Gå til innhold

Flygelederutdanningen (ikke opptak, UTDANNING)


Anbefalte innlegg

Hallais.

 

Ble i går ringt av Avinor og fikk beskjeden om at jeg bestod intervjuet. Dermed ble jeg tilbudt flygelederutdanning på University of North Dakota.

 

Jeg har i søknaden min i begynnelsen av opptaket huket av høsten 2011, noe damen fra Avinor sa de mest sannsynlig kom til å fikse slik at jeg først begynner til neste år. I år skal jeg studere petroleumsteknologi på UiB, også til neste år se hva jeg vil velge. Det kommer mest sannsynlig til å bli flygeleder.

 

Men jeg lurer på hvordan utdanningen til flygeleder er...? Er klar over at det er en del teori i begynnelsen, etterfulgt av mer og mer simulator. Men er det mye lekser? Hvor tungt er studiet (ifh til "vanlige" studier)? Hvor mye fritid får man?

 

Og hvis noen vet - får man velge om man vil være i tårn eller kontrollsentral, eller velger Avinor for deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, først gratulerer med utdannelsen!

 

Tok denne utdannelsen selv, men da foregikk den i sverige.

Det er mye å lære seg, er mye tungt stoff du skal lære deg.

Å det kreves at du kan dette på fingerspissene, men om du leser litt ekstra hjemme å følger godt med i timene så hjelper det lenge.

 

Tips til deg er å bli godt kjent med de andre studentene og bli med i en studiegruppe.

Jeg gjorde det, å angrer ikke ett sekund!

 

Avinor avgjør om du skal på CTR eller TWR/APP.

Du kan fremlegge ønske, men anbefaler tårn kontroll til å starte med.

 

Hvis du har spørsmål er det bare å skyte løs!

 

Lykke til med utdanningen så kansje vi ses en dag:-)

Lenke til kommentar

Hei, først gratulerer med utdannelsen!

 

Tok denne utdannelsen selv, men da foregikk den i sverige.

Det er mye å lære seg, er mye tungt stoff du skal lære deg.

Å det kreves at du kan dette på fingerspissene, men om du leser litt ekstra hjemme å følger godt med i timene så hjelper det lenge.

 

Tips til deg er å bli godt kjent med de andre studentene og bli med i en studiegruppe.

Jeg gjorde det, å angrer ikke ett sekund!

 

Avinor avgjør om du skal på CTR eller TWR/APP.

Du kan fremlegge ønske, men anbefaler tårn kontroll til å starte med.

 

Hvis du har spørsmål er det bare å skyte løs!

 

Lykke til med utdanningen så kansje vi ses en dag:-)

Kan tenke meg at det er en del å lære seg, og jeg går jo på skole - mye av tiden skal jo brukes på lesing. Men hvor mye fritid kan jeg regne med...? Har hørt av diverse folk at jeg vil oppleve lite tid til annet enn skole det første året fordi det er så tøft.

 

Hvorfor anbefaler du TWR?

Og vet du om hvor Avinor vil trenge folka sine om et par år? ^__^

Lenke til kommentar

De to første årene kan du nok ikke påregne så mye fritid, det er alt etter hvordan du legger det opp selv.

 

Anbefaler TWR for da har du visuell kontakt med flyene og ser på deres "oppførsel", noe som iallefall jeg synes er veldig greit. Nå jobber jeg på en TWR posisjon enda da, men er greit å se hvordan flyene "oppfører" seg på bakken.

 

Det blir bare mer og mer fly i luften, ergo, mer behov for flygeledere.

Så ja, avinor har behov for alt av folk som er utdannet og blir utdannet.

Lenke til kommentar

De to første årene kan du nok ikke påregne så mye fritid, det er alt etter hvordan du legger det opp selv.

 

Anbefaler TWR for da har du visuell kontakt med flyene og ser på deres "oppførsel", noe som iallefall jeg synes er veldig greit. Nå jobber jeg på en TWR posisjon enda da, men er greit å se hvordan flyene "oppfører" seg på bakken.

 

Det blir bare mer og mer fly i luften, ergo, mer behov for flygeledere.

Så ja, avinor har behov for alt av folk som er utdannet og blir utdannet.

Puh.. Så det blir lesing hver dag altså?

 

Det jeg mente med om hvor Avinor trengte folka sine var hvor i landet de hadde bruk for de! :)

Lenke til kommentar

Fikk selv svar fra Avinor for et par dager siden at jeg kom inn på utdanningen. Selv håper jeg å begynne allerede til høsten, noe jeg mest sannsynlig for lov til.

Jeg tror dette er en ypperlig utdannelse for meg. To intense, men veldig interessante år. Gleder meg som en unge til å begynne. :)

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden jeg og!

 

Gleder meg som en unge til å begynne på studietiden, aldri vært over i statene før, tror det blir bra ; )

Er dog litt mer skeptisk til å havne på Banak flystasjon eller Andøya flystasjon, hadde digget Trondheim, Flesland, Gardermoen, Tromsø osv ; )

 

Noen som har hørt noe offesielle tall? Hun damen jeg snakket med i telefonen sa sånn ca rundt 30 stk hadde gått videre i år. = /

Lenke til kommentar

Faren til en venn av meg er flygeleder, og jeg har selvsagt snakket en del med han om utdanningen og arbeidsmuligheter rundt omkring i landet.

I følge han kommer du dit du virkelig vil etter noen år i yrket, men du må også forvente å bli plassert på litt mer avsidesliggende plasser til å starte med.

Tror de fleste kunne tenkt seg å begynne rett på en stor flyplass, men det er vel slik at de ikke har plass til alle oss by-mennesker.

Men for all del, Nord-Norge er et fantastisk fint sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...