Gå til innhold

xbox, pc, riksTV på samme skjerm, problemer med å få til lyd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Beklager dårlig emnetittel, fantasien sviktet meg :p

Jeg har en 42" toshiba tv, som jeg bruker til å se på TV via rikstv, til å spille xbox360, og til å se film fra PCen.

Alt som har med bilde å gjøre fungerer.

Tingen er at lyden fra de integrerte høytallerne i en flatskjerm gjerne ikke er så forferdelig bra.

Derfor vil jeg gjerne ordne til en løsning som gjør at jeg kan få lyd fra xboxen, riksTV boksen og pcen på noen andre høytallere som jeg har liggende. Vanlige stereohøytallere (en svart, en rød ledning :p).

Hvordan ville dere gått frem for å få laget til noe slik? Jeg har ikke så grusomt mye erfaring med oppkobling av slikt, som dere sikkert forstår.

Må jeg til med en forsterker med tilstrekkelig med innganger, bør jeg gi opp å bruke de to høytallerne jeg har liggende å gå rett på et hjemmekinoanlegg med tilstrekkelig med innganger..?

All hjelp blir satt stor pris på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ville kjøpt en forsterker med 2-3 HDMI inn ja. PC-bildet tror jeg jeg ville koblet direkte i TVen og koblet lyden fra PCen via forsterkeren.

Hvor mye penger du vil bruke er jo opp til deg, sier ikke så mye hvilke høyttalere du har, men noe slikt som dette ville hjelpe:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10103&mfr=&filter=PRICE.1000-2500.

evt + noen skikeligge høyttalere.

Vel, det er 2 gamle JVC høytallere. 70ish watt RMS pr stk, om jeg husker rett.

Du mener altså at det ville vært kurant å kjøre HDMI fra xbox og rikstv boksen -> receiver?

Det er kun en hdmi out fra hver av dem, så det ville vel ikke fungere?

Ville vel kanskje gått an å anskaffe en receiver, for så å koble:

PC bilde via HDMI direkte i TV, lyd fra PC via ..er det minijack det heter? i receiver

Bilde fra rikstv boksen via hdmi -> TV, lyd via sp/dif (er det coaxial det heter? optisk inngang hvertfall, og det er ikke toslink.) -> receiver

Bilde fra xbox via kompositt -> TV, lyd via hvit og rød ledning (stereo analog tror jeg det heter.)

Eller er dette en dårlig løsning? Trassig å fixe til slikt når man har så mye som skal fungere samtidig. :hmm:

edit:

Eller har jeg misforstått?

Går det an å kjøre bilde via en receiver?

Som sagt, ikke særlig erfaren innen dette feltet :cry:

edit#2: OoooOoh

Googlet rundt litt, og fant ut om AV (audio video) receivere! :p

Visste ikke at slikt fantes =)

Nå føler jeg meg bra dum x)

Men med en slik sak, ville jeg kunne kjøre både lyd og bilde fra riksTV saken (sagem boks.. ugh) og xboxen via HDMI, og så kjøre bilde fra pc via hdmi -> TV og lyd via minijack ledning eller noe slikt i receiveren?

har jeg forstått det rett da?

I tilfelle ville det jo være helt perfekt for meg :)

Endret av Arronax
Skrevet (endret)

Oppsummert:

Lyd og bilde fra SAGEM går gjennom HDMI-kabel-1 (jeg nummererer dem for forståelighet), inn i forsterkeren. HDMI-kabel-2 kobles fra forsterker og inn i TV.

Lyden går så ut i høyttalerne koblet til forsterkeren, mens både lyd og bilde går videre til TV gjennom HDMI-kabel-2 og opp i TVen. Bare slå av lyden på TV så har du bare lyd i høyttalerne på anlegget.

Så har man HDMI-kabel-3 som går fra xbox til forsterker. Når du endre kanal på forsterkeren fra å bruke SAGEM-boks som kilde til å bruke XBOX som kilde vil forsterkeren videresende bilde fra xbox istedenfor (gjennom HDMI-kabel-2). Lyden vil og da selvsagt komm i både høyttalere på TV og på anlegg (men igjen, bare skru ned lyden på TV).

Hvis du har HDMI på PC så blir det på akkurat samme måten som de to over.

Dersom du ikke har HDMI, men VGA/DVI så ville jeg koblet denne direkte i TV fra PC og koblet lyden (fortrinnsvis digitalt (coax/optisk om du har) inn i forsterkeren) Du kan da få lyden fra forsterkeren hvis du velger riktig kanal på forsterkeren.

Når det gjelder høyttaleren vil jeg ikke si noe bastant, men for 1000-2000 så får du noe "ok". Det fine med et slikt oppsett er at du kan kjøpe forsterkeren, koble til høyttalerne dine, kjøpe nye når du får bedre råd, kjøpe surroundhøyttalere, kjøpe deg en bluerayspiller og koble den til, kjøpe ny enda bedre forsterker når du får enda bedre råd, deretter enda bedre høyttalere osv.osv.

Ville derfor valgt en slik løsning fremfor en "alt i ett-pakke".

Endret av Ekko
Skrevet

Tusen takk for hjelpen! Setter stor pris på det.

Tenker jeg går for en slik løsning ja, høres perfekt ut for mitt behov. <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...