the036 Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Hei. Jeg kom opp i RLE muntlig eksamen, med tema; Religion i hværdagen, sliter litt med å komme i gang, kansje noen har noen ideer om hvor jeg kan begynne eller hva jeg kan begynne med. Kompetansemål: forklare særpreget ved kristendom og kristen tro, jødedom og jødisk tro, islam og islamisk tro, hinduisme og hinduistisk tro, buddhisme og buddhistisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner: likhetstrekk og grunnleggende forkjeller. -samtale om og forklare hva religion er og vise hvordan religionen kommer i utrykk på ulike måter. -diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn. -vise evne til dialog om religions- og livsynsspørsmål og vise respekt for ulike religioner. Kjennetegn på måloppnåelse: -kunne forklare særpreget ved to eller flere verdenreligioner. -kunne peke på likhetstrekk og grunnleggende forkjeller ved disse. -kunne hva religion er og vise hvordan religion kommer i utrykk på ulike måter. -kunne delta i reflekterende samtale om aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur, og samfunn. -kunne vise bredde i kompetansen, formidle fagstoff som er relevant til presentasjonen. -bevisst kunne bruke kilder. -kunne reflektere selvstendig i forhold til temaet. Vurderings kriterier: det vil bli lagt vekt på at du kan: -vise at du har oversikt over viktig faktainformasjon om temaet -fortelle om, anvende og vurdere informasjon du har innhentet -vise forståelse, innsikt og evne til å bruke fagkunnskapen -komme med egne meninger og begrunne disse -sette kunnskap inn i en helhetlig sammenheng -vise hvilke kilder du har brukt, og vurdere disse kildene -presentere temaet variert og kreativt -bruke og beherske tekniske hjelpemiddler der det er hensiktsmessig -delta aktivt i presentasjonen og i samtalen med eksaminator og sensor -lytte til andre og la andre slippe til i samtalen(hvis par) -vise respekt for andres meninger -begrunne valg av arbeidsform
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå