Gå til innhold

Nokia N8 12 megapixler 720P, HDMI, AMOLED, symbian 3


Anbefalte innlegg

Nokon likar dottera, andre mora; slik er det vel med smarttelefonar også om ikkje bokstaveleg talt.

Etter å ha fulgt diskusjonar både i Norge og globalt om Nokia sin nye plattform og strategi er det nokre ting som slår meg:

 

Smak og behag er som baken; den er delt i to (minst). Det som er viktig å huske på er at dette dreiar seg om elektroniske duppedingsar som alle har ulike krav til og med ulike bruksområder. Det at Nokia no etter mange sin oppfatning "har gått til sengs med fienden" skal vi ta med stor ro. Dei som har N8 vil få fleire og gode oppdateringar som gjer telefonen endå betre enn i dag. Når det har gått eit år eller to så vil ikkje oppdateringsbehovet vere så veldig stort då teknologi og marked har presentert betre og meir tilpassa teknologi.

 

Så Nokiavener; godt mot og alt ordnar seg sjølv om Symbian er ei plattform som vert kutta ut til fordel for andre; slik er realitetane i markedet (diverre og lukkelegvis på same tid)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men flertallet går vel for datteren? Android er yngre enn gamle, nesten uforandret Symbian som har vært lenge ute.

 

At Nokia går til WP7 sier bare at Symbian holder på å synke. Hva skjer med et selskap når de får suksess med et produkt (eller flere)? De fortsetter å bruke det og det prioriteres.

 

Og har dere lagt merke til oppdateringsnyhetene? Er vel Android og iPhone som får toppnyhetene på oppdateringsfronten, mens Symbian får så vidt en nyhetspalte. Amobil har stort sett gitt minus på smartmobilene som har Symbian under panseret og med god grunn til det også.

 

"Det som er viktig å huske på er at dette dreiar seg om elektroniske duppedingsar som alle har ulike krav til og med ulike bruksområder".

Ja, dingsene har forskjellige bruksområder og det er her Symbian skuffer. Smartmobil skal kunne mer enn å ringe og sende sms. Ikke nok med det, det skal ikke være for avansert. Tok langt tid for meg å finne ut hvordan man skrudde av AGPS på min N97. På min Android ligger "av og på"-knappen rett under GPS menyen. Det er så mye innstillinger at det er unødvenig med så mye undermeny.

 

Mange vil også si "mobilen har alle funksjonene jeg trenger så jeg har ikke behov for andre ting". Vel, hadde ikke vært greit med å vite at den kan få gjort mer enn nødvendig? Dette er det vil kalle fremtidssikker planlegging og det er her iPhone og Android vinner overlegen over Symbian.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Så alle som sliter med å finne innstillingene har lav IQ? Er ikke bare jeg som har slitet med dette da disse innstillingene lå under programmer-mappen og ikke innstillinger-mappen. Hvorfor kan ikke alle relaterte innstillinger ligger under samme meny? Nå vet jeg ikke hvordan det er med Symbian^3, men regner med at det er lik N97 da jeg har fått bekreftelse på det før på dette emnet.

 

Og ja, smartphone skal være avansert, men jeg skrev for avansert. Jeg skrev bare at jeg ikke anbefaller N8 dersom man liker å utforske ting og mulighetene man får fra andre mobiler.

 

Jeg skjønte ikke helt hva og hvor Android feila som du refererer. Mer brukervennlighet på innstillingsmenyen = FAIL?

 

EDIT: Innlegget er ment til Lightpixels aka CreativeFantasy innlegg som ble slettet av moderator.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Veit ikke hvor avansert det er å skru av A-gps på en symbian enhet jeg, jeg finner det værtfall ikke vanskelig!

 

Kart->Innstillinger->Internett->Frakoblet. Tar ca 3 sekunder.

Det er der du tar så alvorlig feil. Dette skrur av kun internettinformasjonen nedlastingen og ikke lokaliseringen, noe som er meningen med A-GPS.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Symbian^3,

Nei nettopp, og da bør du kanskje være litt forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner?

 

Jeg har ingen problem med grensensnittet i Symbian^3 og finner de aller fleste innstillinger helt logisk og greit plassert.

 

Hvis du mener Symbian er kun problem og Android bare fryd og gammen, så ta deg en tur inn på HTC Desire - tråden og se hva folk sliter med av diverse problemer, det er ikke lite, for å si det slik ... ;)

 

Når det er sagt så kan det godt tenkes at min neste telefon blir en Android-telefon, men det er i så fall for å prøve noe annet, ikke fordi jeg er misfornøyd med min N8, - beste telefon jeg har hatt hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Symbian^3,

Nei nettopp, og da bør du kanskje være litt forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner?

 

Jeg har ingen problem med grensensnittet i Symbian^3 og finner de aller fleste innstillinger helt logisk og greit plassert.

 

Hvis du mener Symbian er kun problem og Android bare fryd og gammen, så ta deg en tur inn på HTC Desire - tråden og se hva folk sliter med av diverse problemer, det er ikke lite, for å si det slik ... ;)

 

Når det er sagt så kan det godt tenkes at min neste telefon blir en Android-telefon, men det er i så fall for å prøve noe annet, ikke fordi jeg er misfornøyd med min N8, - beste telefon jeg har hatt hittil.

Så Symbian 60v5 er så mye mer anderledes enn Symbian^3? Nei. Jeg kan derimot mene hva jeg synes om Symbian da softwaren ikke er mye forandret siden forrige generasjon. Hvorfor tror du at Amobil syns operativsystemet er en minus da de anmeldte N8?

 

Det jeg ser på Desire emnet er mer om anbefalling på hva man kan gjøre for å bedre mobilen og at de har minneproblemer pga mye nedlastninger. Desire vil jeg si har en feilvurdert hardwaretankegang da HTC undervurderte internminne kapasitet.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Hei

 

Hittil har jeg vært rimelig fornøyd med min Nokia n8 og trives godt med Symbian^3, men de siste dagene har telefonen oppført seg litt rart. Jeg får en gang i løpet av døgnet beskjed om at det har skjedd kritisk feil i innstallering ( når jeg egentlig ikke innstallerer noe )og alle widgetsne blir fjernet. Er meget irriterende å kunne fikse alt på nytt da. Uten om det skaper den ikke noen flere problemer.

Skjer det med flere?Og hva kan eventuelt løsningen være?

 

Takk påforhånd

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at Amobil syns operativsystemet er en minus da de anmeldte N8?

Kanskje fordi det er trendy? ;) Amobil må ha sin mening, som deg og meg, men det blir uansett subjektivt. Det er litt "in" å ta Nokia for tida, greit nok det, men ikke opphev det til noen almengyldig sannhet. iPhone selger aller best, derfor skrives det også aller mest om epleproduktene. Hvor "smart" er den mobilen egentlig, i alle fall smart nok til at enhver bestemor kan bruke den ... Grandiosa er også pizzaen som selger mest, - er den dermed det beste du kan spise?

 

Det jeg ser på Desire emnet er mer om anbefalling på hva man kan gjøre for å bedre mobilen og at de har minneproblemer pga mye nedlastninger.

Da må du kanskje lese litt nøyere, bare på de siste postene klages det over krasj av nettleser, problemer med synking (pop3 / IMAP-relatert), minnekort som slettes, - og så må man roote telefonen for å få neste Android-oppdatering, for å nevne noe. Gå bakover i tråden og du finner mye mer, noe er HTC-/ Sense-relatert, annet er så definitivt Android-relatert. Men også Android blir bedre etter hvert, får vi håpe ... :D

Lenke til kommentar

Hei

 

Hittil har jeg vært rimelig fornøyd med min Nokia n8 og trives godt med Symbian^3, men de siste dagene har telefonen oppført seg litt rart. Jeg får en gang i løpet av døgnet beskjed om at det har skjedd kritisk feil i innstallering ( når jeg egentlig ikke innstallerer noe )og alle widgetsne blir fjernet. Er meget irriterende å kunne fikse alt på nytt da. Uten om det skaper den ikke noen flere problemer.

Skjer det med flere?Og hva kan eventuelt løsningen være?

 

Takk påforhånd

Vel, som her kan jeg svare på selv om jeg ikke har prøvd Symbian^3.

 

Dette pleide å skje med min N95 og N97 etter en firmwareoppdatering. Jeg vet ikke om min metode er det beste metoden, men jeg pleide å ta en hardreset dersom det skjedde. Man kan jo selvsagt gå inn på innstallerte programmer lista og slette manuelt de programmene man ikke bruker eller forårsaker feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at Amobil syns operativsystemet er en minus da de anmeldte N8?

Kanskje fordi det er trendy? ;) Amobil må ha sin mening, som deg og meg, men det blir uansett subjektivt. Det er litt "in" å ta Nokia for tida, greit nok det, men ikke opphev det til noen almengyldig sannhet. iPhone selger aller best, derfor skrives det også aller mest om epleproduktene. Hvor "smart" er den mobilen egentlig, i alle fall smart nok til at enhver bestemor kan bruke den ... Grandiosa er også pizzaen som selger mest, - er den dermed det beste du kan spise?

 

Det jeg ser på Desire emnet er mer om anbefalling på hva man kan gjøre for å bedre mobilen og at de har minneproblemer pga mye nedlastninger.

Da må du kanskje lese litt nøyere, bare på de siste postene klages det over krasj av nettleser, problemer med synking (pop3 / IMAP-relatert), minnekort som slettes, - og så må man roote telefonen for å få neste Android-oppdatering, for å nevne noe. Gå bakover i tråden og du finner mye mer, noe er HTC-/ Sense-relatert, annet er så definitivt Android-relatert. Men også Android blir bedre etter hvert, får vi håpe ... :D

Grandiosa uttrykket virker ikke i mobilverdenen. Mange holder til det de liker best, det er sant, men i teknoverdenen er folk villig til å punge ut pengene til det beste dingsen ute i markedet da man betaler for den kun en gang. Grandiosa er billig og godt, og det duger.

 

iPhone selger ja, men dette er ikke derfor de for nyhetene, men at det faktisk er noe å skrive om. Har noen av dere N8 brukere eid en annen mobil som ikke er Symbiandrevende ? Er ikke så mange her som tenker jeg.

 

Desire problem... vel, ikke alle mobiler er perfekte? :p

Lenke til kommentar

Har noen av dere N8 brukere eid en annen mobil som ikke er Symbiandrevende ? Er ikke så mange her som tenker jeg.

Kan bare svare for meg selv, jeg har hatt Samsungs OS på touchmobilen S 8000 Jet og Windows mobile på HTC HD2. Synes i alle fall at N8 med Symbian^3 er mye bedre enn de to. Daglig får jeg forresten knatre på kompisens iPhone4 og en annen i min familie som har HTC Desire. Disse er nok mer fancy enn Symbian men jeg blir ærlig talt ikke så imponert at jeg faller i bakken.

 

Min N8 har andre fordeler, f.eks. det gode kameraet, xenon-blitsen, FM-senderen, den elegante Outlook-synkingen, det esklusive og solide helstøpte metall-chassiset, HDMI-utgangen, den gode batteritiden, - ting som for meg teller mer enn fargesprakende og fancy animasjoner. Så når Symbian nå får fikset nettleseren og gjort meny-overgangene litt mer smooth ved neste oppdatering, så blir jeg nok enda mer fornøyd. :cool:

 

Desire problem... vel, ikke alle mobiler er perfekte? :p

Jepp, der er vi enig! Og derfor kommer jeg kanskje til å prøve HTC Desire S som kommer ut på våren, omsider med et internminne som gjør at du kan installere apps uten at mobilen kveles ... :tease:

Lenke til kommentar

For å oppsumere og forsvare meg litt så har jeg aldri sagt at N8 er en dårlig mobil, har bare skrevet om selve Symbianoperativet er skuffende i forhold til andre operativsystem (mest fokusert mot Android, iOS (og Bada)). Jeg hadde vurdert å kjøpe N8 om den ikke hadde Symbian og det har jeg uttalt meg i N97 emnet også. Det var vanskelig for meg å vurdere og investere meg enda en Nokia mobil da N97 var en ødeleggende og skuffende opplevelse. Jeg betalte 5500kr for mobilen og alt det jeg fikk var masse bugs og en nesten ubrukelig mobil. Hadde også kollegaer som hadde andre touchbaserte Nokia mobiler som hadde samme problem som jeg hadde, mer eller mindre. Alt dette var s60v5 baserte.

 

Ting er sikkert rettet opp, men når anmeldere sier Symbian^3 ikke er så mye forandret er jeg skeptisk. Men det forandrer ikke at jeg synes innstillingmenyen er mer tungvindt enn de andre mobiloperativene.

Lenke til kommentar

GraBalder.. alle fordelene du lister opp med N8 er jo alle enige i, men alle de fordelene vil fortsatt være der med noe annet enn Symbian^3 som er utdatert uansett hvordan en vrir og vender på det..

 

min mor har N8 så jeg har trykket en del på den ved besøk, og den er jo ikke spes brukervennlig, når den samtidig er treg i bruk så er det bra å se at Nokia dumper Symbian før det er for sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GraBalder.. alle fordelene du lister opp med N8 er jo alle enige i, men alle de fordelene vil fortsatt være der med noe annet enn Symbian^3 som er utdatert uansett hvordan en vrir og vender på det..

 

min mor har N8 så jeg har trykket en del på den ved besøk, og den er jo ikke spes brukervennlig, når den samtidig er treg i bruk så er det bra å se at Nokia dumper Symbian før det er for sent.

 

Jeg synes Symbian^3 er helt supert å bruke, er forøvrig meget godt fornøyd med N8 min :thumbup:

 

Kan heller ikke si den er treg for min del, men regner med du vet att det ligger treghet i eks. skifte mellom startskjermer med mening? Det kan fjernes via instillinger for de som ikke ønsker å ha det.

Lenke til kommentar

Nå har det dessverre blitt veldig " inn " å disse Symbian. Sant at de slet med å tilpasse S60 i Touch mobilene, men med Symbian^3 har de gjort endel fremgang. Nå har jeg brukt alt fra iphone til android mobiler og Symbian^3 er ikke så ille som alle tror.

Først og fremst har den blitt ganske kjapp mellom menyene, bilde galleriet, musikkspilleren, kontanktene. Den er selvfølgelig ikke like kjapp som en iphone, men den er ikke akkurat sirup treg heller.

For det andre har musikk spilleren blitt mye bedre med Cover flow. For det tredje er hjemme skjermene med alle mulighet til å ha widgets ganske brukevennlig ( bedre iphones haugvis av hjemme skjermer med kun apps ). Mail applicationen har blitt drastisk bedre. Deres social app " social network " er en ganske grei applikasjon, selvom den fortsatt kan bli bedre. Muligheten til å tilknytte kontaktene med facebook og twitter er også et stort pluss. Ovi Store har også blitt mye bedre, med tilgang til ganske gode programmer og spill.

Multitouch gjør også brukeopplevelsen mye bedre. Dobbel tappingen er også fjernet. Touchen har blitt betydelig mye bedre.

Alt i alt fungerer ting ganske bra med Symbian^3. Nå sier jeg ikke at det er beste operativ systemet ute i markedet, det kan fortsatt forberedes, men det er ikke så ille som alle skal få det til å tro.

Lenke til kommentar

Det var vanskelig for meg å vurdere og investere meg enda en Nokia mobil da N97 var en ødeleggende og skuffende opplevelse. Jeg betalte 5500kr for mobilen og alt det jeg fikk var masse bugs og en nesten ubrukelig mobil.

Det skjønner jeg godt, men nå må du vel nesten snart godta at N8 ikke er som N97. Du ville neppe få samme negative brukeropplevelse med N8 som du hadde med N97. Også HTC og Sony Ericsson har hatt mislykka mobiler, HTC hadde spesielt elendige mobiler går du to - tre år tilbake. Men ingen bruker det som argument mot f.eks. HTC Desire i dag. Glem derfor N97, den er død og begravet!

 

 

GraBalder.. alle fordelene du lister opp med N8 er jo alle enige i, men alle de fordelene vil fortsatt være der med noe annet enn Symbian^3 som er utdatert uansett hvordan en vrir og vender på det..

Jo men N8 med alle disse fordelene som "alle" er enige i har altså Symbian, og de telefonene som har iOs eller Android har ikke N8 sine fordeler. Vi kan jo som brukere ikke bytte ut operativsystemet selv, så da må vi holde oss til N8 om det er N8 sine fortrinn vi vil ha.

 

Om Nokia om et år eller to leverer en mobiltelefon tilsvarende N8 med Windows Phone 7 kan jo tenkes, men inntil da er N8 med Symbian det vi har. Selv synes jeg som sagt Symbian fungerer helt greit, og vil derfor foreløpig ikke bytte til en iPhone eller Android-telefon med kjipt kamera, billig plast, elendig battertid, antenneproblem, m.m. ;)

Lenke til kommentar

La meg se. Ved slutten av N95 (s60v3) så begynte mobilen å få en del bugs. Deretter gikk jeg over til N97 (s60v5) der bugene fulgte etter og ble aldri fikset opp. Jeg har også nevnt at Symbian har blitt begrenset for meg som bruker. Hvordan skulle jeg da glemme selve Symbian? Etter å ha sett en del video ute, som f.eks denne, så ser jeg lite forandring. Widget ble introdusert på s60v5 og selv på S^3 er det begrenset til 4x1 widgeter om man skulle dele skjermen til 4x4 for plasseringer av widgeter. Menyen er stort sett det samme.

 

HTC slet før da de brukte Windows Mobile 6. Her var selvsagt Symbian et bedre valg, men nå er det snakk om nåtiden der Symbian^3 kjemper mot iOS, Android og Windows Mobile 7. Plutselig ser det ikke så godt ut for Symbian da de ikke har forbedret mye i løpet av 2 generasjoner (s60v3 og s60v5). Som Fenix og jeg prøver å si, Symbian er ikke like brukervennlig som de andre. (Skauhaug, har du funnet ut hvordan skrur av A-GPS enda?) Hvorfor tror dere at iPhone gjorde så bra? De satte standard på touchmobiler med sin brukervennlige operativsystem.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Jeg har problemer med apps som kobler seg til den nettleseren som følger med. Dette til tross for at jeg har gjort opera mobile til standardprogram som nettleser. Youtube-appen feks kobler seg til den elendige nettleseren. Noen som vet hvorfor det er slik?

 

En annen ting angående denne første oppdateringen. Her er det heller ingenting tilgjengelig. Har det noe med når telefonen ble kjøpt? Fikk min til jul. Eller har det noe med mobiloperatøren man har? Har Tele2.

Lenke til kommentar

Hei

 

Hittil har jeg vært rimelig fornøyd med min Nokia n8 og trives godt med Symbian^3, men de siste dagene har telefonen oppført seg litt rart. Jeg får en gang i løpet av døgnet beskjed om at det har skjedd kritisk feil i innstallering ( når jeg egentlig ikke innstallerer noe )og alle widgetsne blir fjernet. Er meget irriterende å kunne fikse alt på nytt da. Uten om det skaper den ikke noen flere problemer.

Skjer det med flere?Og hva kan eventuelt løsningen være?

 

Takk påforhånd

 

Jeg opplevde en periode at widgene mine bare forsvant helt ut av det blå. Men så forsvant problemet også ut av det blå... Opplever at widgene disse dager, ikke klarer å oppdatere seg når jeg går over til tilkoblet modus. Har opplevd så mye rart med mobben, så glemmer det like fort som det kommer lissom.

 

Syns den nye samsung galaxy s 2 virker lovende eg. Hadde den bare hatt cameraet til N8. Ingen som slår N8 på camera, men begynner å øke i antall mobber med tegra chip og 1080p opptak der ute nå. Men oppløsning er ikke alt. N8 slår de mobbene med 1080p opptak foreløpig ihvertfall. For å ikke snakke om god lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...