Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har et plagsomt problem med et VLAN oppsett. Har i mangel av tilstrekkelig med kabling gjort som følger.

 

1 stk Netgear GS105e Plus som konfigurert slik(Switch1):

 

VLAN 5 Port 1,2 og 3 Untagged port 5 Tagged. port 1 og 2 i bruk til div utstyr.

VLAN 8 Port 4 untagged Port 5 Tagged. Port 4 er tilkoblet et modem

 

Port 5 på GS105E Plus går til Port 8 på en Netgear Smart switch konfigurert slik(Switch2).

 

VLAN 5 Port 1,2,3,4,5,7 Untagged, Port 8 Tagged,

VLAN 8 Port 6 Untagged, Port 8 Tagged

 

Alle porter har tildelt passende Port vlan id etter hvilket VLAN de er medlem av på begge switcher.

 

Benytter VLAN8 for å bære internett fra modem til ruter,

 

Switch1                                                       Switch2 
Modem-VLAN8-Port4                                          --Port6-WAN ruter--Port7 Lan
                \__Port5 Tagget <-Trunk-> Port 8 Tagget__/                        \
Lokalenett-VLAN5-/                                        \<-VLAN5-Lokalnett<------/

 

Grovt skissert som over, dette fungerer fint, ruter får wan tilgang via Port 6 og VLAN8 og gjør LAN arbeidet sitt via Port 7 og VLAN5 som deretter spres til de resterende porter.

 

Dette fungerer stort sett fint, med et aber, modemet får hetta og stopper å sende trafikk ut, det er slik satt opp at det stopper å sende trafikk hvis det ser fler enn 3 MAC adresser på sin innside. Noe det gjør periodisk, verken leverandør eller diagnosesider på modemet kan hjelpe med å se hva det trigger på, en pakke dump tatt sist dette skjedde, viser forsåvidt heller ikke noe utenom det vanlige.

 

Spørsmålet ut av alt dette er om det er noe fundamentalt galt med VLAN oppsettet, eller om det skal skyldes på utstyret(Switcher, modem etc)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er switchene ja, men har portmirroert og kikket via wireshark uten at det jeg direkte såg hva som fikk modemet til å tenke seg at det såg flere mac'er.

 

Etter ytterligere eksperimentering i går, og en del lesing av Netgear sin KB, i den finnes et omtrent maken oppsett, men PVID på trunk porten står som dosen't matter, min Trunk har enten vært på default vlan 1, 5, eller 8 alt etter som.

 

Siste jeg gjorde i går før jeg avsluttet var å lage et tredje vlan som kun inneholder trunk portene i begge switchene, og siden da har problemet ikke dukket opp igjen.

 

Så mulig at PVID på trunk portene har en viss rolle, uten at jeg finner svaret tilfredstillene av den grunn.

 

Edit: Vel der stupte det igjen, tror man får spandere på seg en skikkelig switch i stedet for GS105e

Endret av Tungsten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...