Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor i all verden finner jeg riktig olje?


Anbefalte innlegg

Teit spørsmål, men sliter med å finne riktig olje til motorsykkelen av typen Honda CBR 125R 2010 modell.

 

Oljespesifikasjonen er som følgende:

SAE 10W-30

API SG eller høyere UNNTATT oljer merket "energy conserving"

JASO T 903 MA

Man skal bruke helsyntetisk olje.

 

Gidder ikke å kjøpe Honda olje til 350 kr litern.

 

Ikke kom her å si at jeg bare skal stikke ned på bensinstasjonen og kjøpe der, jeg HAR gjennomsøkt hver eneste bensinstasjon i området og spesifikasjonen er ikke å oppdrive.

 

Jeg har sett på Statoil og Esso, i tillegg har jeg lett på kryss og tvers blant alle oljene til Shell. Ingenting. Har sjekket produktkatalogen til Valvoline, men fant nada. Ikke noe særlig lykke hos Castrol heller.

 

Virker som om det bare er Honda som selger denne olja :p

 

Så hvor i all verden finner jeg den? Og jeg kan vel bytte til en annen spesifikasjon, siden syntetisk olje er ganske lik uansett. 5W-30 ville vel fungert? Eller hva med 5W-40?

 

På forhånd takk :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri opplevd at man trenger å vite noe mer enn viskositet og varmesystem på olje på hverken bil eller sykkel. For å si det slik, kjøper du en 10w-30 olje, så kan du kjøpe alt fra den billige typen på biltema, til dyrere typer og merker.

Lenke til kommentar

Kan være lurt å kjøpe Honda olje for å holde på garantien siden sykkelen er såpass spiller ny.

I allefall sånn Yamaha opererer.

 

Bare å kjøp den første 10W-30 syntetisk olja du finne, uansett hvor ;)

Skal ikke være nå problem å bruke 10W-40 heller, som er veldig vanlig å bruke her til lands.

Lenke til kommentar

Trenger ikke Honda olje for å beholde garantien, går fint med andre merker men man skal bruke spesifikasjonen som står nevnt står det.

 

Står også uthevet både at olja ikke skal være vegitabilsk eller mineralbasert, i tillegg skal den ikke ha grafitt eller molybdenium tilsetninger. Da kan man få problemer med clutchen. (Søkte en del på nettet rundt dette og det viste seg at mange hadde fått problemer med clutchen ved bruk at feil olje på sykkel).

 

Men ser nå at det også står 10W-40 her men står ikke direkte at man kan bruke den, står i et diagram med noen piler og sånt.

 

Men 10W-40 fungerer jo på sammem måte som 10W-30 bare at den også fungerer godt ved enda høyere temperaturer, så da har det vel ikke noe å si? Bare jeg følger de resterende spesifikasjonene i tillegg?

Lenke til kommentar

Trenger ikke Honda olje for å beholde garantien, går fint med andre merker men man skal bruke spesifikasjonen som står nevnt står det.

 

Står også uthevet både at olja ikke skal være vegitabilsk eller mineralbasert, i tillegg skal den ikke ha grafitt eller molybdenium tilsetninger. Da kan man få problemer med clutchen. (Søkte en del på nettet rundt dette og det viste seg at mange hadde fått problemer med clutchen ved bruk at feil olje på sykkel).

 

Men ser nå at det også står 10W-40 her men står ikke direkte at man kan bruke den, står i et diagram med noen piler og sånt.

 

Men 10W-40 fungerer jo på sammem måte som 10W-30 bare at den også fungerer godt ved enda høyere temperaturer, så da har det vel ikke noe å si? Bare jeg følger de resterende spesifikasjonene i tillegg?

 

Jepp, går fint an å bruke 10W-40 og.

 

grafitt eller molybdenium tilsetninger, er vell det som betrakter olja som energy conserving?

 

Vet i allefall at noen oljer med "Energy Conserving" kan gi problemer med cluth hos noen.

 

Men bare ring en Honda forhandler å spør hva han anbefaler ;)

 

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt den første 10W-40 synt olja(pass på Energy Conserving)jeg fantog helt på :)

Endret av Niern
Lenke til kommentar

Det er så delte meninger om hvorvidt biltemaolja er godnok eller ei. Har selv lest i bladet Motor at bare olja oppfyller spesifikasjonene så er det det samme. Men ingen dokumentasjon for dette.

En jeg kjenner som har kjørt MC i 20 år sa nå her om dagen at det var viktig å kjøpe skikkelig olje og ikke billigolje.

 

Blir bare ord mot ord... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Biltema-olja følger spesifikasjonene og oppfyller de samme kvalitetskravene som alle andre. Dessuten kjøper Biltema sin olje fra kjente leverandører.

 

Du sier jo selv at du ikke vil betale 350 kr/l for "Honda olje" (de lager nok heller ikke sin egen olje) , og da er Biltema et bra alternativ :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...