Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tema til Sosiologieksamen - Streiken 2010


Anbefalte innlegg

Jeg kom opp i sosiologieksamen muntlig VG3.

Ettersom streiken er et veldig aktuelt tema som både har påvirket lærere, elever samt andre grupper i Norge, tenkte jeg at det kunne være interessant å trekke inn dette. Så min problemstilling lyder noe slik som dette: Hvorfor oppkom den største streiken på 30 år i juni 2010? - isj...

 

Har dere noen idéer eller innspill til hva jeg bør ha med?

Er åpen for alt mulig :) Har dere et enda mer akktuelt eller interessant tema / erfaring fra tidligere sosiologi-eksamen, så bare gi innspill :)

 

Tusen takk

Endret av Cappuccinoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi de ønsket høyere lønninger, og streikerne var misfornøyde med det de fikk i 2008. Jeg ville muligens valgt å se på langtidseffektene på såpass høye lønninger, ihvertfall sett fra et europeisk perspektiv der offentlige lønninger blir kuttet kraftig. Kan det tenkes at det er korttenkt å kreve at staten skal gi så høye lønninger hvis man ser på dårlige forutsetninger for oljeinntekter og mangel på andre inntektskilder i like stor grad i fremtiden? Hva blir resultatet? Økte skatter? Kutt i stillinger? Kutt i lønninger? Hvordan skal man opprettholde et bra offentlig tilbud og hvor skal man ta pengene fra? Vil man miste kloke hoder til læreryrket hvis vilkårene synker i fremtiden fordi man krevde såpass mye når vi hadde god råd?

 

Jeg tror dog ikke lærerne dine blir glade for at noen påpeker hvor korttenkte de og resten av streikerne er.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Haha, takk :)!

Nå har jeg fått en klar problemformulering og en viss struktur på hva jeg bør ha med: Jeg må først beskrive det norske arbeidsmarkedet --> lønnskampen --> fordeling av goder... Alt dette skal føre naturlig over i streiken 2010

 

Hva bør jeg ta med når jeg skal beskrive det norske arbeidsmarkedet?

- Markedsøkonomien og statens innflytelse

(offentlig og privat sektor - forskjeller og fakta)

- ? arbeidsavtaler (tariff) og organisasjoner??

- ? Goder (lønn) og byrder (skatter)

 

Forskjeller i arbeidslivet:

- unge, gamle, syke, friske, innvandrere

- Utdanning

- kjønnsforskjeller

 

hvordan er inntekt og formue fordelt:

- kvinner og menn

- likelønn

 

Streiken 2010

- Hva må jeg ha med her?

- Hvem, hva, hvorfor? Hvem rammes? Hva kom de fram til?

 

dette skal max vare i 12 min...

 

Håper noen smarte forretningshjerner med kunnskap om det norske arbeidsmarkedet kan hjelpe meg litt mer på vei :)

Endret av Cappuccinoo
Lenke til kommentar

Det er et enormt tema, og bare et av punktene kunne fylt 12 min med muntlig fremføring.

Jeg tror du kan stryke markedsøkonomien og statens innflytelse

Forskjellen på offentlig og privat sektor kan forklare lønnskillet. Tilbud vs etterspørsel osv

 

Offentlige ansatte insisterer på at hele ulike yrkesgrupper som sykepleiere, lærere, førskoleansatte osv skal opp alle sammen med de samme rettigehtene. Det er snakk om enorme summer. I andre bransjer forhandler man kanskje om kun en sektor, yrkesgruppe eller arbeidsplass. Noe som kan forklare at det er lettere å få en økning.

 

Norge har forsåvidt likelønn. Likelønn betyr at man ikke kan gjøre forskjell på kjønn så lenge de har samme arbeidsoppgaver, utdanning og yrkeserfaring. Hvis en kvinne har høyere utdanning og lengre erfaring enn en mann er det bare rett og rimelig at hun tjener mer, og motsatt.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...