Gå til innhold

Laptop til studiestart (IKT-ingeniør).


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal begynne å studere som IKT-ingeniør nå i august og trenger derfor en god ny bærbar.

Jeg har bestemt meg for å bare bruke den stasjonære til spillinga. Dermed trenger jeg ikke en bra GPU, bare noe som holder til normal bruk. Skal helst være mellom 13 og 15 tommers skjerm. 4 GB ram føler jeg er et must for meg. Skal kjøre Windows 7 64-bit Ultimate som jeg har fra før så trenger ikke OS. CPUer i bærbare har jeg ikke peiling på lengre, men den skal som sagt brukes til programmer som har med IKT studier å gjøre. Programmering og kanskje litt basic 3D design. Om SSD disk ikke er en alt for stor ekstra kostnad hadde jeg satt STOR pris på å få noen forslag med det.

 

Takk for svar på forhånd!

Endret av Bearclaw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Dersom du skal programmere på den er det kjekt med en oppløsning som er større enn vanlig (1366x768) for å få plass til flere kodelinjer på skjermen. De eneste PC-ene jeg kommer på med en halvgod oppløsning (1600x900) som er i nærheten av budsjettet er Sonys 14-tommers PC-er i E-serien til 8000 kr:

 

Sony Vaio VPC-EA2S1E7B

 

Disse har ikke de kraftigste prosessorene som finnes, men burde duge til programmering ihvertfall. I tillegg har de et enkelt og greit skjermkort, samt at de kommer i forskjellige farger :thumbup:

 

Kan du leve med det som ser ut til å være standardoppløsningen på bærbare for tiden finnes det et vell av muligheter. Noen eksempler:

 

Asus X42JV-VX022V - kraftigere CPU og skjermkort. Denne går det fint an å spille på faktisk.

 

Acer Aspire TimelineX 4820TG 14" HD LED - god batteritid, samme CPU som Asus-en, skjermkort på høyde med Sony-en. Finnes også som 13- og 15-tommer, og med kraftigere skjermkort om du skulle ha behov for det.

 

Toshiba L650-11K - ytelsesmessig nokså lik Sony-en.

 

SAMSUNG R530 - også nokså lik ytelse.

 

Jeg kan ikke gå god for at jeg har linket til de beste prisene på modellene, det er snarere ment som en pekepinn på hva som finnes.

 

Vil du ha SSD inkludert blir det fort snakk om dyrere modeller, så mitt beste tips er å kjøpe SSD senere om du finner ut at du har bruk for det, og installere den selv :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...