Gå til innhold

Stereoanlegg og tv for student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere.

Håper dere ikke er alt for lei "Jeg skal ha meg nytt anlegg..."-tråder. ;)

I forbindelse med at to av de jeg deler leilighet med flytter ut, forsvinner også tv og stereoanlegg.

Ettersom dette er ting jeg har liten peiling på håper jeg å få litt hjelp her.

Oppsettet vi har hatt til nå(og som forøvrig fungerer greit for meg) er

- TV: Viewpia 32" LCD-tv

- DVD-spiller: Herman Kardon DVD 26

- NAD Stereo Integrated Amplifier C 320BEE

- Dali Concept 6 gulvhøyttalere

TV:

Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg et litt bedre TV av LCD type. Størrelse kan være et sted mellom 32"-37". Bør det være en kjent merkevare?

DVD-spiller:

Tenker at Blueray har kommet for å bli og da er det kanskje like greit å investere i en Blueray-spiller. Kommer til å spille av CDer på denne. Trenger jeg legge mye penger i en slik en?

Erstatter for NADen:

Her vet jeg særdeles lite. Hva jeg kan bruke og hva den bør ha. Lyd inn vil bli TV-dekoder, bluerayspiller og to ekstra lydkilder. Ser for meg at denne sikkert blir litt dyr?

Høyttalere:

Her kommer også min manglende kompetanse innen lyd fram. Jeg ser for meg at det beste er et par gulvstående høyttalere eller at jeg kjøper et lengre tv-bord og har to stativhøyttalere(uten stativ) stående ved siden av tven.

Leste et sted at jeg burde oppgi hva slags musikk jeg hører på; det vil nok bli litt av alt – med mest tyngde på rock og pop og minst tyngde på blues. Jeg vet ikke om det har noe å si, men stua er vel på ca. 40 kvadratmeter.

Jeg er ingen lyd-fanatiker som kommer til å bruke mye penger på dette, men jeg setter stor pris på god lyd – derfor henvender jeg meg her for hjelp.

Ettersom jeg er student begrenser det seg hvor mye jeg kan investere i dette, men jeg ser totalt for meg et sted mellom 8000 og 12000 kr. Håper det er gjennomførbart.

Håper noen på dette forumet kan hjelpe meg :yes:

Blir svært glad for all hjelp!

Hilsen Lars

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

takk for svar!

- Er nok ikke interessert i et surround-anlegg, vil kun ha stereo - av den enkle grunn at jeg hører mer på musikk enn jeg ser på film. Samtidig er det litt kinkig å få lagt opp en god løsning pga. måten stua er bygd.

Setter pris på alle innspill!

- Lars

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet

Du har jo en meget god forsterker i den gamle gode NAD, om du vil ha litt mer raffinert lyd så har du Ikon 2 fra Dali?

Da kan du også kjøpe en blu-ray spiller fra NAD, så får du en med kurant lyd på cd-avspilling. Det er primært ved avspilling av DVD og CD at forskjellen på gode og mindre gode blu-ray spillere kommer frem. Ved avspilling av blu-ray er det litt forskjell på lyd, ikke spesielt lett å se forskjellen på bilde.. Ved avspilling av DVD er det lett å se forskjell på gode og mindre gode spillere, og på CD er det virkelig stor forskjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...