Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Åpne "blindhull" i vannlås under kjøkkenvask.


Anbefalte innlegg

Da jeg i går skulle installere en ny oppvaskmaskin, oppdaget jeg noe fjernt:

Det som ser ut som et normalt inntak/avløp til vannlåsen,hvor jeg festet avløpsslangen til oppvaskmaskinen, var ikke et hull! Det ser bare slik ut. (Ikke rart maskinen hadde litt problemer med å komme lenger enn å fylle på vann....).

Jeg endte opp med å måtte ta slangen fra overløpsristen på vasken, sette den i en annen plugg som ikke helt passer, og feste oppvaskmaskinen der denne slangen først var festet.

Det er bare plast hele greia, og vasken, og kjøkkenet, er noe IKEA-greier ser det ut til. Er det noen som kjenner til om jeg bare kan ta av vannlåsen og borre opp et hull, eller om IKEA har en ny vannlås jeg kan kjøpe og sette på, med to "inn-hull" for avløpsvann?

 

Dette er jo forsåvidt noe jeg skal ta opp med huseier, men greit å vite om en må helt til IKEA for å handle eller om man bare kan låne en drill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis røropplegget ditt er forberedt for montering av oppvaskmaskin, skal vannlåsen ha en tutt som står ut fra vannlåsen eller rørene før S-en som skal skjæres av før du trer på avløpslangen fra oppvaskmaskinen og fester slangen med klemme. Denne står rimeligvis ikke åpen før du monterer maskinen, da det sannsynligvis vil kunne slippe ut både lukt og vannsøl.

 

Om ditt opplegg skiller seg mye fra dette er vanskelig å si uten bilde, men dersom du kar klart å feste avløpslangen på et sted som ser ut til å egne seg og ligner noe i maskinens monteringsveiledning, så kan det stemme godt at du må skjære eller bore for å åpne den opp. Om du må kjøpe noe nytt, så trenger du neppe å reise til IKEA om det er langt, du bør kunne bruke deler fra hvilken som helst byggevare- eller rør-butikk.

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

 

Det ser ut som en vanlig rør-tut, selve "plomberingen" er helt inne i enden av røret, dvs der røret treffer "vannlås-skålen", så det var ikke så lett å finne ut at det var et blindhull. Jeg får rett og slett bare spørre huseier,siden jeg ikke helt vet om det er så populært å borre opp vannlåsen hans uten lov. :p

 

Men da vet jeg ivertfall at jeg ikke trenger å reise til IKEA, og det var jo bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...