Gå til innhold

Hve er forskjellen på Canons bajonettfatninger?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har for en tid siden konvertert fra Konica ART (filmbasert), som jeg har brukt de siste 40 årene, til Canon EOS 550D, og har ikke fulgt så nøye med på produktutviklingen hos Canon de siste årene. Jeg undres over hva forskjellen på Canons bajonettfatninger EF og EF-S er for noe. Samtidig ser jeg at mange Akam-brukere benytter uttrykket "fin bokeh" om objektiver, hva betyr det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av canon sine digitale speilreflekskamera kan bruke EF-S objektiver. Disse objektivene bygger litt inn i kamerahuset i forhold til fatningen sånn at kamera med full størrelse på speil ikke kan bruke disse. Speilet vil faktisk kræsje med objektivet. Heldigvis er de laget sånn at de ikke uten vider kan monteres på hus med fullformat speil. De er også tilpasset 1,6 cropfaktor sånn at om du kunne bruke de på fullformat/film hus så ville de vignettere heftig. Du kan bruke EF objektiver på alle kamerahus som er tilpasset for EF-S objektiver, men du kan ikke bruke EF-S objektiver på kamerahus som er tilpasset EF objektiver.

 

Andre produsenter har også objektiver tilpasse til kamera med mindre billedbrikke, men de fleste av diss kan du montere på fullformathus med vignettering som eneste hinder.

 

 

Bokeh er vel mer eller mindre hvor tiltalende områder i bildet som er ute av fokus ser ut.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar

Titte på wikipedia om du vil, med objektivlist: http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-S_lens_mount

 

Det er dessverre veldig få EF-S-objektiver, men det finnes jo veldig mye fra Sigma, Tamron og Tokina, og så kan mye EF-objektiver brukes, særlig tele- og fastobjektiver.

 

 

Assosiasjonspreget avbrudd fra hovedkonteksten: har du mye fine AR-objektiver? Jeg har prøvd meg med et 57/1.4 på Panasonic-kameraet mitt, måtte bare operere litt på det: P2132346

 

AR har dessverre så kort registeravstand at det er vanskelig å bruke på andre kamerafatninger med adapter, men de lar seg bruke på de nye speilløse kameraene som har masse å gå på så man kan bruke en adapter som for eksempel http://cgi.ebay.com/Konica-AR-lens-G1-GH1-GF1-mFT-E-P1-E-P2-EP1-adapter-/360212711281?cmd=ViewItem&pt=UK_Photography_CameraLenses_Lens_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item53de59c771#ht_2143wt_1112

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...