Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er dette NORMAL toleranse for alkohol?!


Gjest HøyToleranse

Anbefalte innlegg

Gjest HøyToleranse

Heisann! Jeg lurer på følgende:

 

Jeg tror at jeg har et ganske høyt toleranse-nivå for alkohol. Jeg kan drikke 10-12 halvlitere pils på 4-5 timer og likevel føle meg nesten edru/lett brisen. Får ofte høre kommentarer fra venner og bekjente om at jeg tåler mye.

Kan også drikke ei 0,35L flaske med 40% brennevin på kort tid og likevel føle meg kun lett brisen. I enkelte tilfeller har jeg til og med klint til med en halvliter 40% brennevin på 2-3 timer og fortsatt vært bare lett brisen.

Det er bare halvannet år siden jeg merket at jeg begynte å tåle mye alkohol. Venner sier ofte at jeg er en alkis pga at jeg tåler så store mengder. På fest er det alltid jeg som drikker mest - og er mest edru.

 

Kan jo tillegge at jeg er en relativt svær kar på 88 kg og 178 høy. Er også 20 år gammel og er en storforbruker av alkohol. Drikker 2-3 ganger i uka. Ofte hver dag ved fri fra jobben.

 

 

Vielen dank for svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo oftere du drikker jo mer tåler du... Og det blir også til at man tåler litt ekstra når man er litt stor.

 

 

Jeg har mange nok venner som er ganske lik deg. Jeg drakk mye med dem før, men de begynte å drikke ekstra på ukedager og etter bare noen mnd så hadde de dratt alkoholtoleransen sin langt forbi min. Er ikke uvanlig at de drakk en hel flaske baccardi 32%, et par shots og enda tok en 6pakning halvlitere på rundt 5 timer og det var som de var seg selv hele tia... Mens jeg ble passe surrete av min standard halvflaske med rom og cola på samme tid..

Lenke til kommentar

Det er to enzymer som bryter ned alkohol, cytokrom p450 og alkohol dehydrogenase. Det er store genetiske forskjeller i aktiviteten til disse to, og spesielt asiatere har ofte lav aktivitet av alkohol dehydrogenase, noe som fører til lav toleranse for etanol. I tillegg så øker konsentrasjonen av disse enzymene om du drikker mye og ofte, som en slags kompensasjon for inntaket.

 

Du har sikkert både en genetisk høy aktivitet og konsentrasjon av disse enzymene, samtidig som du sikkert har fått økt toleranse etter mye eksponering :) Så nei, det er ikke normal toleranse, men det er helt klart fint mulig. Kanskje du burde roe ned alkoholinntaket litt..? :)

Lenke til kommentar

Du tåler nok en del ja, men hiv nedpå noen long island iced tea`s= Sov godt.

 

Har en kompis som er uhm, aner ikke hvor stor. Får ikke armene rundt han en gang, han tåler noe helt sykt. Eneste gang i livet jeg har sett han full, var når vi drakk long island.

 

Men husk nå, er ikke noen av gleden å drikke, det sosiale samt og nyte drikken? :)

 

 

Halv 8? Var ikke klokka halv 1 nettopp? Oida, natta folkens, og roa ner på alkoholinntaket mann. Tenka på leveren din. (Seie eg :dontgetit: )

Lenke til kommentar

Det er feil at man tåler mer desto mer man drikker. Alkohol er med på å bryte ned leveren, se bare på skikkelige parken-alkiser, de blir dritings av et par pils.

 

Det er ikke feil. Man øker transkripsjonen av de genene som koder for enzymene som bryter ned alkohol ved å innta alkohol. Det krever et stort inntak av alkohol over mange år før man får leverskader som fører til mindre toleranse, og selv med mye cirrhose av leveren pga alkoholisme er toleransen for alkohol vanligvis større enn hos ikke-alkoholikere.

 

Man blir ikke mer full av Long Island Iced Tea enn andre ting.

Lenke til kommentar

Det er to enzymer som bryter ned alkohol, cytokrom p450 og alkohol dehydrogenase. Det er store genetiske forskjeller i aktiviteten til disse to, og spesielt asiatere har ofte lav aktivitet av alkohol dehydrogenase, noe som fører til lav toleranse for etanol. I tillegg så øker konsentrasjonen av disse enzymene om du drikker mye og ofte, som en slags kompensasjon for inntaket.

 

Du har sikkert både en genetisk høy aktivitet og konsentrasjon av disse enzymene, samtidig som du sikkert har fått økt toleranse etter mye eksponering :) Så nei, det er ikke normal toleranse, men det er helt klart fint mulig. Kanskje du burde roe ned alkoholinntaket litt..? :)

 

Du beskriver familier av enzymer, ikke enkeltenzymer. I familien cytokrom p450 er enzymet CYP2E1 viktigst for metabolismen av etanol; en generell forandring av alle de enzymene ville ført til større komplikasjoner enn hvor drita man blir på byen.

Bare for ordens skyld.

 

Trådstarter laget den samme tråden på freakforum, hvor han blant annet fikk dette svaret:

Jeg mener at du i likhet med folk flest ikke har en korrekt oppfatning av eget alkoholkonsum, - eller at du bør gjenta det under observasjon av noen fra Guiness World Records siden du sannsynligvis setter verdensrekord i promille.

 

Sånn ca promille om du veier rundt 80 kg:

"Din promille er nå 8.00

Din promille er under 0.2 om 52 timer"

 

Med andre ord avskriver jeg hele tråden som piss. Siden du tydeligvis ikke har kontroll over hva du drikker har du et opplagt problem med å faktisk kunne påstå at du har bygget opp noen som helst toleranse.

Endret av exocytose
Lenke til kommentar

Du beskriver familier av enzymer, ikke enkeltenzymer. I familien cytokrom p450 er enzymet CYP2E1 viktigst for metabolismen av etanol; en generell forandring av alle de enzymene ville ført til større komplikasjoner enn hvor drita man blir på byen.

Bare for ordens skyld.

 

Det er jeg klar over, men hvem går rundt og husker på navnet og funksjonen til alle de enkeltenzymene i den familien..? :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Magnus

"Kan jo tillegge at jeg er en relativt svær kar på 88 kg og 178 høy". ???

 

Jommen sa jeg svær kar! Høres ut som en ung liten tasseladd med høye tenker om seg sjøl, spør du meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...