problemer mellom SMB shares og virtuelle maskiner og en enkel måte å unngå dette på?

Er litt usikker på om det er SMB shares som benyttes som default når man kobler opp fra windows maskiner vha \\nas\share . Mulig jeg blingser litt, men antar det må være noe spesielt som gjør at kun den virtuelle maskinen sliter mot sharet.

Endret av wolf5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jommen jeg fant en solution. Full fart etterpå.

Option 1. Disable RSS using the netsh command (preferred)

Option 2. Disable RSS in the registry

Option 1

Disable RSS using the netsh command:

netsh interface tcp set global rss=disabled

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

Reboot the server

More information on RSS and TCP Chimney Offloading on a Windows 2008 server can be found at:

Information about the TCP Chimney Offload, Receive Side Scaling, and Network Direct Memory Access features in Windows Server 2008

http://support.microsoft.com/kb/951037

Option 2

Disable RSS in the Registry

Add a DWORD registry key value for

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\EnableRSS

and setting it to 0. A reboot is required to make the value go in to effect.

Set DisableTaskOffload in the Registry

Use the steps in KB904946 (link posted below) to create a DWORD value for

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\DisableTaskOffload

and set it to 1.

A reboot is required to make this value go in to effect.

Skrevet

Antakeligvis ville også 'netsh int tcp set global chimney=disabled' gjort susen. Har brukt denne på div VMware Server-installasjoner som hadde samme problem som deg.

Lars

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...