kreschni Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Jeg skal inn i min første jobb om en stund. Det er i utgangspunktet en sommerjobb, men jeg blir ganske sikkert tilbudt fast stilling etter endt opplæring. Og her kommer skattekortet inn. Jeg fikk beskjed om å ta dette med på første dagen min. Har lett litt på nettet, og funnet tabeller o.l. Men problemet er at jeg ikke har noen anelse om hva jeg vil kunne komme til å tjene. Bør jeg da bare bestille et skattekort med ca. 10-15%, og i så fall... Hva gjør jeg med feltet der det står forventet inntekt? Kan jeg la det stå blankt, eller må jeg gjette/ spørre arbeidsgiver?
marligirl Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Kan vel ikke hjelpe deg helt, men jeg som bare er på dagpenger skatter 36% det er temmelig høyt, men hvis du skal jobbe hele året, så er det mye bedre og skatte litt for mye og få igjen på skatten, enn og få en smell neste år! eller så kan det hende du har krav på frikort?
kreschni Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Skrevet 9. juli 2010 jeg har det, men hvis inntekten går over terskelen på ca. 40 000, så skatter jeg automatisk 50%. Jeg får jo igjen ved skatteoppgjøret, men det er surt å vente så lenge på egne penger!
marligirl Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 det skjønner jeg veldig godt, blir nok ikke veldig mye over skattekort da kansje, men nå vet jo ikke jeg hvor mye du vill tjene, men med en 30% burde du være veldig trygg. frikortet mitt gikk bare til 20000 for runt 5 år siden. deilig at det har gått opp da foresten
Jason P. C. Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Velg tabellkort du, jeg har tabell nr 7100 tror jeg, da regulerer skatten seg selv
Jason P. C. Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Kan vel ikke hjelpe deg helt, men jeg som bare er på dagpenger skatter 36% det er temmelig høyt, men hvis du skal jobbe hele året, så er det mye bedre og skatte litt for mye og få igjen på skatten, enn og få en smell neste år! eller så kan det hende du har krav på frikort? Du burde jo også hatt tabellkort, har du ikke mulighet for det?
marligirl Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 tror det alt er forhåndsbestemt av nav, men jeg har ikke noe imot og skatte litt for mye. er mye værre og punge ut til en baksmell for min del.
Jason P. C. Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Det er det som er genialt med tabell, man får ikke baksmell
kreschni Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Skrevet 9. juli 2010 Takk for svarene, da sjekker jeg opp tabellen. Mitt problem med utfylling og slikt er jo bare det at jeg ikke vet hvor mye jeg kan komme til tjene. Jeg vet ikke ennå om jeg blir tilbudt fast stilling (selv om det er sannsynlig), og jeg vet ikke hvor mye jeg får jobbet ettersom jeg skal ha skolen ved siden av når den begynner igjen.
PSV Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Hvis du er økonomisk og ikke har noe kjempebehov for pengene med det første ville jeg bare skattet 50% hele året. Bedre avkastning kontra å sette i banken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå