Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke lov til å parkere sykkel ute i borettslag


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her er casen:

 

Vi har barn som sykler mye ute om dagen, her i borettlaget er det satt opp en fellesrom som syklene skal stå sier de.

Saken er at de mener at ingen sykkler skal stå ute over natten, eller generelt i det hele tatt.

Problemet er at barna ikke selv greier å flytte sine sykkler inn i fellesrom da dette er låst, og det er langt inne i blokken (kronglete til).

Nå dreier det seg kun om 1 sykkel, og denne brukes også til skole.

Saken er at det er god plass der den plasseres og står pent uten sjenanse for andre. Bør jeg ta klagene seriøst? Jeg har tatt det opp med styret og de har ikke forståelse for hvorfor sykkler ikke kan settes inn.

Kan de kaste folk ut av borettslaget pga slike småting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tenkje meg at dei ikkje vil ha dei ståande ute for å unngå å tiltrekkje tjuvar. Du kan klage til borettslaget e.l. dersom fellesrommet er såpass dårleg plassert at det ikkje er praktisk brukbart.

 

Den spesifikke jussen på området kan eg dessverre ikkje noko om.

Lenke til kommentar

Regelen er at styret kan fastsette hvordan fellearealene skal brukes, så fremt annet ikke er fastsatt i lov eller vedtekter. Dette innebærer at styret kan pålegge sykkelparkering på spesifikke plasser, og forby det på andre.

 

Det er ikke nødvendig for styret å angi noen annen grunn for dette enn at de ønsker orden i gården.

 

Det hensiktsmessige i denne saken, er å forespørre styret om å etablere en sykkelparkering utenfor hvor du ønsker at denne sykkelen skal stå. Du kan også argumentere med at det er problematisk og tungvindt med den eksisterende ordningen. Hvis styret ikke godkjenner dette, kan generalforsamlingen - som styrets overordnede organ - bestemme noe annet. Dette fordrer da at du fremmer din sak på generalforsamlingen.

 

Når du skriver at du har fått klager på bakgrunn av at du ikke har etterlevd borettslagets regler om sykkelparkering, så har du rett i at det skal en del til for å bli kastet ut. Avgjørende er om misligholdet er vesentlig, noe som domstolene er siste instans til å avgjøre. Men siden saken ikke er på dette nivået, trenger man ikke å si noe mer om det i denne omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...