Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nyromantikken, Eksame, 10 trinn.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sliter VELDIG med og finne masse fakta om nyromantiken.

Oppgaven er: Lag en presentasjon hvor du redegjør for den litterære epoken Nyromantiken.

 

Funnet en del fakta, men forstår jo nesten ikke noe av det. Eneste som står i bøkene våre er om Knut hamsun og neste "oppgave" er jo og prate om hamsuns liv og dikting.

 

Kan dere væææææær så snill komme med noen linker med en del stoff som passer?:)

 

Forresten på Bakgrun av Nyromantikken kan jeg da si litt om Nasjonalromantikken, Realismen og naturrealismen? Fant en sånn powerpoint på google, men det er jo bare stikkord aktig der. Så litt vanskelig og "tyde alt"

 

Mvh Mathias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være lurt i forhold til å bedre definere perioden ved å vise forskjellene i forhold til tidligere og fremtidige perioder.

 

(Jeg kom opp i norsk for et par år siden (10.) og fikk 6 på et foredrag om Nyrealismen, hadde litt sammenligning opp mot bl.a. nyromantikken. Du kunne fått det av meg hvis du vil ha det. Men det meste annet vil nok være irrelevant for deg.)

Lenke til kommentar

du burde i hvertfall få frem at nyromantikken var en reaksjon på realismen, og kanskje vise til de største forskjellene mellom dem.

 

har du sett denne: http://www.vgskole.net/teachers/norsk/litteratur/1850_1900/nyromantikken.php? det som står i innledningen og under "gud er død!" er ganske lett forståelig. der står vel også eksempler på forfattere og litt om dem, du kan jo velge deg ut et par forfattere, presentere dem og si litt om hva som gjør deres verker til nyromantiske verker.

 

er det noe konkret med nyromantikken du ikke forstår?

Endret av plukkfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...