gunners19 Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 (endret) Hei! Jeg lurte på hvordan man skulle gå frem for å få over vårt gamle fiberkabelsystem til en HP switch med g-bic. Slik det er nå så står det egne fiber converter bokser som fiberstrekkene går inn i og så er det cat-5 kabler til en switch. Problemene jeg står overfor er selve pluggene som går inn i converteren, dette er slike runde ST tror jeg. Kan jeg da bytte ut disse til slike som skal stå i en g-bic port i HP switchen. Dette er en slik type port, HP ProCurve Gigabit-SX-LC Mini-GBIC. Eller må det mere til? Må det kanskje helt nye strekk til for at det skal fungere? Som dere sikkert har forstått er dette veldig nytt for meg, så all hjelp er veldig velkommen! Endret 7. juni 2010 av gunners19
Alfapus Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 (endret) Om det er panel med ST i, så får du kabler som har ST i ene enden, og SC (til GBIC) eller LC (til SFP/minigbic) i andre enden. Om den kommer som kabel med ST, så får du i alle fall ST-ST-skjøter som du så kan bruke ST-SC kabel i. Du bør dobbeltsjekke at du bruker riktig type kabel bare. Å mikse SM- og MM-kabel er en dårlig ide. Endret 7. juni 2010 av Alfapus
gunners19 Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Skrevet 7. juni 2010 Om det er panel med ST i, så får du kabler som har ST i ene enden, og SC (til GBIC) eller LC (til SFP/minigbic) i andre enden. Om den kommer som kabel med ST, så får du i alle fall ST-ST-skjøter som du så kan bruke ST-SC kabel i. Du bør dobbeltsjekke at du bruker riktig type kabel bare. Å mikse SM- og MM-kabel er en dårlig ide. Men er det du sier her, at man kan "bytte" ut de pluggene i enden(jeg er 99% sikker at det er ST i begge ender for øyeblikket), eller er vi prisgitt å finne switcher som kan ta ST-plugger i sin GBIC? Er ST forresten utdatert teknologi? Hva er egentlig standard nå til dags?
Alfapus Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Men er det du sier her, at man kan "bytte" ut de pluggene i enden(jeg er 99% sikker at det er ST i begge ender for øyeblikket), eller er vi prisgitt å finne switcher som kan ta ST-plugger i sin GBIC? Er ST forresten utdatert teknologi? Hva er egentlig standard nå til dags? Det aller enkleste er å bare skjøte (med skjøtestykke) på en kabel med ST i ene enden og det du trenger (siden du skriver minigbic er det vel LC) i andre enden. Er gjerne SC eller LC man bruker i dag.
gunners19 Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Skrevet 7. juni 2010 Men er det du sier her, at man kan "bytte" ut de pluggene i enden(jeg er 99% sikker at det er ST i begge ender for øyeblikket), eller er vi prisgitt å finne switcher som kan ta ST-plugger i sin GBIC? Er ST forresten utdatert teknologi? Hva er egentlig standard nå til dags? Det aller enkleste er å bare skjøte (med skjøtestykke) på en kabel med ST i ene enden og det du trenger (siden du skriver minigbic er det vel LC) i andre enden. Er gjerne SC eller LC man bruker i dag. Ok, men det hørtes jo veldig enkelt ut. Og ja, det ser ut til at det er LC jeg trenger. Takk for svar, får sjekke ut dette her!
CrZy_T Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Hva slags fiberkabling er dette? Normalt så er slik kabling terminert i et panel og man bruker vanlig fiberpatch fra denne og ned til utstyret du skal koble til. Dersom dette ikke er gjort ville jeg fått et firma til å terminere fiberen din i et panel med f.eks LC-connectorer. Da får du en enkel LC til LC-patchekabel på 1/2/3/5 meter eller hvilken lengde som nå passer ditt behov, og hvis du trenger å bytte ut utstyret ved et senere tidspunkt så trenger du bare en ny patchkabel. Jeg vet ikke hva som er standardpris på terminering, men jeg tror vi betaler rundt 750,- pr terminering + skinne når det er fullt.
gunners19 Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Skrevet 7. juni 2010 Hva slags fiberkabling er dette? Normalt så er slik kabling terminert i et panel og man bruker vanlig fiberpatch fra denne og ned til utstyret du skal koble til. Dersom dette ikke er gjort ville jeg fått et firma til å terminere fiberen din i et panel med f.eks LC-connectorer. Da får du en enkel LC til LC-patchekabel på 1/2/3/5 meter eller hvilken lengde som nå passer ditt behov, og hvis du trenger å bytte ut utstyret ved et senere tidspunkt så trenger du bare en ny patchkabel. Jeg vet ikke hva som er standardpris på terminering, men jeg tror vi betaler rundt 750,- pr terminering + skinne når det er fullt. Det er panel i ene enden hvertfall, men det strekket jeg snakker om så tror det bare er strukket en lang fiberkabel ut rett i converteren. Men jeg er ikke hundre prosent sikker, såg ikkje så nøye på det når vi hadde krise forrige uke med at en av converter-boksene var defekt. Skal opp og titte nærmere imorgen, men kunne ikke se noe panel sist som sagt, så frykter det ikke er det. Er det så billig å få satt opp ett panel så er jo dette absolutt en godkjent løsning. Men dette panelet som vi har, er det mulig å skifte den korte fiberpatchen her fra ST til LC uten videre? Har det ikke noe å si hvilket strekk som kommer inn i panelet? Jeg spør sikkert vanvittig dumt nå, men jeg har ikke peiling.
CrZy_T Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Connectoren i enden spiller ingen rolle. Det som er viktigere er at du får riktig type kabel (multimodus/singlemodus). Er det internt i et bygg eller mellom 2 bygg er det ofte multimodus. Komplett f.eks har en haug med kabler bare for å vise en liten gruppe forskjellige connectorer og lengder du har på kablene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå