Gå til innhold

Oppgradere stasjonære, usiker på effektforbruk.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe nye deler for å oppgradere pc'en min. Jeg har bestemt meg for hva jeg skal kjøpe, men jeg vet ikke om jeg trenger en ny strømforsyning. Min gamle strømforsyning er en Chieftec 500 watt A135 Series.

Det nye oppsettet mitt er:

 

HK

 

CPU

 

Skjermkort

 

Minne

 

Jeg skal ha to av minnebrikkene, pluss at jeg har en dvd spiller(ikke brenner) og en 500 gb hardisk som den skal gi strøm til. Pluss et ASUS trådløst nettverksadapter og et logitech 2500 webcamera.

 

Vil det holde? Jeg prøvde å se litt selv, men skjønte ikke alt og tenkte at jeg burde spørre her før jeg eventuelt kjøper noe.

 

Mvh

Njål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg skal kjøpe nye deler for å oppgradere pc'en min. Jeg har bestemt meg for hva jeg skal kjøpe, men jeg vet ikke om jeg trenger en ny strømforsyning. Min gamle strømforsyning er en Chieftec 500 watt A135 Series.

Det nye oppsettet mitt er:

 

HK

 

CPU

 

Skjermkort

 

Minne

 

Jeg skal ha to av minnebrikkene, pluss at jeg har en dvd spiller(ikke brenner) og en 500 gb hardisk som den skal gi strøm til. Pluss et ASUS trådløst nettverksadapter og et logitech 2500 webcamera.

 

Vil det holde? Jeg prøvde å se litt selv, men skjønte ikke alt og tenkte at jeg burde spørre her før jeg eventuelt kjøper noe.

 

Mvh

Njål

 

Hei.

 

La inn dine spesifikasjoner i denne psu-kalkulatoren og fikk opp ca. 370 watt i forbruk.

 

Med andre ord skal nok din eksisterende psu rekke til oppsettet du planlegger.

 

Det skader dog ikke å anskaffe en noe kraftigere psu ...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg skal kjøpe nye deler for å oppgradere pc'en min. Jeg har bestemt meg for hva jeg skal kjøpe, men jeg vet ikke om jeg trenger en ny strømforsyning. Min gamle strømforsyning er en Chieftec 500 watt A135 Series.

Det nye oppsettet mitt er:

 

HK

 

CPU

 

Skjermkort

 

Minne

 

Jeg skal ha to av minnebrikkene, pluss at jeg har en dvd spiller(ikke brenner) og en 500 gb hardisk som den skal gi strøm til. Pluss et ASUS trådløst nettverksadapter og et logitech 2500 webcamera.

 

Vil det holde? Jeg prøvde å se litt selv, men skjønte ikke alt og tenkte at jeg burde spørre her før jeg eventuelt kjøper noe.

 

Mvh

Njål

 

Kjører phenom ii 955 og ati 5850 og en håndfull disker helt uten stabilitetsproblem på en corsair 550w. Eneste aberet er at viften kanskje vil bråke under load (men kjenner ikke psu'en din godt nok til å si noe sikkert)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg skal kjøpe nye deler for å oppgradere pc'en min. Jeg har bestemt meg for hva jeg skal kjøpe, men jeg vet ikke om jeg trenger en ny strømforsyning. Min gamle strømforsyning er en Chieftec 500 watt A135 Series.

Det nye oppsettet mitt er:

 

HK

 

CPU

 

Skjermkort

 

Minne

 

Jeg skal ha to av minnebrikkene, pluss at jeg har en dvd spiller(ikke brenner) og en 500 gb hardisk som den skal gi strøm til. Pluss et ASUS trådløst nettverksadapter og et logitech 2500 webcamera.

 

Vil det holde? Jeg prøvde å se litt selv, men skjønte ikke alt og tenkte at jeg burde spørre her før jeg eventuelt kjøper noe.

 

Mvh

Njål

 

Kjører phenom ii 955 og ati 5850 og en håndfull disker helt uten stabilitetsproblem på en corsair 550w. Eneste aberet er at viften kanskje vil bråke under load (men kjenner ikke psu'en din godt nok til å si noe sikkert)

 

Det er vel neppe særlige store langtids leveutsikter for strømforsyninger om de må levere tett opp til maks 24/7? Bare en tanke som streifer meg...

 

Min teori er at man tar sitt reelle forbruk og legger til minst et par hundre watt ved PSU- kjøp.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg skal kjøpe nye deler for å oppgradere pc'en min. Jeg har bestemt meg for hva jeg skal kjøpe, men jeg vet ikke om jeg trenger en ny strømforsyning. Min gamle strømforsyning er en Chieftec 500 watt A135 Series.

Det nye oppsettet mitt er:

 

HK

 

CPU

 

Skjermkort

 

Minne

 

Jeg skal ha to av minnebrikkene, pluss at jeg har en dvd spiller(ikke brenner) og en 500 gb hardisk som den skal gi strøm til. Pluss et ASUS trådløst nettverksadapter og et logitech 2500 webcamera.

 

Vil det holde? Jeg prøvde å se litt selv, men skjønte ikke alt og tenkte at jeg burde spørre her før jeg eventuelt kjøper noe.

 

Mvh

Njål

 

Kjører phenom ii 955 og ati 5850 og en håndfull disker helt uten stabilitetsproblem på en corsair 550w. Eneste aberet er at viften kanskje vil bråke under load (men kjenner ikke psu'en din godt nok til å si noe sikkert)

 

Det er vel neppe særlige store langtids leveutsikter for strømforsyninger om de må levere tett opp til maks 24/7? Bare en tanke som streifer meg...

 

Min teori er at man tar sitt reelle forbruk og legger til minst et par hundre watt ved PSU- kjøp.

 

Du mener at 370 av 500 er tett opp til maks? Med mindre man har planer om å spille døgnet rundt ser jeg heller ikke hvordan den skal trekke så mye 24/7. Det skader selvsagt ikke å ha en romsligere psu, men mange bruker nok unødvendig mye penger i så måte....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

1. PSU kalkulatorene er ikke helt til og stole på, ettersom de plusser på en del ekstra i forhold til hva som er reelt.

2. Til trådstarter: det er alltid noen som vil anbefale deg en million watts strømforsyning minst og 90 000GB med minne, anbefaler deg derfor og ta dette til etterrettning.

3. Det oppsettet vil nok gå fint på 500w, men skal du oppgradere noe videre nå må du nok regne med en ny strømforsyning, oppsettet ditt vil nok ikke bruke så mye mer enn rundt 350w under stress. Bare se her: http://www.legionhardware.com/articles_pages/ati_radeon_hd_5830,11.html

 

5830 system usage: 359w load.

Hardware:
- Intel Core i7 965 Extreme Edition (Overclocked @ 3.70GHz)
- x3 2GB G.Skill DDR3 PC3-12800 (CAS 9-9-9-24)
- Seagate 500GB 7200-RPM (Serial ATA300)
- Asus P6T Deluxe (Intel X58)
Software:
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64-bit)
- Nvidia Forceware 196.34
- ATI Catalyst 10.1
- ATI 8.703 RC2 Win7 Vista (Feb11)

 

Du skal vite også at hvor mye watt en PSU har, har ikke for mye og si, ettersom dette tallet ofte er upresist ovenfor hva som er reelt pga kvalitet og hvor mye PSUen er brukt. Med en Chieftec-PSU som er sånn ca. midt på treet vil det nok gå greit.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...