alfagt Skrevet 1. mai 2010 Skrevet 1. mai 2010 Jeg har lett itt etter informasjon om eventuelle forskjeller i understell (rent bortsett fra bakkeklaringen) på crossover/SUVer som er bygget over lesten av vanlige personbiler, uten å ha funnet så mye om dette. Jeg tenker på BMW X1 kontra 1- og 3-serie, Subaru Outback kontra Legacy og Audi Allroad kontra vanlig A4/A6 for å nevne noen. En ting er evnen til å ta seg bedre frem i dyp snø og dårlige kjerreveier, der er det som oftest bakkeklaringen som utgjør forskjellen, en helt annen sak er om understellet er dimensjonert for å tåle endel kjøring på mindre bra veier. I diverse tester av crossovere står det som oftest noe i nærheten av følgende: "Ta en vanlig stasjonsvogn, sett på støtte hjul, øk bakkeklaringen og sleng på noen beskyttelseslister av plast og aluminium her og der og du har en crossover". Hva som eventuelt gjøres med understell for å tåle røffere terreng har jeg ikke lest i noen tester og ikke i brosjyrer fra de forskjellige bilmerkene heller, bortsett fra Skoda hvor man kan velge en "Bad road" pakke på flere modeller. Har noen meninger og erfaringer om dette?
Raimop Skrevet 5. mai 2010 Skrevet 5. mai 2010 I utgangspunktet er vel de fleste biler med høyere bakkeklaring ment for "normale" veier med en og annen tur på det du kaller for kjerreveier. I og med at imaget er røffere for biler ala Outback og Allroad, og at de markedsføres som biler som tåler røffere bruk er det rimelig å anta at understell faktisk er bygd for å tåle litt ekstra belastning i forhold til standard modellene. I og med at disse bilene (spesielt suver) har høyere vekt enn sine normale søsken må nødvendigvis understellet også være dimensjonert for den økte vekta. Selv kjører jeg Ford Kuga som er basert på Focusplattformen. Har kjørt på dårlige grusveier og der merker du stor forskjell i forhold til '05 Focus som jeg tidligere eide. Spesielt på følelsen i rattet er det tydelig at Kuga er bygd for å tåle mer "juling" enn det Focusen var ment å tåle. Mvh Raimop
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå