Gå til innhold

Videokamera for reisedokumentar til under 10000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg håper det er noen guruer som kan hjelpe meg på riktig vei her. Jeg skal i sommer reise på en lang togtur gjennom Russland og i asia og har tenkt å dokumentere turen. Derfor ønsker jeg å investere i et nytt videokamera.

 

Drømmen er å finne et solid kamera til under 10000kr som har god batteritid, bra bilde og lydkvalitet, og lagrer på minnekort. Finnes det i det hele tatt noe sånt i den prisklassen?

 

Det bør være lite og lett, men kan gjerne ha manuelle innstillinger og mulighet for ekstern mikrofon, ala "prosumer"-kamera. Jeg vil helst ha så mange valgmuligheter jeg får innenfor denne prisklassen.

 

Jeg har kikket litt rundt, men syns det er vanskelig å få oversikt over hva som finnes, så tenkte kanskje at noen av dere her har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke anbefale speilrefleks til noe slikt. For det første så fungerer autofokus dårlig og for det andre så er det ikke vridbar skjerm. Du kommer til å filme deg selv noe, og da er disse funksjonene livsnødvendige.

 

Hvis budsjettet ditt er på 10 000 kr så bør du i alle fall satse ca. 6-7000 på kamera, 500-1000 på vidvinkel, 1000-1500 på mikrofon og resten til kamerabag og minnekort.

 

Kommer du til å ha med deg laptop så du kan kopiere råfilene over etter hvert?

 

Ekstern mikrofon ser jeg på som det viktigste. Den innebygde mikrofonen er for dårlig og er ikke retningsvirkende. Ofte vil du filme i støyende omgivelser, for eksempel på gata, i et tog eller lignende. Og da vil du at det du sier blir klart og tydelig uten at bakgrunnsstøy overdøver det. Husk også å kjøpe dead cat til mikrofonen. Ellers blir filming i vind + lyd ubrukelig.

 

Jeg har selv laget flere reisedokumentarer på hobbybasis. Disse rådene jeg gir deg er basert på mine egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill bb79!

Og ja, Roskov, har sett på speilrefleks, og det frister veldig å kjøpe speilrefleks med opptaksmuligheter, da det gir mulighet for mange pene bilder kan jeg se for meg. Men det er som bb79 sier litt lite praktisk til min bruk på denne turen.

 

Jeg kommer ikke til å ha med meg laptop nei, så jeg må nok investere i en del minnekort, eller få brent ut opptak på dvder eller noe på veien. Kan kanskje bli et problem med lite plass. Og lite batteritid, bør vel kjøpe i hvert fall ett ekstra batteri?

 

Jeg har sett litt på Canon Legria-serien, de virker greie og har en del manuelle innstillinger og muligheter for ekstrautstyr, selv om det er små handycams. Kan de funke tror dere?

 

Retningsstyrt mikrofon er vel et must ja, og vidvinkel-linse er heller ikke så dum ide.

 

Handleliste nå:

Kamera

Mikrofon

Vidvinkel

Ekstra batterier

Ekstra minnekort

Kamerabag

 

Det kan bli dyrt dette...

Eller det kommer vel an på hvilket kamera og mikrofon jeg velger.

Lenke til kommentar

Jeg liker Canon-kameraene. De gir gode bilder i 25p Cine mode og har også god ergonomi. Kjøper du HF200 eller lignende eller klassen over; HF-S100/S10/S11 eller ligende kan du bruke DM-100 mikrofon.

 

Denne mikrofonen bruker mini accessory shoe som er litt mindre enn standard størrelse. Fordelen er at det er hotshoe som kun passer til Canon. Både lyd og strøm går gjennom skoen så det er ikke nødvendig med ekstra kabling og batteri slik som Røde videomic. Dead cat følger også med. Og man kan velge mellom 120° stereo, 90° stereo og mono shotgun-modus.

 

Et ekstra batteri er veldig kjekt. Jeg har selv klart meg med kun ett reservebatteri. Men da hadde jeg tilgang til strøm nesten hver dag.

 

Har du forresten vurdert HDV-kameraer som bruker kassetter? Hovedfordelen med kassetter er at videoene er i Mpeg2 og ikke Mpeg4 (AVCHD-kameraer). Selv om jeg har Intel Core 2 Quad klokket opp til 3,5 GHz så sliter jeg litt med å redigere Mpeg4. Mpeg2-redigering går veldig glatt.

 

Før tenkte jeg at overføring til PC med kassetter går så tregt i forhold til minnekort. Det er jo sant. Men jeg har også innsett at det som virkelig tar tid er selve redigeringen. Så om man bruker 1-2 timer på overføring så blir det lite i forhold til 20-30 timers redigering.

 

Har du vurdert å kjøpe brukt? Det finnes noen pent brukte kameraer som er kun ett år gamle på finn.no.

Lenke til kommentar

Ja, jeg så at jeg kunne få en grei "pakke" med Canon-kameraene. Det er dette som frister mest for øyeblikket.

 

Jeg vurderte en stund kamera med kassett, men mest på grunn av at det er billigere per minutt i forhold til å filme på minnekort (hvis jeg ikke finner på en lur måte å få filmene over på noe annet, f.eks en liten ekstern harddisk). Når det gjelder AVCHD så kjøpte faktisk nylig ny datamaskin, som spiser mpeg4 til frokost ;). Har redigert masse Mpeg4-basert video fra et kamera jeg har lånt denne våren, så det burde gå fint. Har redigert masse med kassetter før, og overføring og logging går jo samtidig, så tiden du sparer med minnekort sånn sett er jo minimal.

 

Men tilbake til kameraene. Jeg har kikket litt på finn.no ja, men kvir meg litt for å kjøpe kameraer der, det virker å være så mange luringer der. Og jeg liker å vite mer om hva jeg vil ha før jeg eventuelt leter etter det brukt.

 

Problemet mitt er at jeg ikke klarer å få oversikt over hva som finnes, spesielt av utgåtte modeller, vet du om noen bra litt eldre modeller som kanskje bruker kassett som jeg kan lete etter på finn.no?

Lenke til kommentar

For at du skal kunne overføre til en ekstern harddisk tror jeg du må gå veien om en bærbar PC. Selv en ultrabærbar som veier under 1 kg vil jo fungere da. Men det går ikke an å koble en ekstern disk direkte til kameraet.

 

På www.camcorderinfo.com kan du lese grundige tester om de ulike kameraene.

 

Canon HF-S100/S10 er fjorårets modeller. Jeg kjøpte mitt HF-S100 i fjor. Den siste i år er HF-S21. Mange vil bli fristet til å gå over til denne og trenger da å kvitte seg med den gamle. Dette er minnekortbasert.

 

For tapebasert er HV20/30 uten tvil best. Den har gode manuelle kontroller, standard accessory shoe (ikke proprietær mini-shoe for kun Canon-utstyr), og gode egenskaper i lav belysning.

 

Brukt S100/10 burde ligge på ca. 5-6000 kr og brukt HV20/30 burde ligge på 3-4000 kr.

Lenke til kommentar

Nei, vet jo det ikke går an å koble disk direkte til kamera, men tenkte kanskje jeg kan få brukt maskiner i nettcafeer og sånt på veien. Sikkert ikke så lurt å gamble på det. Det finnes andre muligheter da, f.eks noe sånt http://secure.serverlab.net/shop/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=T00107&Category_Code=FlashPac en ekstern harddisk med kortleser som tar automatisk backup!

 

Men mulig jeg får lånt en netbook til reisen, eller så kan jeg kjøpe en. Hvis jeg ikke da går for kamera med DV-tape. Får se hva jeg går for. Takk for all hjelp! Camcorderinfo.com virket bra, den siden kan jeg få bruk for.

Lenke til kommentar

Takk for tipset DoubleF, men de Flipkameraene blir litt i det enkleste laget. Trenger manuelle innstillinger og ekstern i mitt bruk.

 

Det endte opp med at jeg kjøpte et brukt Canon Legria HV40 med en del ekstrautstyr. Det ser bra ut til nå. Merker denne tråden som løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...