Gå til innhold

Hvordan fungerer et bil leketøy med evne til å akselrere?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var på besøk hos en kompis som har unge, så kom jeg over et interessant leketøy. Det var en brøyteplog av et slag, på størrelse med 3-4 dvd-cover. Framhjulene fungerte på den måten at de var tunge å dra i gang, men når bilen først begynte å "trille" så fortsatte den en stund.

 

Som den nysgjerrigper'n jeg er så lurte jeg selvfølgelig på hvordan det hele fungerte.

 

Var litt vanskelig å forklare greia, men om det er noen som ikke forstår så skal jeg prøve å forklare etter beste evne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Var på besøk hos en kompis som har unge, så kom jeg over et interessant leketøy. Det var en brøyteplog av et slag, på størrelse med 3-4 dvd-cover. Framhjulene fungerte på den måten at de var tunge å dra i gang, men når bilen først begynte å "trille" så fortsatte den en stund.

 

Som den nysgjerrigper'n jeg er så lurte jeg selvfølgelig på hvordan det hele fungerte.

 

Var litt vanskelig å forklare greia, men om det er noen som ikke forstår så skal jeg prøve å forklare etter beste evne.

Dette er en egenskap ved et svinghjul. Altså, hvis du får mye masse langt bort fra rotasjonsaksen påføres hjulene mye moment.

Wikipedia

Lenke til kommentar

Thank you, var litt redd for at jeg ikke hadde klart å forklare det godt nok. Det som er ironisk er at innerst inne visste jeg sikkert dette med bruk av masse, men trodde det var noe annet fancy.

Kan være og det, at det er noe litt mer fancy. Ved å bruke tannhjul, kan du få svinghjulet til å gå fortere enn hjulene på bilen, og dermed vil du lagre mer energi. Fikk nesten lyst til å finne noe å ødelegge nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...