Gå til innhold

Newton 3. lov


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer veldig på dette med newtons 3. lov. Den forteller meg at når jeg står på jorda trakker jorda på meg mens jeg trekker med samme kraft på jorda. altså motkraft. Og hvis jeg for eksempel slår på en vegg vil jeg kjenne samme kraft mot meg selv som jeg slår med. Men hva er det som gjør at jeg ikke bare forsvinner inn til sentrum av jorda? Det må jo være noe som skjer akuratt i kontakt flatene mellom masser? og det fører videre til neste spørsmål, hvorfor kan vi egentlig dele ting, når den krafte vi bruker blir rettet tilbake mot oss selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du faller ikke ned, fordi du har (mye) annen masse i veien.

Vi kan dele ting med svakere konstruksjon enn oss selv, eller så bruker vi noe skarpt slik at kontaktflaten blir mye mindre på det vi prøver å dele.

 

Men hva kalles disse kreftene som virker mellom legmer? er det elektrostatiske krefter som på atomnivå frastøter hverandre?

Lenke til kommentar

Du mener prinsippet at to objekter ikke kan være på samme sted samtidig?

nei egentlig ikke. jeg lurer bare i bunn og grunn på hvorfor stoffer ikke bare går inn i hverandre. Du sa jo at det var masse i veien for at jeg fortsetter inn mot sentrum av jorda. Og da lurer jeg på hva som i kontakt flaten mellom minne føtter og bakken som gjør at jeg ikke bare kan gå igjennom bakken.

Lenke til kommentar

Som nevnt frastøter legemer hverandre, og på atomnivå "flyter" du på bakken. Når du går så frastøter atomene i føttene dine gulvet eller bakken bittelitt, og gulvet komprimeres helt til motkraften er i likevekt med kraften du påfører. Prinsippet er nøyaktig det samme som en springfjær, og den kan man som kjent bruke som vekt eller newtonmeter. I en fjær brukes konstanten k til utregning, mens f.eks. metaller brukes Youngs modul E.

 

Når ting deles med f.eks en kniv, så konsentreres kraften din over en veldig liten flate, og trykket i kontaktpunktet overstiger kreftene som holder materialet sammen. Dermed brytes bindingene. Hvis bindingene brytes, men ikke er i stand til å "gjengjelde" kraften fra kniveggen, så vil kniven adlyde Newtons 2. lov, F = m * A, og aksellerere gjennom det du skjærer i helt til kreftene på nytt er i balanse.

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg lurer veldig på dette med newtons 3. lov. Den forteller meg at når jeg står på jorda trakker jorda på meg mens jeg trekker med samme kraft på jorda. altså motkraft. Og hvis jeg for eksempel slår på en vegg vil jeg kjenne samme kraft mot meg selv som jeg slår med. Men hva er det som gjør at jeg ikke bare forsvinner inn til sentrum av jorda? Det må jo være noe som skjer akuratt i kontakt flatene mellom masser? og det fører videre til neste spørsmål, hvorfor kan vi egentlig dele ting, når den krafte vi bruker blir rettet tilbake mot oss selv?

Grunnen til at du ikke faller gjennom gulvet du står på bunner til slutt i den elektromagnetiske kraften. For å si det enkelt så frastøter atomene i gulvet atomene i føttene dine. Når du "sitter" på en stol, "flyter" du egentlig noen få ångstrøm over overflaten til stolen.

Lenke til kommentar

Takk for svar:) forstod det nå. Men har fått et spørsmål til. Når det står forklart i fysikkboka at masser tilrekker masser fordi et objekt med masse lager en fordypning i rommet akuratt som om jeg skulle legge en stein på trampolina og objekter med mindre masse vil da rulle inn mot steinen. Men hva er det egentlig objekter med masse lager fordypning i? hva kalles det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...