Gå til innhold

Starte X applikasjon uten xterm eller gnome

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om det går an å starte et grafisk program uten å starte X serveren?

F.eks starte firefox uten å ha logget inn i Gnome på Ubuntu. Som på en Ubuntu server.

Jeg ønsker ikke å benytte xterm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må isåfall bli via x-fowarding i ssh. Og da må du ha en x server i andre enden som kan ta imot programmet.

Spør det selv dette, kan du få opp grafisk windows office via DOS, uten å starte windows? Prøv.

Skrevet

Xserver kommer du nok ikke unna, men du kan fint starte grafiske programmer uten noen vindusbehandler eller xterm for den del. Filen .xinitrc i hjemmemappen din er nøkkelen her.

Les mer her.

Det du må huske på er å fjerne gdm (grafisk innlogging i gnome), og eventuelt legge inn en annen login manager (slim f.eks) dersom du ikke vil logge inn i kommandolinja og skrive startx selv.

Skrevet

Er det noen som vet om det går an å starte et grafisk program uten å starte X serveren?

F.eks starte firefox uten å ha logget inn i Gnome på Ubuntu. Som på en Ubuntu server.

Jeg ønsker ikke å benytte xterm.

`man xinit`

Skrevet (endret)

det xinit gjør er å initialisere x, så hvordan du får den til å starte et grafisk program uten x må du gjerne forklare i dybden?

Endret av aarolilja
Skrevet

det xinit gjør er å initialisere x, så hvordan du får den til å starte et grafisk program uten x må du gjerne forklare i dybden?

Den gjør ikkje det, men den gjør det OP antakeleg eigentleg sprø om. Nemleg korleis han kan starte eit gui program utan å starte eit skrivebordsmiljø/vindaugehåndterar.

Skrevet (endret)

Den gjør ikkje det, men den gjør det OP antakeleg eigentleg sprø om. Nemleg korleis han kan starte eit gui program utan å starte eit skrivebordsmiljø/vindaugehåndterar.

Det er riktig det jeg spør om er hvordan starte et program uten et skrivebordsmiljø/vidushåndterer.

Jeg ønsker heller ikke noe innloggings manager som gdm.

Endret av GunnarK

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...