Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lav vekt - Sunne muligheter til å gå opp i vekt rask?


SGH

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er en gutt på 185-190Cm , er ikke helt sikker :p Jeg veier kun 70 KG, noe som er veldig lite. SKal snart begynne å trene for fullt. Så jeg lurer på om det er noen raske, men sunne muligheter å gå opp i vekt på.

 

Matrutiner, type mat , hvor mye mat etc?

 

Noen tips ? :D Er styrketrening jeg skal beggyne med, så trenger litt kjøtt på beina :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Er en gutt på 185-190Cm , er ikke helt sikker :p Jeg veier kun 70 KG, noe som er veldig lite. SKal snart begynne å trene for fullt. Så jeg lurer på om det er noen raske, men sunne muligheter å gå opp i vekt på.

 

Matrutiner, type mat , hvor mye mat etc?

 

Noen tips ? :D Er styrketrening jeg skal beggyne med, så trenger litt kjøtt på beina :p

 

 

Den beste og kjappeste måten for å gå opp i vekt, er rett og slett å spise masse og Ofte. Da mener jeg hver 2.-3. time. Spis gjerne sunt, da med frukt og grønt til de fleste måltider, og masse protein. For å få i deg mer næring enn hva du faktisk "orker", så kan du kjøpe shakes. Da enten proteintilskudd, og/eller ren gainer, noe som hjelper jævlig. Du må hver dag gå med kalorioverskudd, altså spise mer enn hva du forbrenner, så i utgangspunktet burde man jo da være i minst mulig aktivitet, selv om det kanskje ikke er det sunneste. Spis masse nøtter (masse kcal), gå gjerne på McDonalds noen ganger i uka, og kjør på med grandis, er masse kcals vettu!Jeg motsier meg selv her ser jeg, men noe som kan funke, og har funket for meg, er å bare spise alt mulig dritt for å komme opp til den vekta jeg ville opp til, og så deretter spise litt ordentlig..

Endret av figlio di puttana
Lenke til kommentar

Hei

 

Er en gutt på 185-190Cm , er ikke helt sikker :p Jeg veier kun 70 KG, noe som er veldig lite. SKal snart begynne å trene for fullt. Så jeg lurer på om det er noen raske, men sunne muligheter å gå opp i vekt på.

 

Matrutiner, type mat , hvor mye mat etc?

 

Noen tips ? :D Er styrketrening jeg skal beggyne med, så trenger litt kjøtt på beina :p

 

 

Den beste og kjappeste måten for å gå opp i vekt, er rett og slett å spise masse og Ofte. Da mener jeg hver 2.-3. time. Spis gjerne sunt, da med frukt og grønt til de fleste måltider, og masse protein. For å få i deg mer næring enn hva du faktisk "orker", så kan du kjøpe shakes. Da enten proteintilskudd, og/eller ren gainer, noe som hjelper jævlig. Du må hver dag gå med kalorioverskudd, altså spise mer enn hva du forbrenner, så i utgangspunktet burde man jo da være i minst mulig aktivitet, selv om det kanskje ikke er det sunneste. Spis masse nøtter (masse kcal), gå gjerne på McDonalds noen ganger i uka, og kjør på med grandis, er masse kcals vettu!Jeg motsier meg selv her ser jeg, men noe som kan funke, og har funket for meg, er å bare spise alt mulig dritt for å komme opp til den vekta jeg ville opp til, og så deretter spise litt ordentlig..

 

 

Han spurte etter den sunne måten. Her forklarer du den usunne måten.

Endret av TheFighter94
Lenke til kommentar

Hei

 

Er en gutt på 185-190Cm , er ikke helt sikker :p Jeg veier kun 70 KG, noe som er veldig lite. SKal snart begynne å trene for fullt. Så jeg lurer på om det er noen raske, men sunne muligheter å gå opp i vekt på.

 

Matrutiner, type mat , hvor mye mat etc?

 

Noen tips ? :D Er styrketrening jeg skal beggyne med, så trenger litt kjøtt på beina :p

 

 

Den beste og kjappeste måten for å gå opp i vekt, er rett og slett å spise masse og Ofte. Da mener jeg hver 2.-3. time. Spis gjerne sunt, da med frukt og grønt til de fleste måltider, og masse protein. For å få i deg mer næring enn hva du faktisk "orker", så kan du kjøpe shakes. Da enten proteintilskudd, og/eller ren gainer, noe som hjelper jævlig. Du må hver dag gå med kalorioverskudd, altså spise mer enn hva du forbrenner, så i utgangspunktet burde man jo da være i minst mulig aktivitet, selv om det kanskje ikke er det sunneste. Spis masse nøtter (masse kcal), gå gjerne på McDonalds noen ganger i uka, og kjør på med grandis, er masse kcals vettu!Jeg motsier meg selv her ser jeg, men noe som kan funke, og har funket for meg, er å bare spise alt mulig dritt for å komme opp til den vekta jeg ville opp til, og så deretter spise litt ordentlig..

 

 

Han spurte etter den sunne måten. Her forklarer du den usunne måten.

 

 

Jeg skriver både om en sunn mulighet; nemlig ved å spise masse proteiner, frukt og grønt, (hver 2.-3 time), og jeg skriver om en "usunn" måte, altså ved å spise alt mulig som inneholder mye kalorier. Om du er blind og ikke ser forskjellen, vet jeg ikke, men i så tilfelle kan du vel la være å kommentere det.Dessuten kommer dette helt an på hva TS mener med "sunne" muligheter. Det kan godt hende han mener usunne muligheter, som f.eks bruk av anabole steroider!Mener du forøvrig at dette

Spis MYE mat ! :)

 

 

er et bedre svar enn hva jeg ga? Vel, det synes ikke jeg.

Endret av figlio di puttana
Lenke til kommentar

Hei

 

Er en gutt på 185-190Cm , er ikke helt sikker :p Jeg veier kun 70 KG, noe som er veldig lite. SKal snart begynne å trene for fullt. Så jeg lurer på om det er noen raske, men sunne muligheter å gå opp i vekt på.

 

Matrutiner, type mat , hvor mye mat etc?

 

Noen tips ? :D Er styrketrening jeg skal beggyne med, så trenger litt kjøtt på beina :p

 

 

Den beste og kjappeste måten for å gå opp i vekt, er rett og slett å spise masse og Ofte. Da mener jeg hver 2.-3. time. Spis gjerne sunt, da med frukt og grønt til de fleste måltider, og masse protein. For å få i deg mer næring enn hva du faktisk "orker", så kan du kjøpe shakes. Da enten proteintilskudd, og/eller ren gainer, noe som hjelper jævlig. Du må hver dag gå med kalorioverskudd, altså spise mer enn hva du forbrenner, så i utgangspunktet burde man jo da være i minst mulig aktivitet, selv om det kanskje ikke er det sunneste. Spis masse nøtter (masse kcal), gå gjerne på McDonalds noen ganger i uka, og kjør på med grandis, er masse kcals vettu!Jeg motsier meg selv her ser jeg, men noe som kan funke, og har funket for meg, er å bare spise alt mulig dritt for å komme opp til den vekta jeg ville opp til, og så deretter spise litt ordentlig..

 

 

Han spurte etter den sunne måten. Her forklarer du den usunne måten.

 

 

Jeg skriver både om en sunn mulighet; nemlig ved å spise masse proteiner, frukt og grønt, (hver 2.-3 time), og jeg skriver om en "usunn" måte, altså ved å spise alt mulig som inneholder mye kalorier. Om du er blind og ikke ser forskjellen, vet jeg ikke, men i så tilfelle kan du vel la være å kommentere det.Dessuten kommer dette helt an på hva TS mener med "sunne" muligheter. Det kan godt hende han mener usunne muligheter, som f.eks bruk av anabole steroider!Mener du forøvrig at dette

Spis MYE mat ! :)

 

 

er et bedre svar enn hva jeg ga? Vel, det synes ikke jeg.

 

 

Du er latterlig. Han spurte etter den sunne måten, så hvorfor forklarer du da den usunne også? Og tror du helt seriøst at det var anabole steroider han mente som den usunne måten? fikk meg en god latter nå :!:

Og svaret mitt var bedre ja. Han spurte om en sunn måte å legge på seg vekt på, så sier du til han at han skal dra på mc donalds flere ganger i uken fordi maten der inneholder mye kalorier :whistle:

 

Jeg kan svare med ett litt mer detaljert svar.

 

Du må spise mye mat. Og ikke spis dritmat selv om du skal legge på deg. Drikk mye helmelk, og spis mye havregryn. Dette fordi det er veldig kaloririk mat. Om du skal spise kylling og annen kalorifattig mat, så må du spise mye mer.

En ting du kan lage er Børges pannekaker!

 

 

Oppskriften gir 2 tykke pannekaker, eller 3-4 små.

 

100g havregryn dekkes med varmt vann, ca 2dl blandet med 2ss sitronsaft. La dette stå og svelle over natten. Dette spalter proteinstrukturene og gjør det mer lettopptagelig, og ikke minst enklere å lage røre av.

1 banan most

2 egg

40g MyoProtein – du kan ta mindre oppi røra og lage en liten mix/grøt ved siden av som du smører på før servering

1 teskje kardemomme

salt – fremhever smaken bedre, jeg drysser faktisk litt oppå pannekakene før servering – prøv!

4-5 dråper vaniljeessens

 

Bland alle ingrediensene til en ganske tykk røre, tilsett ekstra væske hvis det trengs. Jeg bruker litt Cocosa i panna – ja, selvfølgelig i stekepanna, din tøysegutt/jente – som gir en deilig crispy smak, og steker 2 tykke pannekaker av dette. Det kan bli vanskelig å snu dem for å steke andre siden hvis du har ei lita stekepanne, så del det gjerne opp i 3-4 pannekaker.

 

Før servering stryker du på et tynt lag eplesyltetøy og drysser kanel over.

 

Smaken minner om eplekake, mens bananen søter det opp og minner om…hrmmm…banankake. Du verden så kreative man er med navn på kakene.

 

Alternativt til havregryn kan du bruke bokhvetemel, som i motsetning til navnet, ikke har noe som helst med hvete å gjøre og er glutenfritt.

 

Totalt næringsinnhold for hele oppskriften:

 

80g karbohydrat

60g protein

15g fett

 

Dette er ett veldig godt alternativ til den usunne kalorimaten til han over her. Her får du både sunnOG kaloririk mat.

Kaloriforbruk hvis du er moderat aktiv (moderat mosjon eller trening 3-5 dager i uken) er 2848.28 kcal, så om du skal legge på deg 1 kilo i uken, legg deg på ca 3350 kcal, altså 500 kcal i overskudd. 7500 kcal er ca 1kilo rent fett.

Endret av TheFighter94
Lenke til kommentar

Hei

 

Er en gutt på 185-190Cm , er ikke helt sikker :p Jeg veier kun 70 KG, noe som er veldig lite. SKal snart begynne å trene for fullt. Så jeg lurer på om det er noen raske, men sunne muligheter å gå opp i vekt på.

 

Matrutiner, type mat , hvor mye mat etc?

 

Noen tips ? :D Er styrketrening jeg skal beggyne med, så trenger litt kjøtt på beina :p

 

 

Den beste og kjappeste måten for å gå opp i vekt, er rett og slett å spise masse og Ofte. Da mener jeg hver 2.-3. time. Spis gjerne sunt, da med frukt og grønt til de fleste måltider, og masse protein. For å få i deg mer næring enn hva du faktisk "orker", så kan du kjøpe shakes. Da enten proteintilskudd, og/eller ren gainer, noe som hjelper jævlig. Du må hver dag gå med kalorioverskudd, altså spise mer enn hva du forbrenner, så i utgangspunktet burde man jo da være i minst mulig aktivitet, selv om det kanskje ikke er det sunneste. Spis masse nøtter (masse kcal), gå gjerne på McDonalds noen ganger i uka, og kjør på med grandis, er masse kcals vettu!Jeg motsier meg selv her ser jeg, men noe som kan funke, og har funket for meg, er å bare spise alt mulig dritt for å komme opp til den vekta jeg ville opp til, og så deretter spise litt ordentlig..

 

 

Han spurte etter den sunne måten. Her forklarer du den usunne måten.

 

 

Jeg skriver både om en sunn mulighet; nemlig ved å spise masse proteiner, frukt og grønt, (hver 2.-3 time), og jeg skriver om en "usunn" måte, altså ved å spise alt mulig som inneholder mye kalorier. Om du er blind og ikke ser forskjellen, vet jeg ikke, men i så tilfelle kan du vel la være å kommentere det.Dessuten kommer dette helt an på hva TS mener med "sunne" muligheter. Det kan godt hende han mener usunne muligheter, som f.eks bruk av anabole steroider!Mener du forøvrig at dette

Spis MYE mat ! :)

 

 

er et bedre svar enn hva jeg ga? Vel, det synes ikke jeg.

 

 

Du er latterlig. Han spurte etter den sunne måten, så hvorfor forklarer du da den usunne også? Og tror du helt seriøst at det var anabole steroider han mente som den usunne måten? fikk meg en god latter nå  laugh.gif

Og svaret mitt var bedre ja. Han spurte om en sunn måte å legge på seg vekt på, så sier du til han at han skal dra på mc donalds flere ganger i uken fordi maten der inneholder mye kalorier :whistle:

 

Jeg kan svare med ett litt mer detaljert svar.

 

Du må spise mye mat. Og ikke spis dritmat selv om du skal legge på deg. Drikk mye helmelk, og spis mye havregryn. Dette fordi det er veldig kaloririk mat. Om du skal spise kylling og annen kalorifattig mat, så må du spise mye mer.

En ting du kan lage er Børges pannekaker!

 

 

Oppskriften gir 2 tykke pannekaker, eller 3-4 små.

 

100g havregryn dekkes med varmt vann, ca 2dl blandet med 2ss sitronsaft. La dette stå og svelle over natten. Dette spalter proteinstrukturene og gjør det mer lettopptagelig, og ikke minst enklere å lage røre av.

1 banan most

2 egg

40g MyoProtein – du kan ta mindre oppi røra og lage en liten mix/grøt ved siden av som du smører på før servering

1 teskje kardemomme

salt – fremhever smaken bedre, jeg drysser faktisk litt oppå pannekakene før servering – prøv!

4-5 dråper vaniljeessens

 

Bland alle ingrediensene til en ganske tykk røre, tilsett ekstra væske hvis det trengs. Jeg bruker litt Cocosa i panna – ja, selvfølgelig i stekepanna, din tøysegutt/jente – som gir en deilig crispy smak, og steker 2 tykke pannekaker av dette. Det kan bli vanskelig å snu dem for å steke andre siden hvis du har ei lita stekepanne, så del det gjerne opp i 3-4 pannekaker.

 

Før servering stryker du på et tynt lag eplesyltetøy og drysser kanel over.

 

Smaken minner om eplekake, mens bananen søter det opp og minner om…hrmmm…banankake. Du verden så kreative man er med navn på kakene.

 

Alternativt til havregryn kan du bruke bokhvetemel, som i motsetning til navnet, ikke har noe som helst med hvete å gjøre og er glutenfritt.

 

Totalt næringsinnhold for hele oppskriften:

 

80g karbohydrat

60g protein

15g fett

 

Dette er ett veldig godt alternativ til den usunne kalorimaten til han over her. Her får du både sunnOG kaloririk mat.

Kaloriforbruk hvis du er moderat aktiv (moderat mosjon eller trening 3-5 dager i uken) er 2848.28 kcal, så om du skal legge på deg 1 kilo i uken, legg deg på ca 3350 kcal, altså 500 kcal i overskudd. 7500 kcal er ca 1kilo rent fett.

 

 

Å skrive ned en sidelang "rett" til noen latterlige pannekaker, var veldig kreativt, thumbs up! Nei, seriøst. Jeg tror TS trenger generelle tips, og ikke det fjaset der. 1 rett, som han kanskje gidder å lage en gang i måneden. hmm. Smart.Siden ikke TS sier noe, så kan vel ikke du anta noe om han mener bol eller ikke? Selv om det ikker er særlig sannsynlig, ser den ja!Jeg ser du ennå ikke klarer å lese, og se forskjellen på de to ulike metodene jeg foreslo? Jeg foreslo den litt mer sunne metoden (og tregere), med frukt og grønt, shakes og gainer, proteiner og spise hver 2.3.-time. Og den "usunne" metoden, med burgere ol. Det er ikke uten grunn at du ser kroppsbyggere som bulker sitter på mcdonalds fra tid til annen - det er fordi det er mat med Mye kalorier i! Når TS vil fort opp i vekt, så er dette den beste måten, selv om det ikke er helt sunt.Videre skriver du at han burde spise holde seg til virkelige kaloririke varer som bl.a. HAVREGRØT, og holde seg unna (evt. spise ekstremt mye) av de produktene med lav kaloriinnhold, som f.eks KYLLING. Er du bare dum, eller mener du faktisk at havregrøt er kaloririk mat?Du kan jo ta en titt her:http://matportalen.no (nå funker ikke linkene), men sjekk ut "kylling", og "havregrøt". Selv ikke den reneste formen for kylling (altså ikke tilberedet) har laverer kcal-innhold enn havregrøt pr. hundregram.

Endret av figlio di puttana
Lenke til kommentar

Gadd ikke å lese gjennom alt engang, men slik jeg ser det er det du som er dum.

1 stk kyllingfilet - 100kalorier ca

100gram havregryn - 365kalorier ca

 

3.65 ganger mer, er ikke det en del kalorier så vet ikke jeg.

 

Og de pannekakene er ikke latterlige. Det er ett godt alternativ til den ekkle maten du foreslår.

Endret av TheFighter94
Lenke til kommentar

Gadd ikke å lese gjennom alt engang, men slik jeg ser det er det du som er dum.

1 stk kyllingfilet - 100kalorier ca

100gram havregryn - 365kalorier ca

 

3.65 ganger mer, er ikke det en del kalorier så vet ikke jeg.

 

Og de pannekakene er ikke latterlige. Det er ett godt alternativ til den ekkle maten du foreslår.

 

 

Jeg ser du er en mindre intelligent person!

 

For det første vil jeg si, at den maten jeg viser til slettes ikke er ekkel. (Grønnsaker, frukt, proteinrik mat, shakes).

 

Videre vil jeg si følgende: 1. Hvem spiser HAVREGRYN alene? Slik jeg vet det, er det vanlig å tilberede, slik at det blir havregrøt, og da har det en helt annet næringsinnhold. (Se nedenfor). 2. Hvorfor i huleste sammenligner du ett stk kyllingfillet og 100 gram havregryn? De veier jo ikke engang det samme!

 

Du kommer med ca. anslag. Her er de korrekte tallene:

 

100 gram kyllingfilet: Energi2, kilokalorier kcal 146

 

100 gram havregrøt: Energi2, kilokalorier kcal 42

Lenke til kommentar

Gadd ikke å lese gjennom alt engang, men slik jeg ser det er det du som er dum.

1 stk kyllingfilet - 100kalorier ca

100gram havregryn - 365kalorier ca

 

3.65 ganger mer, er ikke det en del kalorier så vet ikke jeg.

 

Og de pannekakene er ikke latterlige. Det er ett godt alternativ til den ekkle maten du foreslår.

 

 

Jeg ser du er en mindre intelligent person!

 

For det første vil jeg si, at den maten jeg viser til slettes ikke er ekkel. (Grønnsaker, frukt, proteinrik mat, shakes).

 

Videre vil jeg si følgende: 1. Hvem spiser HAVREGRYN alene? Slik jeg vet det, er det vanlig å tilberede, slik at det blir havregrøt, og da har det en helt annet næringsinnhold. (Se nedenfor). 2. Hvorfor i huleste sammenligner du ett stk kyllingfillet og 100 gram havregryn? De veier jo ikke engang det samme!

 

Du kommer med ca. anslag. Her er de korrekte tallene:

 

100 gram kyllingfilet: Energi2, kilokalorier kcal 146

 

100 gram havregrøt: Energi2, kilokalorier kcal 42

 

 

Det var ikke bare den slags mat du viste til. Du sa mc donalds mat noen ganger i uken fordi det inneholdt mye kalorier. :!:

De veier ikke det samme nei, men ikke så langt i fra.

 

Og hvordan du klarer å lage havregrøt med bare 42kcal i vil jeg gjerne vite.

Lenke til kommentar

Nei nei. Du tar feil. Det stemmer at det er ca 350 kcal i havregryn pr 100 gram.

 

 

Jeg har IKKE feil. Se svar nedenfor, du er tydeligvis ikke så smart..

Det var ikke bare den slags mat du viste til. Du sa mc donalds mat noen ganger i uken fordi det inneholdt mye kalorier. laugh.gif

De veier ikke det samme nei, men ikke så langt i fra.

 

Og hvordan du klarer å lage havregrøt med bare 42kcal i vil jeg gjerne vite.

Til dere begge. Er dere BLINDE? Dere ser vel at jeg skriver havreGRØT, og ikke havreGRYN? Selvsagt er ulikt næringsinnhold i dem (LES DA FOR FAEN POSTEN JEG SKREV!!!!!!!!!!!!!!!!).

 

Hvem i huleste spiser rent havreGRYN? Vel, ingen jeg kjenner! Så hvorfor i huleste viser dere til kCal-innholdet i havreGRYN, og argumenterer for at det er større næringsinnhold i det enn kylling!?

 

---------------------

 

Det stemmer at det ikke kun var den slags mat jeg viste til du over her. Men som jeg har nevnt i hver eneste post jeg har skrevet her (og som jeg har skrevet enkommelig til deg), så har jeg skilt mellom SUNT og litt mer USUNT. Det USUNNE er mcdonalds og annet dritt, fordi det inneholder mye KALORIER.

 

Hvis den samme feilen kommer fra deg igjen, blir det siste gang jeg svarer her. Nå skal jeg gi deg noen tips til hva du skal gjøre:

 

1. les postene mine. 2. Sjekk på matportal.no (eller hvilke som helst slags næringstabeller)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Herregud da menneske. HALLO! Næringsinnhold er næringsinnhold! Havregrøten du vaser om er antagelig kokt på vann og 30(ca?) GRAM havregrøt. Du sammenligner helt feil.

100 GRAM kyllingfilet VS 100 GRAM havregryn = Havregryn inneholder mye mer kcal.

 

Uansett hvordan du vender og vrir på det, så har havergryn et slikt næringsinnhold. Koker du havregrøt med 30 gram havregryn og resten vann, får du da et næringsinnhold etter det. Du kan jo regne selv. Hvis du greier??

 

OG jo, det er MANGE som spiser havergryn med kun melk.

 

Uansett HVA du lager av havergryn, så har selve havergrynene samme næringsinnhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...