Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Nytt bygg - LGA775 - stabilitetsproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

I løpet av helgen gjorde jeg en oppgradering av min stasjonære PC. Under følger det fullstendige oppsettet med forandringene uthevet i sort skrift:

- Lian Li PC 7

- Sony Optiarc S-ATA DVD- brenner

- Corsair HX750 PSU

- Asus P5W DH Deluxe --> Asus P5Q SE2

- Intel Core 2 Duo 65 nm E6400 --> Intel Core Quad Q9400 45 nm

- Medfølgende CPU- vifte --> Corsair H50 vannkjølingssett

- Mushkin DDR2 6400 4 x 1 Gb

- Sapphire Ati Radeon 5770 Vapor-X

- WD harddisker (alle S-ATA):

- Raptor 74 Gb

- 1 Tb

- 250 Gb

- 2 stk lydkort:

- Creative Fatal1ty Champion PCI m/frontpanel

- Asus Xonar Essence STX PCI-E

- cNet PCI Wlan- kort

Etter å ha skiftet ut uthevende komponenter ble alt av kabler og oppsett trippelsjekket for å sørge for rett oppsett og tilstrekkelig strømtilførsel. Jeg har bygd flere oppsett tidligere, og jeg er sikker i min sak på dette planet. Maskinen bootet på første forsøk og default instillinger ble lastet inn i bios.

Windows 7 Ultimate 64 bit ble deretter lagt inn og siste drivere installert. Etter noe tid viste det seg at blåskjermen dukket opp. Jeg har fått denne totalt 3 ganger på default biosinstillinger i løpet av de første 24 timene (maskinen var ikke påskrudd i hele denne perioden).

Det jeg gjorde med denne saken var å øke cpu vcore volt til 1,3 som er maks anbefalt av intel. Videre ble spenning på nord- og sørbrikke samt minne økt et par hakk.

Systemet har nå ikke hatt blåskjerm og kjører stabilt i windows. Det som er et problem nå er at Far Cry 2 skrur seg av etter 1-2 timers spilling. Rendringen av trær og lignende stopper opp og plutselig er man i vanlig desktopmiljø igjen...

Temperaturene viser følgende ved load:

- CPU ca. 30 grader celcius

- Hovedkort 45 grader celcius

- GPU 65 grader celcius

Av disse vil jeg tro hovedkorttemperaturen er for høy.

Så, hva kan jeg foreta meg i denne situasjonen?

Økt kabinettkjøling? Økte spenningsverdier? Andre innstillinger i bios som vil øke stabiliteten til systemet? Eller er det noen drivere eller programvare som bør oppdateres eller ettersees i windows? Kan det være en hardwarekonflikt? Tenker da særlig på kombinasjonen av to lydkort som jeg bytter på å bruke i windows utforsker.

Det er verdt å nevne at jeg har siste bios til hk, siste firmware til brenner, siste chipsetdriver, siste GPU- driver m.m.

Setter pris på litt veileding og hjelp her.

Mvh. kaffegruff

Edit:

Har satt på kjølevifte direkte mot hovedkort. Får nå rundt 25 grader celcius i hk- temp. Spillet har skrudd seg av en gang etter dette. Har nå oppdatert directx og gått over på directx 9 i spillet.

Endret av kaffegruff
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)

At det å øke volt-settings ga en tilsynelatende bedre stabilitet er nok mer enn tilfeldighet enn noe annet.

1.3VCore er så overkill for ett stock oppsett med Q9400.

Du er inne på rett spor allerede.

Se å få ut disse lydkortene og prøv en stund med "dårlig" integrert lydchip.

Dersom det da fungerer bør du sterkt vurdere om du skal bruke noen dagsverk på å lete etter mulige løsninger (Google) eller rett og slett sette tilbake til originalt oppsett (hardware), dersom det fungerte feilfritt.

Strengt tatt har du ikke oppgradert mye mtp at du tilsynelatende er mest opptatt av spill (bruk).

Du er også nødt til å sjekke årsaken (feilmelding) på de BSOD's du får.

Her skal det komme spesifikke feilkoder (minne/drivere) som kan gi deg noe å lete etter mtp årskaer.

Endret av Slettet+6132
Skrevet (endret)

At det å øke volt-settings ga en tilsynelatende bedre stabilitet er nok mer enn tilfeldighet enn noe annet.

1.3VCore er så overkill for ett stock oppsett med Q9400.

Du er inne på rett spor allerede.

Se å få ut disse lydkortene og prøv en stund med "dårlig" integrert lydchip.

Dersom det da fungerer bør du sterkt vurdere om du skal bruke noen dagsverk på å lete etter mulige løsninger (Google) eller rett og slett sette tilbake til originalt oppsett (hardware), dersom det fungerte feilfritt.

Strengt tatt har du ikke oppgradert mye mtp at du tilsynelatende er mest opptatt av spill (bruk).

Du er også nødt til å sjekke årsaken (feilmelding) på de BSOD's du får.

Her skal det komme spesifikke feilkoder (minne/drivere) som kan gi deg noe å lete etter mtp årskaer.

Hei og takk for svar!

Litt om grunnen til oppgraderingen:

At oppgraderingen tilsynelatende er "liten" er vel så som så. Utgangspunktet for denne var et sviktende gammelt hk hvor flere S-ATA porter begynte å streike. Forøvrig var bakgrunnen for CPU- oppgraderingen ønsket om mindre varmeutvikling og økt ytelse i multitasking.

Spill kommer i andre rekke. Men nok om det.

Videre feilretting:

Jeg har googlet etter feilkoden som ble oppført etter de tre bsodene. Dette har gitt fint lite resultater, men mye tyder på at det dreier seg om et strømproblem.

Etter å ha stilt alle disse spenningene er systemet tilsynelatende stabilt, sett bort fra at Far Cry 2 har skrudd seg av ved et par anledninger. Nå kjører jeg directx 9 og det ser ut til å være stabilt.

Spørsmålet blir da hvilke spenninger jeg bør velge? Jeg har en knapp på at de fleste spenningene er unødvendig høye og at det eneste jeg bør stille er spenningen på minnet, mens de resterende kjører default.

Hva tror dere?

Endret av kaffegruff
Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)

OK, så det var en nødvendig oppgradering. :)

Tror ikke du skal trenge å gjøre annet enn å velge Bios "Optimized defaults" når det gjelder spenninger.

Men som allerede nevnt:

En god start er å fjerne hardware for å utelukke konkflikter/inkompatibilitet.

Ut med de to lydkortene.

Du kjører forøvrig Win7 64-bits, som kanskje ikke er det beste utgangspunktet for "sær" hardware (som jeg tør påstå PCI-lydkort er).

Kan neppe tenke meg at disse lydkortene står på "prioritetsista" til hverken MS eller produsent mtp driverstøtte (i tillegg 64-bits OS).

Endret av Slettet+6132
Skrevet

OK, så det var en nødvendig oppgradering. :)

Tror ikke du skal trenge å gjøre annet enn å velge Bios "Optimized defaults" når det gjelder spenninger.

Men som allerede nevnt:

En god start er å fjerne hardware for å utelukke konkflikter/inkompatibilitet.

Ut med de to lydkortene.

Du kjører forøvrig Win7 64-bits, som kanskje ikke er det beste utgangspunktet for "sær" hardware (som jeg tør påstå PCI-lydkort er).

Kan neppe tenke meg at disse lydkortene står på "prioritetsista" til hverken MS eller produsent mtp driverstøtte (i tillegg 64-bits OS).

Ja, du har et svært godt poeng i det med å ta ut lydkortene.

Men det må nå påpekes at systemet har vært stabilt over tid etter å ha kjørt default settings i bios samt økt volten på rammen noe.

I tillegg installerte jeg siste directx samt satte til directx 9 i Far Cry 2.

Jeg har en knapp på at problemet skyldtes volten på minnet da minnet kanskje ikke er av den mest utbredte produsenten? Jeg kan iallefall ikke se at det står på listen til støttet minne for Asus- hovedkort, uten at jeg skal påstå dette har noen betydning.

Jeg avventer situasjonen en stund og tester stabiliteten til maskinen ytterligere!

Skrevet (endret)

Prova med kun 2 rambrikker med 1,8volt och timings 5-5-5-12 og CPU volt på 1,2500v. Kanske feil på noen av de rambrikkorna med test med 2 eller eventuelt 1 stykk.

eller prova med ram på 1,8v og 5-5-5-15 eller 5-5-5-18 på alla brikker og cpu 1,2500v

Sitter cpukjøler riktigt på?

Volten på CPU virker da høy som den er nå. Min Q8400 (45mm) er på 1,2250v og klokket til 3,4Ghz fra 2,66Ghz

Har du deaktiverat det interna lydkoretet og kun brukt 1 lydkort i pci sporet?

Endret av Robbansvenske
Skrevet

Prova med kun 2 rambrikker med 1,8volt och timings 5-5-5-12 og CPU volt på 1,2500v. Kanske feil på noen av de rambrikkorna med test med 2 eller eventuelt 1 stykk.

eller prova med ram på 1,8v og 5-5-5-15 eller 5-5-5-18 på alla brikker og cpu 1,2500v

Sitter cpukjøler riktigt på?

Volten på CPU virker da høy som den er nå. Min Q8400 (45mm) er på 1,2250v og klokket til 3,4Ghz fra 2,66Ghz

Har du deaktiverat det interna lydkoretet og kun brukt 1 lydkort i pci sporet?

Ny BSOD nå etter å ha kjørt default settings på alt, sett bort fra 2,1 volt på minnet (sertifisert til 2,2 volt). Kjører nå økning på voltene som før, sett bort fra default settings på prosessor.

CPU- kjøler sitter på slik den skal. Lave temperaturer, rundt 30 grader ved load.

Det integrerte lydkortet er deaktivert. Creative- kortet er i bruk og er koblet på PCI.

Asus- kortet er ikke i bruk, men installert på PCI-E.

Jeg har ikke hatt problemer med noen av disse kortene tidligere.

Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)

Det er ikke nødvendig å endre noesomhelst av voltsettings når man kjører stock.

Må man det, har men gjerne litt sære minnebrikker og/eller annen hardware som tilsier en annen feil som du nå "maskerer" ved å øke voltsettings som om du overklokket.

Det er ikke spesielt god problemløsning å vise til at gitt combo av hardware har fungert stabilt når faktisk kjernen (hk) nå er ett helt annet.

Det fremgår heller ikke av førstepost om du har kjørt Win7 64-bits tidligere (forrige rigg).

Tror du nesten bør ta til deg tips her om å ta ut en og en komponent til problemet er identifsert.

En god start er å fjerne de to lydkortene.

Dersom du tidligere kjørte f.eks. WinXP (32/64-bit) så legger du inn det også som OS.

Endret av Slettet+6132
Skrevet

Det er ikke nødvendig å endre noesomhelst av voltsettings når man kjører stock.

Må man det, har men gjerne litt sære minnebrikker og/eller annen hardware som tilsier en annen feil som du nå "maskerer" ved å øke voltsettings som om du overklokket.

Det er ikke spesielt god problemløsning å vise til at gitt combo av hardware har fungert stabilt når faktisk kjernen (hk) nå er ett helt annet.

Det fremgår heller ikke av førstepost om du har kjørt Win7 64-bits tidligere (forrige rigg).

Tror du nesten bør ta til deg tips her om å ta ut en og en komponent til problemet er identifsert.

En god start er å fjerne de to lydkortene.

Dersom du tidligere kjørte f.eks. WinXP (32/64-bit) så legger du inn det også som OS.

Selfølgelig tar jeg til meg tips, men før jeg demonterer hele sulamitten synes jeg det er greit å ta det enkleste først.

Tidligere oppsett ble kjørt med Windows 7 Ultimate 64 bit. Jeg vet 32 bit kanskje er mer "mainstream", men man får ikke utnyttet alt minnet med denne versjonen.

Det jeg har gjort de siste timene er å bytte ut minnet. Jeg sjekket minneprodusentene hk var satt til å støtte (av Asus), og Mushkin ble ikke nevnt med et ord. Jeg har derfor byttet det med et par Corsair- brikker som en kompis har. Disse står på nevnte liste.

I tillegg til dette er Creative- kortet deaktivert, og jeg bruker kun Asusen. Ikke faen om jeg fjerner et lydkort som kostet 1500 kr for et par måneder siden!

Men kan godt hende Creative- kortet er problemet- de er ikke akkurat kjent for å levere stabile komponenter og drivere.

Systemet kjører nå stabilt.

Gjest Slettet+6132
Skrevet

OK.

Da var det med OS-versjon avklart/sjekket ut. :)

Skal ikke tvinge deg til å la lydkortet gå i bossen heller. :)

Var mer ment som å starte der jeg trodde/tror problemet lå.

Ser jo bra ut at du har det stabilt nå.

Har selv oppdaget noen overraskelser mht brikker som fungerer OK i ett hk, men ikke i ett annet.

Skrevet (endret)

OK.

Da var det med OS-versjon avklart/sjekket ut. :)

Skal ikke tvinge deg til å la lydkortet gå i bossen heller. :)

Var mer ment som å starte der jeg trodde/tror problemet lå.

Ser jo bra ut at du har det stabilt nå.

Har selv oppdaget noen overraskelser mht brikker som fungerer OK i ett hk, men ikke i ett annet.

Ja, dette med at enkelte kort er sær på minne har jeg nå fått bekreftet i stor stil. Heldigvis er Mushkin-minnet støttet av hk til han jeg nå har "rappet" Corsair- brikkene fra. Corsair er støttet av mitt hk ut fra manualen.

Uansett, takker alle for hjelp og særlig TL1000S. Oppstår det noe mer ustabilitet vet jeg hvilket kort som skal ut. :):thumbup:

Endret av kaffegruff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...