Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ladetrykk regulator volvo S70 (1997 mod) deffekt?


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har en 97 mod Volvo S70 med 2 liter turbo (lavtrykk).. Fikk chippet den for et par dager siden.. men merker ingen forskjell i det hele tatt.. 5900,- rett i dass tenkte jeg :)

Turboen på denne bilen lader kun 0.45bar originalt, og etter chip så har jeg hørt at den skal lade 0.9 til en bar.. Jeg har ladetrykks måler i bilen, og den viser fremdeles det samme som før.. ligger stabilt på 0.5 bar..

Kan det være noe feil på ladetrykks regulatoren? eller at slangen er kopplet feil på denne?

Det går jo 3 slanger inn på denne lille magnetventilen.. Slangene som går inn på denne har jo fargekoder, men det sier lite om hvor inn på regulatoren de skal stå..

Noen som kjenner til dette systemet?

 

Litt kjipt å betale nesten 6000,- for 50 hk ekstra, som ikke merkes i det helt tatt.. :( sukk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom turboen fortsatt lader med originalt rtykk kan du gå ut fra at solenoiden/magnetventil og wastegate er ok.

 

det du imidlertid bør gjøre er å ta en tur tilbake til chipmannen din og reklamere.

du vil merke forskjell på 160>200 eller 180>220hk selv om du ikke akkurat får noen ahaopplevelse med slik billigtrimming.

 

du bør jo ha en viss reklamasjonsrett..

 

finn ut om chippingen faktisk innebar å bytte chip og evt om man satte inn den trimmede chipen. (fort gjort å ta feil når begge ligger foran en på bordet)

Lenke til kommentar

takk for godt svar :)

Jeg fikk med den gamle chipen, men det sier jo ikke meg noe igrunn.. det eneste er at jeg kan se at den ikke er ny..

Jeg har fått sjekket at alle slanger o.l. er riktig plassert.. og der var alt riktig..

Prøvde å montere en slik "bleed" ventil, bare for å se om ladetrykket gikk opp da, og da ble det jammen fart i volvo`n gitt.. :) Åpnet bare så vidt det var på denne ventilen.. slik at jeg ladet ca 0.75 Bar..

MEN!! det er jo ikke slik det skal være, så jeg har kopplet den av igjen.. i påvente av den nye magnetventilen (ladetrykks regulatoren).. og blir det ikke bedre da, så får jeg kjøre de 20 mila tur retur ned til arendal, for å forlange at de sjekker om det er rett chipp de har montert.

Jeg har i tillegg til denne chipen montert større eksos, med sports katalysator.. og et åpent luftfilter, dvs konfilter.

Et par dager før jeg fikk bilen chipet byttet jeg også olje + filter, plugger, kabler, fordelerlokk, rotor mm.. slik at alt skulle være i topp stand..

 

Hvordan fungerer egentlig denne magnetventilen? enten åpen eller stengt regner jeg med? for det er vell ikke akkurat noen regulerings ventil, eller?

Bestilte en kraftigere og forbedret utgave fra IPD i USA :

http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=128,364,365&P_ID=4131&CAT_ID=365&V_ID=10274

Bestilte også bedre tenning (coil) http://www.ipdusa.com/Volvo-S70V70-1998-2000/Engine/Engine-Electrical/ipd-MSD-Ignition-Coil-Upgrade/p-128-364-365-3087/

Bestilte også ny membran og kraftigere fjær til den originale bypassventilen på turboen: http://www.ipdusa.com/product.asp?strParents=&CAT_ID=0&P_ID=5223&strPageHistory=search&numSearchStartRecord=1

Så får vi se hva dette vil hjelpe :)

Lenke til kommentar

jeg har hørt et sted at mennesker noen ganger gjør ting feil. kan hende at chippeduden din har brent en ny chip med ditt gamle program. (fra den gamle chipen din)

det virker iallefall sannsynlig ettersom du beskriver..

 

skal ikke begi meg inn på hvordan disse menneskene jobber, men dersom jeg hadde utstyret og programvare for slikt ville jeg nok lest av og lagret program i den gamle chippen (som sikkerhetskopi)før jeg "brant" den nye og loddet den på plass. i en slik prosess er det jo rom for å velge feil fil til den nye chippen ikkesant?

 

ta turen på ny du. som de fleste entrepriser behøver de IKKE misfornøyde kunder.

gudd løkk!

Lenke til kommentar

Da har jeg byttet til bedre tennings system fra MDS, byttet ladetrykks regulator for turboen, byttet pakning og fjær på overtrykksventil på turbo(fra IPD), og fremdeles det samme laddetrykket sukk.. så nå har jeg sendt en mail til Autopower i Arendal, så får vi se hva de svarer i morgen..

Ingen andre forslag på hva det kan være?

Endret av okasin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag har jeg testet litt..

Skrudde staget til wastegate inn noen turn (4 ganger) bare for å teste om den ladet mer da.. Men ladet overhode ikke noe mer da..

Skrudde dette tilbake slik det var.. for så montere bleedventil.. åpnet bare såvidt på denne ventilen, og bilen går som ei kule.. 0.8 bar med engang..

 

Hva kan vi konkludere da? er det wastegaten som er den store synderen her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag har jeg testet litt..

Skrudde staget til wastegate inn noen turn (4 ganger) bare for å teste om den ladet mer da.. Men ladet overhode ikke noe mer da..

Skrudde dette tilbake slik det var.. for så montere bleedventil.. åpnet bare såvidt på denne ventilen, og bilen går som ei kule.. 0.8 bar med engang..

 

Hva kan vi konkludere da? er det wastegaten som er den store synderen her?

 

jeg setter en knapp på elektronikken som styrer ladetrykket/wastegate! dvs chippen som styrer ventilen som styrer ladetrykket.

når du setter et T-stykke og en "bleedventil" mellom wastegate og "hvor nå den slangen går" så overstyrer du elektronikk som styrer ladetrykk og vips..... more power. (men penga for chiptrimming er nok bortkasta inntil du får hjelp av de folka som "trimmet" bilen din!)

 

antar at chipen i utgangspunktet ville gitt deg rundt 0,9bar dersom den hadde funket...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...