Gå til innhold

Skjermkortet tok en overdreven jesus!


Anbefalte innlegg

Forrige fredag boota PCen min mens jeg spilte et PC spill, jeg tenkte ikke mer over det, så jeg gikk opp å laga meg mat, da jeg kom ned igjen lukta jeg først "fersk" elektronikk, sånn som kjipe kinesiske leker gjerne lukter, godlukta med andre ord. Så hørte jeg at vifta på skjermkortet gikk overdrevent fort så jeg skyndtet meg bort for å slå den av.

 

Da jeg prøvde å starte den opp igjen skjedde det samme igjen, PCen starta normalt, men etter 5-10 sekunder gikk GPU-vifta amokk igjen.

 

skjermkortet jeg har i nå er som følger:

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=426720

Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, "TOXIC Edition", 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 780MHz, Full-Retail

 

Jeg har ikke nylig hatt noen oppgraderinger med PCen, ikke satt inn nytt hardware osv.

 

 

 

Jeg fant fram til en link her som antydet at jeg kanskje bare trengte å boote BIOSen, men jeg fant ikke de 3 jumperne jeg skulle omrokkere på, tror den het "CLRTC" på den linken. Uansett, jeg tok ut BIOS batteriet og satt det inn igjen etter en liten stund, da ville ikke dataen på i det hele tatt. Jeg tok ut batteriet igjen og startet den opp, da gikk den helt fint, men GPU-vifta gikk ikke i det hele tatt :(

Skal ikke si at jeg har lyst å gi opp, men jeg har ikke så mye peiling ettersom jeg aldri har problemer med dataen ellers, feilsøking har liksom ikke vært noe jeg har holdt på med før.

 

 

Er det noen som kan ha bare en liten idè om hva det kan være?

Har forresten også byttet skjermkort for å teste om det gamle virket (det jeg orginalt kjøpte til dataen), men ikke noe respons på vifta der heller.

 

 

 

Jeg har gjort meg opp noen mulige grunner:

GPUen får ikke strøm, men den kabelen som forsyner GPUen forsyner også harddiskene, som starter opp.

 

rett og slett "fried" skjermkort, men det andre virker jo heller ikke, det virket da jeg tok det ut av maskinen for 1 år siden.

 

kortslutning på chipsettet eller noe sånt.

 

 

GAAAAAAAAAAAH!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...