Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Studere S1+S2 - hjelp


Anbefalte innlegg

Til høsten tenkte jeg å ta opp matematikk S1 og S2 som gjennomføres samtidig over to termin. Jeg har tidligere bare hatt P-matte, og aner egentlig ikke så mye hva S-matten går ut på. Kan noen fortelle meg dette, og vet noen hva jeg eventuelt burde forberede meg på? Har tilgang på å få lånt mattebøker på biblioteket over sommeren og tenkte å låne en T-bok om det er til nytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Du trenger ikke å gå gjennom T-boken før du begynner med S1 og S2. S1 og S2 er egentlig ment for de som har hatt p-matematikk i vg1, i tillegg til de som har hatt store problemer med 1T. 80% av stoffet i S1 er repetisjon fra 1T, og det vil derfor være bortkastet tid å regne igjennom 1T først.

 

Videre vil jeg anbefale deg å regne igjennom S1-boken før du overhodet begynner på S2. Du vil da få et mye bedre grunnlag for å forstå S2-matematikken.

 

PS! Du burde også vurdere R1. Hvis du vurderer realfaglige studier er denne mattevarianten mye bedre. Hvis du er mest glad i teoretisk matte(ligninger,algebra), vil nok dette være et bedre valg. Hvis du velger R1 MÅ du ha gjennomgått 1T først, ellers vil du nok slite. Og husk: R1=S1 og S2. Dermed er det mindre stoffet i R1 enn i S1 og S2 tilsammen.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er noen forskjellige matte former som er beregnet for diverse utdannelser, noen krever S-matte mens andre krever R-matte, skal du bli ingeniør så MÅ du ha R-matte. PS NTNU krever R2 matte.

 

S1 og S2 (samfunnsfag relatert) begge tilsvarer kun R1 tilsammen.

T1 og T2 (teoretisk relatert) gir tilgang til all matte nivå 1.

R1 og R2 (realfag relatert) R2 tilsvarer all T, P og R matte tilsammen.

P1 og P2 (praktisk relatert) gir tilgang til T1, S1 og X matte.

X matte (diverse relatert) bare for å få mer matte, slags sidematte.

 

Du burde basere ditt matte valg på hva du skal bli, tenk langsiktig. Bommer du på valget ditt med at du tar S matte og får S2 så kan du risikere at du må ta R2 matte ut på dette igjen, noe som fører til at du kastet bort tiden din.

 

VG 1 så velger du P eller T matte.

VG 2 så velger du enten S1 eller R1. Mulig med X som side matte.

VG 3 så fortsetter du med S eller R matte og går over til nivå 2. S2 tilsvarer ikke R2 matte!

 

Vanskelighetsgrader:

P matte normalt

T matte nokså vanskelig

X matte middels vanskelig

S matte meget vanskelig

R matte svært vanskelig (T1 og T2 gir en myk overgang fra T til R1).

 

Så ut ifra "vanskelighetsgraden" så vil du slite ekstremt dersom du hopper fra P1 matte til R1 matte, men vil slite litt du hopper fra P1 til S1, med mindre du har P1 og P2 da blir det en myk overgang fra P til S1 matte. Beklager at innlegget ble så langt.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...