Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal jeg kjøpe oppussingsprosjekt


Skal, skal ikke?  

6 stemmer

  1. 1. Ville du gått for muligheten?



Anbefalte innlegg

Forholdene er slik:

Dette er i en middels stor by, med høyskole hvor jeg selv går.

For et år siden kjøpte jeg en leilighet i en bygård.

Beliggenheten er god, med et "steinkast" til alt byen kan by på, og en kort rusletur til skoler, ca. 10 min. Jeg har ingen utsikt fra egen leilighet.

 

Ut ifra denne bygården, strekker det seg et bygg inn i bakgården. Dette bygget er på 2 etasjer + loft.

 

Jeg har nå fått vite at 2 etasje og loftet kanskje skal selges, og lurer på om jeg selv skal kjøpe dette.

 

Ulempen er jo at det ikke er beboelig der slik det står nå, og mye arbeid må gjøres, men jeg ser et stort potensiale. Lokalet er på ca. 100 kvadrat totalt med parkering i bakgård.

 

Det som eventuelt må gjøres ved en renovering er bygging av karnapper/takløft på loftet, nye overflater/behandle gamle, reparering/bytting av vinduer, nytt kjøkken, nytt bad og nytt elektrisk anlegg.

Altså en "Complete makeover" eller "Rive ned til skallet og fikse driten."

 

Karnapper/takløft må til for å kunne gi skikkelige vinduer og romfølelse i toppetasjen.

 

Jeg er ikke håndverker selv, men er ganske praktisk av meg. Så kjenner jeg jo selvfølgelig mine begrensninger og vet når profesjonelle må ta over.

 

Det som jeg ikke liker selv er at dette prosjektet i stor grad vil bli lånefinansiert, selve kjøpet i liten grad. :hmm:

 

Har enda ikke sett inne i lokalene, og vet ikke hvor ille det står til, kan jo derfor ikke ta noen avgjørelse enda.

 

Muligens åpner ikke muligheten til å kjøpe i det hele tatt, da noen har opsjon på kjøp en liten stund til. Skal få sett inne der før den har gått ut. For å kunne ha tatt en avgjørelse til da.

 

Utsikten fra eventuelt ferdig prosjekt blir kjempefin :love: Nesten litt redd for at jeg lar følelser bekjempe fornuften.

 

Leiligheten vil ikke bli solgt etter oppussing, men bli leid ut, det vil kunne betjene lånet prosjektet koster, med en høy nedbetaling, selvom renta blir tredoblet.

 

Finansiering regner jeg med at jeg vil få i orden selv om jeg er student, ikke spør hvordan, men er ikke kriminell :cool:

 

Beklager rotet i innlegget, men det er slik jeg sitter og tenker på prosjektet nå. Jeg har ikke engang lagd noe kostnadsoverslag opplegget.

Hvis det blir noe av, skal jeg prøve å lage en arbeidslogg her.

 

Siden jeg egentlig ikke aner hva jeg skal tenke igjennom, vil jeg gjerne ha så mye spørsmål og råd som mulig :blush:

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidsperioden som jeg kan operer med er egentlig ganske fleksibel helt til jeg skal gjøre fullføringarbeidet med håndverkere, da dette vil utgjøre en så stor kostnad at jeg må få leid ut rimelig snart etterpå.

 

Vet ikke hvor mye som må gjøres enda, men ikke sikker på om jeg kan klare å regne ut tidsforbruk selvom jeg vet det. Jeg har aldri tatt og tenkt over hvor lang tid jeg har brukt på ting tidligere. :hmm:

 

Når det kommer til kostnader må jeg nok sette meg ned med en liste over hva jeg ser må gjøres og hva jeg tror må gjøres. Så er det vel å starte på med litt innhenting av priser på forskjellige varer og tjenester.

 

Til slutt kommer jeg nok til å tigge en onkel av meg som er litt mer profesjonell innen bygningsbransjen, om å se på "Prosjektplanen".

 

Takk for rådet forresten :):blush:

Endret av Eirikii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...