Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til valg av firetakter sykkel (125cc) Yamaha eller Honda, R eller Varadero?

kscrub

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

Har noen generelle spørsmål, håper spørsmålene jeg stiller og svarene jeg får kan være til hjelp for andre som har lignende spørsmål i framtiden! :)

Nå har det seg slik at jeg starter på lett-mc lappen om 2 uker, er noe jeg virkelig gleder meg til, men GUD så vanskelig det er å finne sykkel! Helt fram til nå har jeg vært knall bestemt på å anskaffe meg en Racing sykkel, ikke bare ser de utrolig fete ut, men jeg har lest og hørt av både venner og andre at kjørefølelsen/opplevelsen man har på en Racing sykkel, er den beste.

Siden jeg ikke har så god peiling på vedlikehold, og ikke vil bruke mer enn nødvendig med penger på det, derfor har jeg bestemt meg for at det skal bli en 4 takter.

Har lest rundt på andre forumer og poster hvor noen har spurt hva som er best av 2taktere og 4 taktere, ofte leder dette opp til en evig diskusjon mellom folk som støtter fire taktere og 2 taktere. Jeg "vet" allerede at 4 takterne er homse sykler siden de ikke eier like mye motorkraft som en NSR, så spar meg :)

Toppfart bryr jeg meg VIRKELIG ingenting om, de fleste R-syklene i 125 klassen kan alle kjøre i 110-120+, og det er langt mer enn jeg trenger, akselerasjon er derimot er noe jeg ser på som en av de viktigste tingene når jeg skal ha meg sykkel. Jeg vet selvsagt at 2taktere som aprilia rs har mer å by på, men dette har jeg på forhånd bestemt meg for.

Sett på forskjellige R-sykler og med mindre dere andre har noen virkelig lovende/rimelige sykler å vise meg blir det enten Yamaha YZF-R125 eller Honda CBR 125. hittil har jeg fått et inntrykk av at det begge er skikkelige ålreite sykler, god driftsikkerhet, bruker lite bensin per mil, de er begge komfortable for litt lengre kjøreturer, CBR'en er litt liten og spinkel med små dekk, og YZF'en har et dårlig og hardt passasjer sete men gir en skikkelig god kjørefølese og drar bra på veien.

Er det noe mer å tilføye? hvilke av disse to syklene akselerer best? 0-80 er kanskje det viktigste, å kunne gasse litt på der ifra og gjøre kjappe forbikjøringer på motorvei hadde også vært flott!

Jeg kan IKKE legge skjul på at både Mine foreldre(og jeg) er redd for at det skulle skje en ulykke.

Kolliderer man først med et kjøretøy på en sykkel, kreves det en god del flaks uansett kjøreutstyr for å komme uskadet ut av det. CBR'en er ganske mye mindre enn andre R-sykler, og lurer på om denne er mer ustabil f.eks på Motorvei/høy fart med sidevind, og generelt ellers.

Står Racing sykler i større fare for å kollidere enn andre sykler? En ting jeg har tenkt en smule over er at på en sitte sykkel har man bedre oversikt enn en liggesykkel. Er dette riktig? Er det mer vanskelig å se seg rundt, er det like lett å holde blikket og hodet i normal stilling for å kunne se lengre framover, istedenfor å glane ned på asfalten eller bakdekkene på bilen foran deg. Hva med skilt som henger over hodet på deg, er dette noe man må holde utkikk etter hele tiden, eller faller det naturlig inn i synsvinkelen din mens du kjører på en R sykkel? = Får man et like bra bilde og innblikk i hva som skjer rundt deg, i trafikken på en liggesykkel som på en Custom eller crosser?

Har sett litt på en Varadero, Design messig og pris messig er den ikke like fristende som de to andre, men det ser absolutt ut som en god sykkel med knall motor og aks, ser ut som man sitter mer oppreist enn på en liggesykkel også, er dette et pluss iforhold til sikkerthet som jeg spurte om tidligere i tråden?

Dette kan nok oppfattes som rotete for noen, alt i alt er det en ganske lang tekst med flere spørsmål, spurt av meg, en litt forvirret 16 åring som er usikker på hvilke sykkel han skal :)

Takker for oppmerksomheten og all hjelp!

Linker til de 3 syklene nevnt i tråden:

Honda XL125V Varadero:

Honda CBR125R

Yamaha YZF-R125

Endret av kscrub
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt valg hadde nok falt på Yzf foran CBR. Yzf ser bedre ut, går fortere og har bedre aks enn CBR.

Varadero har den beste sittestillingen, og du får med deg mye mer av det som skjer på veien enn med de to andre.

Selv hadde jeg gått for Yzf fremfor Varadero. Mest på grunn av at Yzf går fortere, ser bedre ut og har bedre aks enn Varadero. Men dette er jo smak og behag. (Skal selv kjøpe en Yzf)

Skrevet

Hadde helt klart valgt YZF'en. Lett og trimme, i tillegg til at den har litt mer power enn CBR'en. Det er også bredere dekk på YZF'en som gir en bedre nedleggingsvinkel/mulighet og gjør den generelt mer stabil enn CBR.

Jeg er selv av den oppfatning av at folk på R-sykler kræsjer mer enn folk på oppreiste sykler som f.eks. Enduro/touring. Har selv kjørt enduro sykkel/SM sykkel i 2 år uten å være i bakken, har 4 kamerater som kjører R-sykkel i 125 utgave, hvorpå alle har hvert i bakken. Det avhenger selvfølgelig litt av kjøreferdigheter og hvordan man kjører. Men jeg kan ikke si at disse kjører stygt eller har dårlige kjøreferdigheter. Kanskje det bare er uhelidig, eller kanskje det bare er fordi de kjører r-sykkel, hvem vet?.

Hvis du skal ha deg en by-cruiser er oppreist sykkel absolutt å anbefale. Yamaha har faktisk en rimelig SM 4 takter med 15 hk som passer bra til det. WR125R heter den. Sjekk den ut.

Lykke til :D

Skrevet

Hadde helt klart valgt YZF'en. Lett og trimme, i tillegg til at den har litt mer power enn CBR'en. Det er også bredere dekk på YZF'en som gir en bedre nedleggingsvinkel/mulighet og gjør den generelt mer stabil enn CBR.

Enig i alt utenom at YZF er lett å trimme. Det er en 4-takter.. Du får ikke mer ut av den en kanskje maks 5-10 km/t i toppfart vil jeg tro(ikke sikker på tallene, men i hvertfall ikke mye), og med tanke på hvor mye du må bruke for å få til dette, er ikke det verdt det.

YZF'en har en toppfart på litt over 130, og det synes i hvertfall jeg er nok på norske veier, hvor fartsgrensen er maks 100...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...