Gå til innhold

Stramme ned budsjett på PC


Anbefalte innlegg

Ja... jeg legger ut en del tråder nå, men så kom jeg på. Hvorfor ikke ikke prøve å få 14 000 til å bli 10 000? Stramme ned litt på delene. Sette ned RAM, og heller ha den klar til oppgraderinger for framtiden. (crossfire og mer RAM)

 

PSU: 1000W nexus som har gjort det bra i tester ( koster bare 1000 kr!)

Hvor mye burde jeg har for et framtidig system? (crossfire og vifter) Og er modulær veldig nødvendig?

 

Kabinett: Dette blir valgt etter egen smak, drit i det!

 

CPU: X6 1055t for framtidig ytelse, men man kan vell gå ned til x4 955 og klokke litt?

 

hovedkort: Crosshair IV formula? Litt overdrevet for førstegangsbygger? Kan gå ned til et

billigere(sata3) (16x modus er vell fint?

 

Grafikk: ATi Radeon 5870 vil jeg beholde (standard sapphire versjon)

Vil x8 og x16 modus gi stor forskjell i ytelse???

 

RAM: Har jo 8 gb RAM, men kan gå ned til 4 gb ( og kanskje 1333 mhz(Noe forskjell fra det til 1600? Og er det MYE bedre å hoppe til CL7 istedet for CL9?)

Hvis jeg vil oppgradere 4 gb til (2x2gb) MÅ den være lik??(samme clock og CL

 

Harddisk... det er jo den raskeste så den er satt.

 

SSD, dette gir jo MYE ytelse for penga, og corsairen ser ut som en billig en til 1300 kr for 64 gb( titta litt på tester) 64 gb versjonen var ikke på prisguide så den står i informasjonslinja over lista.

 

OS: 400 kr, får fra et sted:P

 

Så er det nettverkskort! tenker et USB2 kort er disse gode? har et til 400 som jeg har funnet. kom med tips!

 

CPU-Cooler: Tenker til litt budsjett så er det vell ikke lurt med VELDIG dyr CPU-cooler? Noen linker til billige bra? Fant CM V8 til 400 på amentio.

 

Alle kommentarer settes STOR pris på!

 

 

Edit: Visste det var noe jeg glemte.... her kommer oppsettet som skal strammes! Link: https://prisguiden.no/profil/lister/115706

 

KRAV:

5870 (PSU og HK crossfire kompitabelt (x16/8?)

Framtidsrettet

SSD

AMDoppsett

Endret av exburn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU: 1000W nexus som har gjort det bra i tester ( koster bare 1000 kr!)

Hvor mye burde jeg har for et framtidig system? (crossfire og vifter) Og er modulær veldig nødvendig?

Egentlig er 850W nok. Men det er alltids bedre med for mye enn for lite, dessuten har jeg lest at Nexus sine PSUer er gode og har fin pris. Når det gjelder modulær, så har det ingen innvirkning på selveste kvaliteten, det er bare mer en nyttefunksjon for å få et ryddigere bygg i kabinettet.

 

Kabinett: Dette blir valgt etter egen smak, drit i det!

 

CPU: X6 1055t for framtidig ytelse, men man kan vell gå ned til x4 955 og klokke litt?

Du kan selvsagt gå ned til Phenom II X4 955 og utføre en liten OC. Men så er det vell ikke særlig stor prisforskjell mellom Phenom II X4 955 og Phenom II X6 1055T, og X6 1055T Prosessoren er også litt mer fremtidsrettet. Det store spørsmålet som gjør dette valget vanskelig er- hvor langt inn i fremtiden er det snakk om? Må man vente til godt over Windows 8 er blitt lansert for å nytte seg av seks kjerner, kan man like så greit spare de få hundrelappene nå som sist og gå for en Phenom II X4 Prosessor.

 

hovedkort: Crosshair IV formula? Litt overdrevet for førstegangsbygger? Kan gå ned til et

billigere(sata3) (16x modus er vell fint?

Crossair IV Formula er uten tvil et godt Hovedkort, men du kan spare en slant på andre hovedkort uten å miste særlig merkbar ytelse og kvalitet. Jeg har ikke Crossair IV Formula selv, men har hørt dette Hovedkortet har store varmeproblemer med North Bridge. Mest sparer du ved å gå fra AMD 890FX til AMD 890GX type Hovedkort.

Grafikk: ATi Radeon 5870 vil jeg beholde (standard sapphire versjon)

Vil x8 og x16 modus gi stor forskjell i ytelse???

Det er faktisk lite forskjell mellom 8x og 16x i Crossfire modus. Skal jeg gi et tall, så vil jeg tippe en plass mellom 2-4% ytelsesforskjell.

 

RAM: Har jo 8 gb RAM, men kan gå ned til 4 gb ( og kanskje 1333 mhz(Noe forskjell fra det til 1600? Og er det MYE bedre å hoppe til CL7 istedet for CL9?)

Hvis jeg vil oppgradere 4 gb til (2x2gb) MÅ den være lik??(samme clock og CL

Nå er det 1333MHz som er standard AMD hastighet, alt over det så må man ty til OC for å kunne få utnytte av 1600MHz RAM. Når det kommer til selveste spørsmålet kan jeg si at 4GB holder lenge for de aller fleste. Når det gjelder spørsmålet om 1333MHz CL7 vs 1600MHz CL9 er dette litt mer komplisert å svare på. Men etter litt søk og formiddle egen mening, vil jeg si det vil være et bedre valg å gå for 1333MHz CL7 type RAM. For å svare på spørsmålene om RAM brikkene bør være like blir svaret- ja, det er lurest. En ting Hovedkort kan være uhyre kresne på, så er det RAM brikker. Ingen er sterkere enn dets svakeste ledd kommer også inn i bildet her. Kjøper du nytt sett med raskere 4GB RAM, vil disse nye RAM brikkene bli klokket ned til samme hastighet som de RAM brikkene du har i PCen fra før. Så da ender du bare opp med å ha betalt ekstra for noe du ikke kan bruke, og det vil heller ikke være utgjort om du får ustabil PC og BSOD som plopper opp som paddehatter.

 

Harddisk... det er jo den raskeste så den er satt.

SSD, dette gir jo MYE ytelse for penga, og corsairen ser ut som en billig en til 1300 kr for 64 gb( titta litt på tester) 64 gb versjonen var ikke på prisguide så den står i informasjonslinja over lista.

Er ingen skam å forsøke å få presset inn en SSD i budsjettet. Men om du vil spare noen hundrelapper og få mer lagringsplass, kan du også ta en titt på Seagate Momentus XT. Dette er en kryssning mellom en vanlig Harddisk og en SSD, ytelsen etter å ha lest noen tester på Seagate Momentus XT ligger på mellom ytelsen til WD VelociRaptor og SSD.

 

OS: 400 kr, får fra et sted:P

 

Så er det nettverkskort! tenker et USB2 kort er disse gode? har et til 400 som jeg har funnet. kom med tips!

Skal du koble til med kabel, er det absolutt ikke nødvendig å kjøpe nettverkskort. Må/ønsker du å koble opp trådløst, er det lite forskjell på USB og PCI type nettverkskort. Personlig liker jeg USB typen, ettersom disse er om ikke mye litt enklere å flyte rundt for å få bedre signaler.

 

CPU-Cooler: Tenker til litt budsjett så er det vell ikke lurt med VELDIG dyr CPU-cooler? Noen linker til billige bra? Fant CM V8 til 400 på amentio.

Nå komemr det alt ann på om du skal Overklokke og hvor mye. Jeg selv er ingen Overklokker og har på mine to siste CPU valg gått for Arctic Cooling CPU kjølere, i min nåværende sitter det en Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 som er helt utmerket. Denne kjøleren er billig, støysvak og kjøler relativt godt, men den egner seg lite til Overklokking. Jeg kan tenke det blir litt Overklokking av din nye PC? Så dermed vil jeg anbefale du går for CM V8 kjøleren til 400,-

Lenke til kommentar

Ok. Her er "lavbudsjettlista" mi: https://prisguiden.no/profil/lister/116480

 

Tenker meg at jeg holder med 5870.. kunne visst øke ytelsen med opptil 20 fps noen steder.

x4/x6 er fremdeles usikkert.

 

SSD blir det... likte ikke seagategreia. crucial RealSSD C300

 

Cooler Master V8 for jeg vel holde meg til, blir nok litt klokking + at det føles bedre å ha det litt kjølig der inne. og det er fancy:P

 

Hovedkortet er endret til https://prisguiden.no/produkt/127035 eller (https://prisguiden.no/produkt/124154)

 

RAMen blir 4 gb 1333 mhz CL7

 

 

Takker for hjelpen nok en gang! (bare å komme med fler inspill!)

Endret av exburn
Lenke til kommentar

Ok. Her er "lavbudsjettlista" mi: https://prisguiden.no/profil/lister/116480

 

Tenker meg at jeg holder med 5870.. kunne visst øke ytelsen med opptil 20 fps noen steder.

x4/x6 er fremdeles usikkert.

 

SSD blir det... likte ikke seagategreia. Corsair RealSSD C300

 

Cooler Master V8 for jeg vel holde meg til, blir nok litt klokking + at det føles bedre å ha det litt kjølig der inne. og det er fancy:P

 

Hovedkortet er endret til https://prisguiden.no/produkt/127035 eller (https://prisguiden.no/produkt/124154)

 

RAMen blir 4 gb 1333 mhz CL7

 

 

Takker for hjelpen nok en gang! (bare å komme med fler inspill!)

Gjør lista "offentlig" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...