Gå til innhold

Spille inn musikk hjemme, hva trenger jeg?


kallepetrus

Anbefalte innlegg

Det blir det lydkortet ertestuing viser til :) også skal jeg legge ut det jeg har tenkt på av mikker sanrt, så kan dere si hva der emener :) men hvis jeg kobler inn keyboardet i midi, får jeg da spillt inn piano og? for jeg vil bruke det som keyboard og sånn midi som jeg kan bruke i FL Sudio så jeg får opp tinene ogsånt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

denne: http://www.soundshop.no/product_info.php?cPath=211_278&products_id=2898

 

Er genial. - du tar opp musikk/lyder på denne, så kan du eventuelt flytte dem over til PC'en for og mikse å trikse der med et godt bearbeidings program (anbefaler Adobe Audition).

 

Du kan også bruke denne "mikseren" som en kontrollflate, og ta lyd opp direkte i f.eks. cubase (anbfaler da Cubase 5 ). - Helt genial mikser til hjemmestudioet på 6 kanaler.

Lenke til kommentar

Lydkort

http://4sound.no/ite...d=&artno=179790

 

Mikrofonstativ

http://4sound.no/ite...11&artno=213781 x2

 

Mic-kabler

http://4sound.no/ite...81&artno=213802 x2

 

Midi

http://4sound.no/ite...986&artno=87908

 

Headset

http://4sound.no/ite...23&artno=194518

 

Mikrofoner

http://gitarhuset.no...e.aspx?PID=2058

 

ka dokk tru? hadde ikke gjort noe hvis noen visste om noen billigere mic-stativ eller har andre økonomiske forslag :)

Lenke til kommentar

Jeg ville si et TC Electronic lydkort. De har passe mange utganger. Ble selv anbefalt Echo Mia Midi, men det er for slappe saker i lengden.

 

Jeg ville si følgende:

 

1. Du må ha en pc/mac med minst 1 gigaram minne. Minnet er viktig for å kunne drive musikkprogrammer. (gjelder alle) Lydene du lagrer krever sitt minne, de produseres i "storformat". Dette kan konverteres når du lagrer filen. For best kvalitet lønner det seg å bruke tid og lagre på den saktegående måten. Du kan eventuelt utvide minnet (best er å ha minimum 3-4 gigaram minne) ved å sette inn en ekstra minnebrikke. Disse kan være rimelige.

 

2. Koble til eksternt lydkort og konfigurer dette. Husk å deaktivere det lydkortet som er i maskinen fra før (kontrollpanel - enhetsbehandling). Hvis ikke vil det ikke virke.

 

3. Koble til synth/ midikeyboard via en av inngangene, bruk jack/jack kabel. Disse får du fra 20 cm til 20 meter.. osv

 

4. Koble til gitar på en annen inngang. Husk at inngangene normalt sett har hver sin volumknapp som du kan justere i forhold til ønsket lydsignalstyrke inn. Det er også pads som eventuelt gir "phantommating" - dette brukes f.eks til mic.

 

5. Koble til en mic (viktig å skru AV alt som har med mic`en å gjøre når du skal kjøre opptak på de andre, såfremt disse lydene går ut i rommet, ellers vil du få en salig feedback)

Du kan bruke en vanlig mic som f.eks dynamisk shure58, men aller best er en kardioidemic. Disse fanger opp lydene saklig mye bedre, brukes av proffer. Se f.eks her: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=320_349&products_id=2945

Du har dynamisk eller kondensatormic. Sistnevnte er mest benyttet for spesifikke lyddekningsområder. De fanger opp lyden annerlerledes. Det kan være lurt å kjøpe seg et popfilter å ha foran mic`en, dette fjerner skarpe s`er, spytt og andre blåselyder til en viss grad.

 

 

Vil du bare ta opp en lyd om gangen plugger du bare inn EN inngang om gangen. Dette kan være lettest til å begynne med, og hvis du er alene.

 

STARTE OPPTAK:

 

1. Åpne kontrollpanelet for lydkortet

2. Åpne musikkprogrammet

3. Sjekk lydvolum på inngangene, sjekk det samme i musikkprogrammet

4. Finn riktig inngangsport på lydkortet i forhold til innstillingen i musikkprogrammet (du kan velge inngangsport 1,2 osv.)

5. Sett på record og spill!

 

Når sporet så er inne på musikkprogrammet, tegnes det en lydfil.

Denne kan du nå mikse, legge på effekter osv i musikkprogrammet ditt.

Du kan altså justere volum, mute lyden, fade lyden, legge til klang osv. i musikkprogrammet.

Det opptaket du gjør er best rått, så kan du endre lyden som du vil etterpå.

Det å kjøre en lyd via en enhet som ferdigmikser den brukes mest av erfarne og ved opptredener. Jeg har en focusrite twintrak pro selv, men den er best å bruke som slutt-trinn.

 

Når du har mikset sporet ditt kan du plugge inn hodetelefoner og høre på det du har gjort.

Når du har på deg hodetelefonene og hører sporet, kan du spille inn med et nytt instrument samtidig som du hører på det du har gjort slik at det passer sammen.

 

Når du har de sporene du ønsker kan du kvantifisere dem, slik at de passer enda bedre sammen rytmisk. Det er mulig å bruke metronom i alle programmer, men dette passer ikke alltid.

Metronom er fint når du skal spille inn noe taktfast og rytmisk.

Du behøver ikke kvantifisere sporene om de er korrekt innspilte.

 

Du kan nå evt. legge på trommer via en trommemaskin, plugins som du programmerer direkte inn i musikkprogrammet ditt, eller spille inn trommer realtime (krever trommemic`er) og justere tam`ene og cymbalslagene i musikkprogrammet etterpå.

Et greit nybegynner trommeprogram koster tusenlappen, f.eks EZ Drummer. De har flere varianter, alt fra metal /drumkit from hell DFH og til vintage/jazzsett.

 

Når du lagrer ferdig produsert materiale er det lurt å lagre den størst mulig i størrelse for å få best lydkvalitet.

Ok å lagre i Mp3/ Mp4, kommer an på musikkprogrammet du bruker.

I mitt program (Nuendo - storebroren til Cubase) må jeg merke alle sporene før de lagres.

Dette må du lese deg til i ditt program.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

"Proffene" bruker både dynamiske mikrofoner og kondensatormikrofoner.

 

Hvis man skal forenkle det veldig kan man si at dynamiske mikrofoner burde brukes på høye og skarpere lydkilder som f.eks en gitarforsterker eller forskjellige trommer, og dynamiske på akustiske instrumenter og vokal (som sagt veldig forenklet, og det er selvfølgelig mange som gjør omvendt, eller bruker forskjellige mikrofoner på samme lydkilde). Dynamiske mikrofoner har en klar fordel i at de ikke plukker opp lyd fra rommet så lett, så de er ofte (men langt fra alltid) mer egnet til bruk i rom der man ikke har noen form for akustisk behandling, til gjengjeld krever ofte en god dynamisk mikrofon en kraftigere pre-amp. Kondensatorer oppfører seg motsatt, og plukker opp det meste av lyd som er i rommet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ville si et TC Electronic lydkort. De har passe mange utganger. Ble selv anbefalt Echo Mia Midi, men det er for slappe saker i lengden.

 

Jeg ville si følgende:

 

1. Du må ha en pc/mac med minst 1 gigaram minne. Minnet er viktig for å kunne drive musikkprogrammer. (gjelder alle) Lydene du lagrer krever sitt minne, de produseres i "storformat". Dette kan konverteres når du lagrer filen. For best kvalitet lønner det seg å bruke tid og lagre på den saktegående måten. Du kan eventuelt utvide minnet (best er å ha minimum 3-4 gigaram minne) ved å sette inn en ekstra minnebrikke. Disse kan være rimelige.

 

2. Koble til eksternt lydkort og konfigurer dette. Husk å deaktivere det lydkortet som er i maskinen fra før (kontrollpanel - enhetsbehandling). Hvis ikke vil det ikke virke.

 

3. Koble til synth/ midikeyboard via en av inngangene, bruk jack/jack kabel. Disse får du fra 20 cm til 20 meter.. osv

 

4. Koble til gitar på en annen inngang. Husk at inngangene normalt sett har hver sin volumknapp som du kan justere i forhold til ønsket lydsignalstyrke inn. Det er også pads som eventuelt gir "phantommating" - dette brukes f.eks til mic.

 

5. Koble til en mic (viktig å skru AV alt som har med mic`en å gjøre når du skal kjøre opptak på de andre, såfremt disse lydene går ut i rommet, ellers vil du få en salig feedback)

Du kan bruke en vanlig mic som f.eks dynamisk shure58, men aller best er en kardioidemic. Disse fanger opp lydene saklig mye bedre, brukes av proffer. Se f.eks her: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=320_349&products_id=2945

Du har dynamisk eller kondensatormic. Sistnevnte er mest benyttet for spesifikke lyddekningsområder. De fanger opp lyden annerlerledes. Det kan være lurt å kjøpe seg et popfilter å ha foran mic`en, dette fjerner skarpe s`er, spytt og andre blåselyder til en viss grad.

 

 

Vil du bare ta opp en lyd om gangen plugger du bare inn EN inngang om gangen. Dette kan være lettest til å begynne med, og hvis du er alene.

 

STARTE OPPTAK:

 

1. Åpne kontrollpanelet for lydkortet

2. Åpne musikkprogrammet

3. Sjekk lydvolum på inngangene, sjekk det samme i musikkprogrammet

4. Finn riktig inngangsport på lydkortet i forhold til innstillingen i musikkprogrammet (du kan velge inngangsport 1,2 osv.)

5. Sett på record og spill!

 

Når sporet så er inne på musikkprogrammet, tegnes det en lydfil.

Denne kan du nå mikse, legge på effekter osv i musikkprogrammet ditt.

Du kan altså justere volum, mute lyden, fade lyden, legge til klang osv. i musikkprogrammet.

Det opptaket du gjør er best rått, så kan du endre lyden som du vil etterpå.

Det å kjøre en lyd via en enhet som ferdigmikser den brukes mest av erfarne og ved opptredener. Jeg har en focusrite twintrak pro selv, men den er best å bruke som slutt-trinn.

 

Når du har mikset sporet ditt kan du plugge inn hodetelefoner og høre på det du har gjort.

Når du har på deg hodetelefonene og hører sporet, kan du spille inn med et nytt instrument samtidig som du hører på det du har gjort slik at det passer sammen.

 

Når du har de sporene du ønsker kan du kvantifisere dem, slik at de passer enda bedre sammen rytmisk. Det er mulig å bruke metronom i alle programmer, men dette passer ikke alltid.

Metronom er fint når du skal spille inn noe taktfast og rytmisk.

Du behøver ikke kvantifisere sporene om de er korrekt innspilte.

 

Du kan nå evt. legge på trommer via en trommemaskin, plugins som du programmerer direkte inn i musikkprogrammet ditt, eller spille inn trommer realtime (krever trommemic`er) og justere tam`ene og cymbalslagene i musikkprogrammet etterpå.

Et greit nybegynner trommeprogram koster tusenlappen, f.eks EZ Drummer. De har flere varianter, alt fra metal /drumkit from hell DFH og til vintage/jazzsett.

 

Når du lagrer ferdig produsert materiale er det lurt å lagre den størst mulig i størrelse for å få best lydkvalitet.

Ok å lagre i Mp3/ Mp4, kommer an på musikkprogrammet du bruker.

I mitt program (Nuendo - storebroren til Cubase) må jeg merke alle sporene før de lagres.

Dette må du lese deg til i ditt program.

 

Lykke til!

 

Hei!

 

Tenkte bare å legge til litt ekstra info som er viktig i forhold til dette som er tatt opp i posten ovenfor:)

 

1. Du burde MINST ha 2 giga ram (helst 3, eller mer), spesielt hvis du kjører vista. Nå er det også sånn at hvis skjermkortet også "stjeler" mye av minnet, noe som igjen gjør at ved musikkproduksjon kan det lønne seg og ikke ha mer en 512mb skjermkort, med mindre du kjører Windows 7 og har mer en 3 gig ram. 1.1 Lydene leses fra harddisk, derfor er det viktig at systemdisk og audiorecording disk er to forskjellige disker. Det vil si du bør(må) ha en egen disk hvor du lagrer lydfilene dine.

 

4. Phantommating/48v brukes kun (for det meste) på kondensator mikrofoner. Hvis du bruker dette på f.eks en Ribbon mikrofon, kan det ødelegge enheten. Det kan derfor være viktig og forsikre seg om at enheten trenger 48v/phantommating. Det kan også forekomme "ulyder" eller endringer i lyden hvis du bruker det på dynamiske mikrofoner.

 

Hvorfor skal han bare justere tammer og cymbalslag? Det som ofte er det mest utfordrendes med trommeinnspilling er basstromme og skarp.

 

Hvis man kun lagrer i høyere format enn det man spiller inn i, gir dette liten hensikt. spill inn i 48khz og 24 bit, da dette er det vanligste å levere til mastering.(når man har kommer så langt...) Vanlig CD format er 44khz og 16bit.

 

Ellers er det bare å prøve seg fram på mikrofonplassering, noe som er VELDIG viktig. Se videor på youtube, hvordan andre har gjort det før med et godt resultat.

 

Lykke til med nytt Studio!

 

-DJ

Endret av boneraw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...