Gå til innhold

Hva er dette? Kjøpt på bruktbutikk


Anbefalte innlegg

(Beklager hvis jeg poster i feil forum, så moderator får flytte innlegget hvis det ikke passet her)

 

Kjøpte denne (se bilder) i dag på Miljøbutikken i Tromsø. Fulgte med skinnveske, noe som jeg tror er lade-ledning, og en manual på russisk. De på butikken ante ikke hva det var for noe, og jeg fikk ikke startet det opp. Så enten er det ødelagt, eller batteriene er utladet.

 

Hva tror dere dette er?

post-18569-1277129108,2495_thumb.jpg

post-18569-1277129123,1003_thumb.jpg

post-18569-1277129253,0429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med min særdeles begrensede russiskkunnskap kan jeg tolke følgende ord fra tegningen:

1: Objektiv

2: Diafragma (=blender)

3: Elektro-optitsjeskij preobrazovatel (ha'kke peiling, men noe elektro optisk)

4: Krysjka

5: Binty

6: Okoljar (okulær - det man ser gjennom)

7: Pravod

8: Remen (reim... :roll:)

9: Vykliotsatel (noe lukkergreier? trolig "avtrekker" - vyklosit er "å lukke")

10: Kasseta (åpenbart en kasett - trolig film)

11: Krysjka (igjen)

12: Korpos

13: Vinty

14: Preobrazovatel naprjasjenia

15: Kolpatsjok

 

Nesten helt sikkert et smalfilmkamera.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Flott, tusen takk for oversettelsen!

 

Da er det mest sannsynlig en mono nattkikkert - det er nemlig ikke noen plass for kassett, eller noe på tegninga som tyder på noe drev for og drive fram film eller tape.

 

Jeg skrudde opp det jeg tror er batteriholderen i selve kameragrepet, men der manglet batteriene. Skal forsøke det forumet du tipset om for mer info.

 

Atomsmurf,

 

 

Manualen sier det er et: "apparat for overvåkning om natta". Står at den har kassett i grepet, så det er nok mulig å filme med den.

Litt googling tyder på at PN var prefiks for sovjetiske nattsikter (typebetegnelsen her er PN-1A). Det går kanskje an å spørre her:

http://www.nightvisionforums.com/phpBB3/index.php

Lenke til kommentar

Kjøpte denne (se bilder) i dag på Miljøbutikken i Tromsø. Fulgte med skinnveske, noe som jeg tror er lade-ledning, og en manual på russisk. De på butikken ante ikke hva det var for noe, og jeg fikk ikke startet det opp. Så enten er det ødelagt, eller batteriene er utladet.

 

Hva tror dere dette er?

 

Dette er en russisk mono nattkikkert. Ikke sikker på denne varianten, men det finnes varianter der den optiske delen faktisk er ett objektiv på ca. 50 til 80mm med fast blender på f/0.8 til f/1.1. Det som er herlig er at objektivet har, eller enkelt kan bygges om til m-42 fatning(gammel pentax skrufatning) og folk bruker det faktisk til å ta bilder med. Kvaliteten på optikken er vistnok ganske bra, og bildene blir ganske sære,- med meget tynn dof.

Lenke til kommentar

Hot damn! f/0.8-1.1?? Jeg har et Canon 50 mm 1.4 som kostet 3000, men denne nattkikkerten betalte jeg skarve femti kroner for :)

 

Har du noen linker til de som har bygd om slike nattkikkerter?

 

 

Dette er en russisk mono nattkikkert. Ikke sikker på denne varianten, men det finnes varianter der den optiske delen faktisk er ett objektiv på ca. 50 til 80mm med fast blender på f/0.8 til f/1.1. Det som er herlig er at objektivet har, eller enkelt kan bygges om til m-42 fatning(gammel pentax skrufatning) og folk bruker det faktisk til å ta bilder med. Kvaliteten på optikken er vistnok ganske bra, og bildene blir ganske sære,- med meget tynn dof.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...