Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp meg med forsterker! Please

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil påstå at 80% av de subene jeg noen gang har fått reklamasjon på, har vært koblet til forsterker som var for svak. Dette var alltid det første jeg spurte om når noen reklamerte på defekt sub. Dette var da i perioden 1990 - 2008.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk jeg kjenner har kjørt så mye som dobbelt til tre ganger så mye effekt som spesifikasjonene tilsier uten noen problemer til daglig bruk

Påstanden til Dammed var at det gikk helt fint å peise ivei 3 x oppgitt RMS effekt

til sub-elementet:) 600w x 3 blir da 1800w:)

Tror ikke vi leser det på samme måte.

Du skriver det som om "han sa det elementet tåler" og det er bare tull. Det er ikke engang snakk om samme element men eldre versjonen.

Mitt basselement har folk drevet og kjørt fast på rundt 2500W i flere år i statene uten at det har kveldet, selv om jeg sier det så betyr det ikke at jeg anbefaler det på mitt eller andre elementer som ikke er oppgitt til å tåle det.

Men tror nok alle konkluderer her (utenom deg) at for svak forsterker "dreper" elementer oftere enn for stor. Dette er noe de fleste med noen år på nakken innen bilstereo har erfart.

Skrevet

Jeg vil påstå at 80% av de subene jeg noen gang har fått reklamasjon på, har vært koblet til forsterker som var for svak. Dette var alltid det første jeg spurte om når noen reklamerte på defekt sub. Dette var da i perioden 1990 - 2008.

Vel, det går an å levere høyere effekt ved å klippe signalet

dermed kan du også med en underdimensjonert forsterker klare å

ødelegge ett element.

Når signalet går ifra bølgeform til klipping så klarer forsterkeren

å gi ett forvrengt signal med høyere effekt.

Her er litt om prinsippet http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Så det går på det samme jeg har sagt hele tiden : For mye effekt = ødelagt sub.

Men med en en forsterker mindre eller i regionen til toleransen av elementet så

er sjansen mindre. Og når det gjelder pioneer så har de tatt denne

problematikken på alvor og lagd element som har høy peak effekt, noe

som gjør de litt vanskeligere å ta livet av kontra f.eks Rockford sin p3

serie som jevnt over tåler mer kontinuerlig effekt.

Og som jeg bekreftet tidligere, du får mer vellydende og kontrollert bass

med en forsterker over subwoofer-spesifikasjonene.

Hvor mye DB du har å hente fra en forsterker til 3000kr kontra en til

5-6000kr er heller lite, men for en entusiast så vil kontrollen på elementet

være avgjørende.

Og jeg tror ikke vedkommede vi gir råd til har kommet over i entusiast kategorien helt enda.

Skrevet (endret)

Roxx, det skal nok en god tid før du forstår halvparten av det jeg kan. Så pass hvordan du slenger med leppa. Dette er ikke første tråden hvor du viser at du ikke kan en dritt om hva du skriver. En ting er å kunne elektronikk, en helt annen ting er å kunne elektronikk når det gjelder bilstereo og alt det innebærer.

Jeg gidder ikke å forklare alt i detalj hvorfor det er slik. Men ja mange elementer tåler vanvittig mye mer enn det produsenten har skrevet. For det første så er musikk dynamisk, for det andre så tåler subber utrolig mye effekt i en kort periode, og siden musikken er dynamisk, så får de mange hvile pauser. Sinus kurver er en helt annen sak, og har egentlig ikke noe med bilstereo å gjøre.

Jeg kjørte 600W rms på en TS-W306C , og nei jeg vet ikke at det ble tilført nøyaktig 600W rms, og det ble ikke det heller. Her snakker vi om hvor mye forsterkere burde levere. Du har produsenter som lyver litt om effekten, du har volt tap, etc etc. Det er derfor man gjerne kan ha en større forsterker enn det subben tåler. Og derfor kjørte jeg dette på fult volum over 1 år uten problemer.

Kameratene som har kjørt 3 x effekt, har gjort dette på andre subber, ikke billige Pioneer subber. Og når sa jeg at dette var trygt og at det gjelder alle subber? Du snakker så mye piss Roxx at det er helt på trynet.

Og for din info så kjørte jeg en Hifonics Colossus II på full guffe på den 306 subben min, den ga da 2000W rms ved 4 ohm brokoblet. Og dette klare den å gi så fremt volten var bra og det var den. Spilte uten noen problemer i et helt minutt, så nei subber blir ikke ødelagt momentant. Og flere som har lekt seg med burps (0-5 sekunder spilling) har opplevd helt opp til 10x effekt på NOEN subber uten problemer. Så lenge du vet hva du gjør, så er det mye som går helt fint uten problemer.

Forsterkere er som motorer i biler. Hva er tryggest, å tyne en Atos ved 120km/t eller kjøre en M5 ved 120 km/t. Sier seg selv. Og det samme gjelder forsterkere, alltid kjøp for bra forsterker og skru ned heller gain for at den skal gi mindre effekt slik at den ikke sprenger et element, eller kjør på med så mye gain at forsterker gir det den kan hvis du kan gjenkjenne når du når grensen for hvor mye subben tåler. Man vi få mindre varme fra forsterkeren, den vil klare å gjenspeile musikken bedre og dermed vil man føle at den har mer kontroll over elementet osv osv osv.

Hvor mye et element tåler kommer også an på i hvilke type basskasse det er i. En lukka kasse vil gi mer trykk bak membranen slik at elementet får vansker med å bryte sin Xmax, og dermed så er det på en måte tryggere. Samtidig så blir det varmere i en lukka kasse. Osv osv osv

Gå og lek mer med multimeteret ditt du, men hvis du har lyst å lære noe om bilstereo, les disse postene:

http://www.soundsolu...oom-t33898.html

http://www.soundsolu...tor-t29818.html

http://www.soundsolu...-SPL-t8375.html

http://www.soundsolu...r-BL-t9421.html

edit: Og slike forum finnes det veldig mange av. Så ta heller og les enn å snakk piss om ting du egentlig ikke kan noe om.

Endret av Dammed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...