Gå til innhold

Noen her som har studert eiendomsmegling?


Dianah

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her inne jobber som eiendomsmeglere, eller har studert eiendomsmegling? Jeg har nemlig søkt meg inn på siviløkonomstudiet ved Handelshøyskolen BI til høsten, men jo mer jeg tenker på det, føler jeg at jeg har havnet på "feil" hylle.

 

Jeg jobber i dag som frilansjournalist (har gjort det siden jeg var 14), og er vant til å være i kontakt med mennesker, pitche idèer, tenke kreativt, formulere meg godt muntlig og skriftlig. Som frilanser får man som kjent oppdrag dersom man er aktiv på å selge inn ting selv, og jeg har vel følt at det er den delen av jobben jeg liker best. Videre har jeg studert psykologi, sosialantropologi og litt økonomi, for å nevne noe. Føler derfor at jeg har et greit utgangspunkt? Skjønner selvfølgelig at salg av eiendom blir noe helt annet, men hvor mange kan skilte med relevant kompetanse, før man er ferdig utdannet? Har også skrevet en del bolig- og interiørstoff, samt lest en del om eiendomsmarkedet, i forbindelse med eget leilighetskjøp.

 

For meg er det ikke aktuelt å studere noe annet sted enn Oslo fordi jeg eier leilighet her, alle oppdragsgiverne mine er i dette området, samt at kjæresten min har tre- fire år igjen på universitetet. Det jeg lurer på er hvordan jobbmulighetene er etter endt utdanning. Da må man, såvidt jeg forstår, jobbe som fullmektig i 2 år før man får tittelen eiendomsrådgiver? Innebærer det at man må tilby redusert timespris, får man lite attraktive oppdrag, og er det vanskelig å komme seg inn i "gode" byråer?

 

Videre lurer jeg på om noen vet noe om gjennomsnittslønna for eiendomsmeglere. Jeg har sjekket litt rundt, og har inntrykk av at det varierer veldig. Men selv om markedet går treigt skal det vel mye til for å tjene meget dårlig? Tidligere kunne man jo være eiendomsmegler om man var siviløkonom eller advokat, men jeg har skjønt det slik at denne myndigheten er borte nå? At disse gruppene må søke spesifikt om å få denne tittelen, og at dette kun gjelder de som begynte med salg av eiendom før denne regelen trådde i kraft? I så fall er det jo umulig å drive med dette som siviløkonom.

 

Ellers er jeg veldig interessert i å høre hvordan hverdagen som eiendomsmegler. Jeg har inntrykk av at man må regne med mye kvelds- og helgearbeid, men det har jeg personlig ingen problemer med.

Edit: Har søkt sivøk i år.

 

Håper noen kan svare meg.

Endret av Dianah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke gi deg så mye hjelp men kanskje litt (?)

 

Jeg har også tenkt på eiendomsmegler tidligere.

Du kan forvente en del kvelds/helgearbeid.

Du kan ikke forvente langt over 500 000 kr i lønn, da skal du i alle fall vært langt over normalen god i jobben.

Du kan forvente deg en god del arbeid.

Snittlønna i 2009 med alle bonuser osv var 450-550 000 kr.

Det kan være at 2009 var et godt år for meglere mtp boligprisøkningene.

 

Forsåvidt irriterende at man som sivøk ikke lengre kan gjøre dette da jeg ikke har lyst på ny bachelor.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...